به گزارش رویداد خبر به نقل از سایپانیوز، احسان جابری درباره فرایند راه اندازی پیشرفته ترین خط موتور ME16، اظهارداشت: خط مونتاژ موتور K4M موجود در شرکت مگاموتور پس از اعمال تحریم های ظالمانه و خروج شرکت رنو بیش از ۵ سال بلا استفاده بود، تا اینکه در اوایل سال ۱۴۰۱ پروژه راه اندازی خط تولید موتور جدید مصوب و در دستور کار قرار گرفت. بنا به تصمیم هیات مدیره مگاموتور و حمایت مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا مقرر شد به منظور استفاده بهینه از منابع موجود در سطح شرکت های گروه با سرمایه گذاری و ایجاد تغییرات لازم، خط مونتاژ موتور ME16 به منظور تولید مدرن ترین موتور مگاموتور مورد استفاده قرار گیرد.
او اظهار کرد: در نتیجه پس از طراحی پروسه ها و فرآیند تولید، بازبینی ایستگاه های تولید و تعیین حجم تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری، انجام تجزیه و تحلیل های مالی و اقتصادی، تعیین بودجه مورد نیاز، تجزیه و تحلیل ریسک، بررسی موضوعات کیفی و نیز تعریف زمان بندی لازم توسط کارشناسان و متخصصان شرکت، پروژه به طور دقیق در ستاد عالی پروژه های مگاموتور تصویب و در اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز شد.
قائم مقام مدیرعامل مگاموتور افزود: با اقدامات صورت گرفته، پیشرفته ترین خط تولید نیمه اتوماتیک موتور ایران و خاورمیانه با اضافه شدن و انتقال ماشین آلات تکمیلی از شرکت های گروه سایپا به خط جدید به ارزش ۸۰۰ هزار یورو و سرمایه گذاری ریالی معادل ۲۴ میلیارد تومان در اواخر سال ۱۴۰۱ برای موتور جدید مگاموتور به نام ME16 آماده بهره برداری قرار گرفت.
او با تاکید بر اینکه خط تولید موتور ME16 دارای ظرفیت اسمی روزانه ۶۱۰ موتور است که باعث بهبود قابل توجه ظرفیت تولید مگاموتور و تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید می شود،گفت: خط تولید موتور ME16 متشکل از ۴۵ ایستگاه اصلی و ۱۵ ایستگاه فرعی است و فرآیندهای تولید آن مجهز به سیستم های ضد خطا و رباتیک است؛ سیستم های پایش و ضد خطا به گونه ای طراحی شده که علاوه بر حذف خطاهای فرآیندی میزان خطای اپراتور را نیز به حداقل می رساند.
رئیس هیات مدیره شرکت مگاموتور افزود: درصد رباتیک خط یاد شده بالای ۶۰ درصد است و خطای احتمالی پروسه و فرآیند ایستگاه به ایستگاه توسط ربات ها کنترل می شود؛ در نتیجه قابلیت های منحصر به فرد و پیشرفته این خط تضمین کننده ایجاد کیفیت بسیار بالا برای تولید موتور مدرن گروه سایپا است.
او با بیان اینکه تولید اولین موتور ۱۶ سوپاپ با نام ME16 دستاورد مهمی در صنعت خودروسازی کشور محسوب می شود، گفت:کارشناسان واحدهای تحقیق و توسعه و مهندسی مگاموتور با همکاری مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، بررسی های لازم به منظور انطباق این موتور و گیربکس های متناظر آن بر روی پلتفرم های SP100 و P90 گروه خودروسازی سایپا را انجام دادند و سپس نسبت به طراحی و اعمال تغییرات آن اقدام کردند؛ با تکمیل و رفع نقایص مدارک و نقشه ها، دانش فنی موتور ME16 تهیه و بومی سازی شد.
جابری با بیان اینکه اصالت این موتور EC5 سیتروئن است، اظهار کرد: در فرآیند طراحی و ایجاد دانش فنی بومی این موتور سیستم EMS شامل ECU و سنسورهای مربوطه همچنین قطعاتی از جمله فلایویل، دیسک و صفحه، منیفولد هوا، کاتالیست، مسیر هوای ورودی به موتور و مسیر ورودی آب به موتور و سیستم FEAD متناسب با خودرو شاهین پلاس از پلتفرم SP100 و خودرو جدید بر روی پلتفرم P90 که به ساندروی ایرانی معروف است، توسط مگاموتور و شرکت های زنجیره تامین، باز طراحی و همچنین به منظور انطباق موتور با گیربکس های دستی و اتوماتیک تغییراتی بر روی بلوک سیلندر و موتور ME16 اعمال شد.
قائم مقام مدیرعامل مگاموتور افزود: موتور ME16 از لحاظ مشخصات فنی دارای حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی و ۱۶ سوپاپ و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است؛ قدرت این موتور بیش از ۱۱۵ اسب بخار بوده و مجهز به سیستم CVVT و پمپ روغن با دبی متغیر است که سبب کاهش مصرف سوخت و بالابردن قدرت موتور نسبت به مدل های مشابه خود می شود؛ این موتور چهار سیلندر خطی با پاشش سوخت چند نقطه ای امکان اخذ استاندارد یورو ۶ را نیز دارا است.
جابری با تاکید بر اینکه از شروع تولید پیشرانه ME16 بیش از ۹۲ درصد داخلی سازی قطعات محقق شده است، تصریح کرد: ۸ درصد قطعات باقی مانده شامل کاسه نمدها، بیرینگ ها و … به دلایل کیفی از منابع خارجی تامین می شود، البته داخلی سازی قطعات باقی مانده در دستور کار مگاموتور است. همزمان با تولید انبوه این موتور، شاهد صرفه جویی معنادار در کاهش هزینه ها و ارزبری و همچنین کنترل تورم بودیم.
او افزود: ۶۹ قطعه ساز کشور در تحقق ساخت داخل اجزاء مجموعه های این موتور با مگاموتور همکاری کرده اند و با توجه به اینکه قالب های قطعات اصلی و تاثیرگذار در کیفیت محصول از منابع معتبر و با کیفیت بالا تهیه شده است، کیفیت قطعات تولیدی موتور ME16 بسیار مطلوب است.
او با بیان اینکه شاهین پلاس با گیربکس های دستی و اتوماتیک که توسط شرکت مگاموتور توسعه یافته هر دو از پیشرانه ME16 بهره می برند، گفت: اولین خودروی جدید با پلتفرم P90 که به ساندرو ایرانی معروف است نیز مجهز به موتور ME16 و گیربکس دستی توسعه یافته این شرکت است.
قائم مقام مدیرعامل مگاموتور افزود: امیدواریم خط تولید مدرن موتور ME16 و بهره برداری از آن بر روی محصولات جدید گروه سایپا باعث ایجاد رضایت مردم و ذینفعان مگاموتور، از جمله وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد، شود.