• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
1

پرهیز از اجبار بانک مرکزی به اجرای تصمیم‌های تورم‌زا

  • کد خبر : 9183
  • 24 بهمن 1399 - 9:13
پرهیز از اجبار بانک مرکزی به اجرای تصمیم‌های تورم‌زا

کارشناس ارشد پولی و بانکی اظهار کرد: تنها زمانی اقدامات بانک مرکزی در کنترل تورم و ثبات آن ادامه‌دارخواهد بود که مجبور به اجرای درخواست‌های دولت‌ها برای تصمیم‌های تورم‌زا نباشد.

حسن حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا تصریح کرد: اقدام بانک مرکزی در حذف صفرها از اسکناس‌های تازه‌ انتشار یافته از دو دهه قبل در محاسبات مردم به صورت درون‌زا انجام شده است و تومان سال‌هاست که در داد و ستدها به عنوان پول رایج مورد استفاده قرار می‌گیرد و تطبیق بانک مرکزی هم موجب می‌شود تا محاسبات آسان‌تر صورت گیرد.
وی با بیان اینکه آسانترشدن محاسبات از مزایای حذف صفرها است، افزود: دلایل ایجاد تورم در اقتصاد همچنان پابرجاست و اگر این دلایل در سال‌های آینده کنترل نشود، حذف صفرها از پول ملی بی تاثیر خواهد شد. تجربه کشورهایی مانند ترکیه نیز نشان داده است تا زمانی که دلایل ریشه‌ای ایجاد تورم کنترل نشود، حذف صفرها منجر به افزایش قدرت پول ملی نخواهد شد. در ترکیه نیز ابتدا ۶ صفر حذف شد و باز هم این کار تکرار شد.
کارشناس ارشد پولی و بانکی عنوان کرد: دلایل اصلی و ریشه‌ای در ایجاد تورم بودجه و تصمیم‌های دولتی است و تا زمانی که درمان نشود، اقدامات بانک مرکزی را بی‌اثر می‌کنند.
وی با اشاره به اقدام مثبت بانک مرکزی در ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه اظهار کرد:‌ بانک‌های نظامی و موسسات اعتباری در دهه ۷۰ و ۸۰ در ایران شکل گرفتند و بازار غیرمتشکل پولی ایجاد شد که به نابسامانی و آشفتگی بازار پولی دامن زد و بانک مرکزی نیز در آن زمان این اقتدار را نداشت که دخالت موثر داشته باشد.
حیدری گفت: مشکلات پیش‌آمده در سال ۹۴ تا ۹۶ به گونه‌ای بود که شرایط را به سمت امنیتی شدن موضوعات پیش برد و بانک مرکزی باید در این موضوع مداخله می‌کرد اما این دخالت بدون هزینه نبوده است و با بازپرداخت آن مبالغ، تورمی ایجاد شد که در نهایت تورم آن را مردم پرداخت کردند.
وی اظهار کرد: افرادی که در آن سال‌ها مسبب ایجاد این بانک‌ها و موسسات اعتباری شدند، پاسخگو نیستند و اگر اقدام بانک مرکزی در ادغام بانک‌های نظامی موجب شود که دیگر شاهد شکل‌گیری این بانک‌ها در کشور نباشیم ارزش این تلاش‌ها را داشته است.
حیدری درباره اقدامات بانک مرکزی برای کنترل تورم گفت:‌ اگرچه بانک مرکزی اقداماتی را به این منظور اجرایی کرده است اما تورم در کشور خارج از حیطه اختیارات بانک مرکزی شده و دلایل دیگری دارد.
وی با بیان اینکه تاثیر نتایج انتخابات در آمریکا فشارها بر بازار ارز را کاهش داده است و به نوعی در کاهش انتظارات تورمی موثر بوده است، تصریح کرد:‌ رشد نقدینگی در کشور تابعی از کسری بودجه است. دولت با وجود کسری بودجه بانک مرکزی را برای پوشش این  کسری تحت فشار قرار می‌دهد. واقعیت این است که ساختار کنونی اجازه نمی‌دهد تا مجموعه اقدامات بانک مرکزی منجر به ساماندهی بازار پولی و ارزی در کشور شود.
کارشناس ارشد پولی و بانکی خاطرنشان کرد:‌ بانک مرکزی در سال ۹۶ توانست تورم را تک‌رقمی کند اما چون این ابزارها در اختیارش نبود تورم دوباره روند صعودی به خود گرفت بنابراین تنها زمانی اقدامات بانک مرکزی در کنترل تورم و ثبات آن ادامه‌دار خواهد بود که مجبور به اجرای درخواست‌های دولت‌ها برای اجرای تصمیم‌های تورم‌زا نباشد. ‌

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=9183

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.