• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

پیشگیری اصلی ترین راهبرد مبارزه با مواد مخدر

  • کد خبر : 16157
  • 11 خرداد 1400 - 18:28
پیشگیری اصلی ترین راهبرد مبارزه با مواد مخدر

امام جمعه کیش برضرورت پایش خروجی و پیگیری مصوبات جلسات شورای مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، درنخستین جلسه شورای مبارزه با مواد مخدردرسال۱۴۰۰ که صبح امروز سه شنبه ۱۲ خرداد در سالن خوارزمی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزارشد، حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده امام جمعه کیش با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تلاش گسترده درجهت ریشه کنی اعتیاد در کشور اسلامی گفت: اعتیاد منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی است و جزیره کیش به عنوان یک جزیره پاک باید در حیطه اقدامات پیشگیرانه نمونه و الگو باشد.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری مستمر جلسات شورای مبارزه با مواد مخدر بر ضرورت پایش خروجی این جلسات و پیگیری اجرایی شدن مصوبات ان تاکید کرد.

امام جمعه کیش تاکید کرد: مسئولان باید در شهری پیشرفته و پیشرو همچون جزیره کیش برای تامین تجهیزات نظارتی از جمله دستگاه های ایکس ری کامیونی و دوربین های چهره زن اهتمام جدی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده در بخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به اینکه دربرهه حساس پایان دولت و همچنین انتخابات ریاست جمهوری ، مسئولان باید در تصمیم گیری های خود دقت عمل بیشتری داشته باشند گفت :تصمیم های مدیریتی و بکارگیری افراد جدید ازجمله حقوق مسلم مدیران است اما باید این امور با دقت دوچندان و درنظرگرفتن همه جوانب انجام شود.

وی با بیان اینکه مسئولان باید با به حداقل رساندن واگذاری ها و عملکرد مطابق نص صریح قانون در ماه های پایانی دولت ، تلاش به حداقل برسانند و مطابق با قانون افزود: اتمام کارهای نیمه تمام و شفاف سازی روند فعالیت ها مهم ترین مسئولیت خدمتگزاران مردم در ماه های پایانی دولت است .

توجه به مقوله مسکن اقشار کم درآمد و بومیان جزیره و پیگیری برای اجرایی شدن سریع طرح مسکن بومیان از دیگر مواردی بود که امام جمعه کیش بر آن تاکیدکرد.

شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت جزیره نیز با اشاره به تاثیر آموزه های دین مبین اسلام درسعادتمندی جوانان و با تاکید بر ایجاد جامعه سالم برای پیشگیری از فساد و تخلفات افزود: چنانچه جوانان ما در جامعه سالم پرورش یابند کمتر به اعمال خلاف جلب می شوند، وظیفه متولیان امرنیز این است تا با پربار ترکردن اوقات فراغت جوانان، زمینه انحرافات و کشش به سمت مواد مخدر را از میان ببرند.

شیخ یعقوب شمس تفریحات سالم را عامل شادابی و سلامتی جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: جزیره کیش علاوه بر طبیعت زیبا و موهبات الهی ، امکانات ورزشی مطلوبی نیز دارد و هوشیاری نیروهای نظامی، انتظامی و دریابانی در جزیره، امنیتی پایدار را فراهم آورده که باید به آن افتخار کنیم، این امر موجب کاهش مصرف مواد مخدر در کیش نسبت به دیگر شهرهای کشور شده و از این جزیره به عنوان شهری سالم یاد می شود.

وی در ادامه از متولیان امر قانونگذاری خواست با متخلفان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر و مشروبات الکلی که جزیره پاک و سالم کیش را آلوده می کنند با شدت هرچه تمام تر برخورد شود.

امام جمعه اهل سنت جزیره کیش در بخش دیگر سخنان خود انتخابات را از ارکان مهم و اساسی نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: اولین حکومتی که امام خمینی (ره) تشکیل داد، برخلاف حکومت موروثی شاهنشاهی ،نظامی مبتنی بر رای مردم بود . پس ازانقلاب نیز مقامات کشوردرتمام سطوح با رای مردم انتخاب می شوند .

وی با دعوت مردم به شرکت در انتخابات افزود: تا چند روز آینده شاهد انتخابات مهم و سرنوشت سازی برای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی خواهیم بود، بنابراین دشمنان ما با تبلیغات سوء مردم را تشویق به عدم شرکت در انتخابات می کنند و از این غافلند که انقلاب ما با خون های زیادی به دست آمد و مردم به سرنوشت خود و کشور بی تفاوت نیستند و با حضور خود در انتخابات پیش رو برگ زرینی به تاریخ انقلاب خواهند افزود.

سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزادکیش، با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت مناسب جامعه فرهنگی ، دانشگاه ها، مدارس و مساجد برای تحقق اهداف شورا درجهت فرهنگسازی و ارتقاء سطح آگاهی عمومی گفت: خانوده موثرترین عامل در پیشگیری از بروز اعتیاد و محور سیاست های نظارتی و پیشگیرانه است .

وی افزود: درحال حاضر امکان تولید محتوا فراهم است تا به خانواده ها برای تامین فضای امن و صمیمی و شناخت نیازهای روحی جوانان و راهکارهای پیشگیری از اعتیاد فرزندان کمک کرد.

پور علی با بیان اینکه ۹۷درصد افراد معتاد در جزیره شاغل بودند گفت : با توجه به نقش بخش خصوصی در رونق همه جانبه کیش باید کوشید تا نیاز این بخش به نیروی کار سالم با نظارت کافی ممکن شود.

وی استفاده از ظرفیت های جزیره کیش درحوزه ورزشی ، هنر، موسیقی ، انجمن های خودجوش و تشکل های مردمی فعال در زمینه درمان معتادان ، تقویت باورهای دینی و رویداد های مذهبی و تقویت نشاط اجتماعی رامهم ترین راهکارهای حفظ سلامت جامعه و پیشگیریاز بروز اعتیاد عنوان کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزادکیش، تاکید کرد: دسترسی آسان و مقادیر فراوان مواد مخدر راه را برای افزایش اعتیاد در جامعه باز می کند ، به همین دلیل درسطح جزیره باید دسترسی سخت شده و با فراوانی مواد مخدر مقابله کرد.

علی فائقی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش نیز با ارائه آمار مقایسه ای مصرف مواد مخدر از سال های گذشته تا کنون همچنین تشریح رده های سنی و جنسیت مصرف کنندگان گفت: خوشبختانه کمترین میزان مصرف مواد توهم زا را در کیش داریم و معتاد متجاهر به معنای سرزمین اصلی در جزیره جایگاهی ندارد.

وی افزود: مواردی که مسافران سایر شهرها بودند، با همت نیروی انتظامی جمع آوری و به خارج از جزیره منتقل می شوند.

فائقی با بیان اینکه از تیر سال گذشته هماهنگی های استانی و بین استانی انجام طرح جمع آوری معتادان متجاهر پیگیری و اسفند ۹۹ طرح آغاز شده افزود: برای نخستین بار طرح شناسایی، جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر با همکاری و تلاش های بی وقفه نیروی انتظامی ویژه کیش، ستاد مبارزه با مواد مخدر جزیره و زحمات مرکز توسعه سلامت با تامین مالی از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی در ۳ مرحله عملیاتی شد.

فائقی از کاهش آمار جرائم در جزیره پس از اجرای این طرح خبر داد و تصریح کرد: تمهیدات لازم برای کاهش هرچه بیشتر تعداد معتادان به خوبی انجام می شود. درمان اعتیاد افراد ساکن کیش، جانمایی دستگاه ایکس ری در مبادی ورودی برای بازرسی کامیون ها ، همچنین طرح اشتغالزایی و کارآفرینی برای معتادان نیز در دستورکار قرار گرفته تا پس از درمان، مشغول به کار شوند.

علی فائقی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش خواستارمشارکت و اطلاع‌رسانی حداکثری در خصوص اعتیاد از سوی مسئولل ادارات از جمله آموزش ‌و پرورش،بسیج، کمیته امداد امام خمینی ره، بهزیستی، مرکز توسعه سلامت کیش، مراکز علمی و دانشگاه ها، متخصصین، کارشناسان، دانشجویان، دانش آموزان و حفاظت و صیانت از سلامت نوجوانان و جوانان به عنوان مهمترین سرمایه های اجتماعی شد.

مطهری زاده رییس دادگستری کیش نیز از اهتمام جدی دستگاه قضا در جزیره کیش برای مقابله با معضل اعتیاد خبر داد و تصریح کرد: اگرچه برخورد بامعتادان متجاهر وظیفه و اولویت ما است اما همه فعالیت ها بر مدار قانون ضروری است و دستگاه های نظارتی ، امنیتی و پلیس نیز باید درچارچوب قانون حرکت کنند و با ارائه گزارش درخصوص معتادان متجاهر برای صدور حکم قضایی روند قانونی مقابله با این افراد را تسریع کنند.

وی از تغییر رویکرد دادگستری کیش و اولویت برنامه های پیشگیرانه در مقایسه با برخوردهای قهری خبر داد و گفت: اگرچهبا نعتادان متجاهر برخورد قاطع خواهیم داشت اما اولویت ما صدور احکام سنگین برای توزیع کنندگان و فروشندگان مواد با هدف کاهش عرضه در سطح جزیره کیش است.

وی با تاکید بر ضرورت تبلیغات محیطی گسترده و استفاده ازظرفیت های رسانه ملی درجهت افزایش آگاهی عمومی در زمینه خطرات اعتیاد و شناسایی انواع مواد مخدر گفت : استفاده ازکارشناسان شورای مبارزه با مواد مخدر و پلیس برای افزایش سطح آگاهی دانش آموزان ، تقویت نهادهای مرتبط با فرهنگ سازی و کمک به کمپ های ترک اعتیاد ، و برنامه ریزی برای هدایت صحیح افراد پس از طی دوره بازپروری و خروج از کمپ های ترک اعتیاد راهکارهای مقابله با بروز اعتیاد در جامعه است.

وی با تقدیراز تلاش شورای و پلیس مبارزه با مواد مخدر و ادارهاطلاعات کیش برای تلاش های شبانه روزی درجهت مقابله بابلای خانمانسوز اعتیاد ، اظهار داشت : در جزیره ای که از آن به عنوان جزیره پاک وعاری از اعتیاد نام می بریم باید تبلیغات و فرهنگسازی برای ریشه کنی اعتیاد تقویت شود.

کریمی مدیر گمرک کیش نیز ، خریداری دستگاه ایکس ری ویژه کامیون ها رایکی از نیازمندی های اساسی درحوزه نظارت هایگمرکی عنوان کرد و گفت : یکی از وظایف گمرک مبارزه با قاچاق است وبرای این منظورابزارهای لازم ازجمله ایکس ری های مجهز در بندرگاه برای تردد کامیون ها ضروری است .

سرهنگ جمالی فرمانده نیروی انتظامی ویژه کیش با بیان اینکه آمار مقایسه ای کشفیات مواد مخدر درسال ۹۸و ۹۹ مبین تقویت فعالیت های مقابله ای برای ریشه کنی اعتیاد و افزایش نظارت در بخش های مختلف است گفت: برای مقابله موفق باید به ابزار پیشرفته مجهزبود ازاین رو تهیه ایکس ری ویژه کامیون ها ، پشتیبانی وتعمیر ایکس ری ویژه خودروهای سواری در بندرگاه علاوه بر افزایش رضایتمندی مسافران به دلیل تسریع عملیات نظارت گمرکی ، دقت نظارت را هم افزایش خواهد داد وباید به جدیدت پیگیری شود.

وی همچنین تاکید کرد: قایق های تندرو برای عملیات های دریایی و پشتیبانی خودرویی ، دوربین های چهره خوان و پهپادها برای گشت در مناطق پر درخت و سواحل از جمله نیازمندی های پلیس مبارزهبا مواد مخدراست.

فرمانده نیروی انتظامی ویژه کیش با اشاره به اینکه اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر درماه های پایانی سال گذشته سبب شدتا آمار سرقت های کوچک و بزرگ در جزیره به طرز چشمگیری کاهش یابد تاکید کرد: افزایش فعالیت های نظارتی برای حفظ امنیت و رضایتمندی گردشگران در جزیره کیش که یک مقصدمطلوب گردشگری کشوراست بسیار ضروری است.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرایی شدن راهکارهای ارائه شده دراین شورا و همچنین برنامه ریزی برای حمایت از معتادان پس از دوره های بازپروری ، سلامت محیط اجتماعی جزیره کیش حفظ و تقویت شود.

شقایق کهور زاده رییس اداره بهزیستی کیش نیز از امضای تفاهم نامه با اداره آموزش و پرورش کیش با هدف برگزاری دوره های آموزشی و ارائه خدمات مشاوره ای به خانواده ها و دانش آموزان درجهت پیشگیری از اعتیاد و رفع مشکلات ناشی از این معضل اجتماعی خبر داد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=16157

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.