• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
5

هنر برنامه‌ریزی در خدمت تحول سایپا

  • کد خبر : 12886
  • 28 فروردین 1400 - 12:05
هنر برنامه‌ریزی در خدمت تحول سایپا

در یک‌ سالی که گذشت، گروه خودروسازی سایپا موفق شد در بسیاری از زمینه‌ها به دستاوردهای قابل توجهی دست پیدا کند که توقف کامل تولید پراید، ارائه مدل‌هایی جدید از محصولات قبلی، عرضه خودرو به روز و باکیفیت شاهین به بازار و افزایش تیراژ تولید در سال تحریم و کرونا از جمله مهمترین آنها بود.

به گزارش رویداد خبر به نقل از سایپانیوز، تمامی این دستاوردها در شرایطی که سخت ترین تحریم ها در مورد صنعت خودرو اعمال شد و از نظر تامین ارز، چالش های متعددی وجود داشت. از طرفی دیگر، شیوع ویروس کرونا عامل دیگری شد تا بر فرآیند تولید خودرو اثر بگذارد، گروه خودروسازی سایپا ضمن رشد تولید خودرو، توانست کسری تولید سال های ۹۷ و ۹۸ را جبران کند.

آمار تولید محصولات سایپا در سال ۹۹ نشان می‌دهد که بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده است. این امر گویای رشد ۱٫۵ درصدی تولید خودرو و تحقق ۹۲٫۸ درصد تولید تجمعی است.

پایان کابوس معوقات

یکی از چالش هایی که گروه خودروسازی سایپا تا سال ۹۷ با آن روبرو بود، تعهدات معوق، پرونده‌های اتوخدمت و پاسخگویی به تعهدات غیرقابل تحویل بود به گونه ای که در بهمن‌ماه سال ۹۷ نزدیک به ۵۴۰ هزار دستگاه تعهد وجود داشت اما با تلاش و همت شبانه‌روزی مدیران متعهد، کارگران سختکوش، زنجیره تامین و شبکه نمایندگی‌های سایپا در سراسر کشور هر ساله تعداد بسیار زیادی از این تعهدات، تحویل مشتریان شد.

بر این اساس تعهدات معوق از ۲۵۴ هزار دستگاه تنها به ۲۵ هزار دستگاه رسیده است و تمام بخش‌ها در تلاش هستند تا با قید فوریت خودروهای باقیمانده را تولید و تحویل مشتریان دهند.

گام دیگری که سایپا در سال گذشته برداشت و باعث شد رضایت مشتریان گروه خودروسازی سایپا به دست آید، به صفر رساندن پرونده های بلاتکلیف اتو خدمت بود. برای اجرای این مهم، ۱۱۴ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان شد.

موضوع دیگری که گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته با جدیت آن را دنبال کرد، کاهش تعهدات بحرانی غیرقابل تحویل برندهای رنو و برلیانس بود. در این حوزه، سایپا حدود ۵۶ هزار دستگاه تعهد داشت که به دلیل خروج شرکت ها از ایران و افزایش بی سابقه تحریم های صنعت خودرو امکان تولید و حتی واردات این خودروها نبود. از این رو با اجرای طرح جایگزین به بخش زیادی از درخواست ها پاسخ داده شد به شکلی که در حال حاضر در این بخش میزان تعهدات سایپا به کمتر از ۱۰ هزار دستگاه رسیده است.

وداع با فناوری قدیمی

سایپا در راستای برنامه ریزی توسعه ای خود با هدف ایجاد تحول، در اوایل سال گذشته خودرو پراید را با فناوری قدیمی و پس از سه دهه تولید کنار گذاشت و جای آن را به خودروهای جدید داد.

سالیان متمادی صحبت خروج پراید از خطوط تولید بود اما در نهایت این مهم در سال ۹۹ و با تاکید و پیگیری سیدجواد سلیمانی، اتفاق افتاد. زمانی که پراید کنار گذاشته شد برخی نگران بودند که ظرفیت خالی شده بر بازار و تیراژ تولید سایپا اثر بگذارد، اما سایپا با اجرای یک برنامه دقیق، ظرفیت از دست رفته را با افزایش بیش از ۶۰ درصدی محصولات جدید جبران کرد.

هفت ستاره جدید در آسمان کیفیت سایپا

در بررسی کارنامه یکسال گذشته سایپا می توان به کسب و افزایش ۷ ستاره کیفی جدید برای محصولات سایپا اشاره کرد. افزایش یک ستاره کیفی برای محصولات تیبا، تیبا۲، ساینا و وانت۱۵۱ از اتفاق های خوشایند سال ۹۹ در مجموعه سایپا بوده است. به گونه ای که خودروهای یاد شده به ۳ ستاره ارتقا پیدا کردند.

خودرو کوییک هم که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته، اکنون ۴ ستاره کیفی دارد. در این میان کامیون الوند هم با ۴ ستاره کیفی در حال تولید شدن است و بر این اساس می توان گفت سال گذشته سطح کیفی محصولات سایپا به طور محسوسی بهبود پیدا کرده است.

رکوردشکنی های تولیدی در شرکت های گروه

در سالی که پشت سر گذاشتیم دو شرکت از گروه خودروسازی سایپا در تولید رکورد زدند؛ شرکت زامیاد رکورد تولید خود در ۹ سال گذشته را شکست و رشد ۲٫۵ درصدی را نیز ثبت کرد. این مجموعه در سالی که پشت سر گذاشته شد ۳۵ هزار و ۴۱۲ دستگاه خودرو تولید کرد و موفق شد ۹۱ درصد از برنامه پیش‌بینی شده تولید تجمعی خود را محقق کند.

اتفاق مهم دیگری که در سال ۹۹ رخ داد، افزایش ۶۳ درصدی تولید در شرکت مگاموتور بود. این مجموعه در طراحی و تولید قوای محرکه صنعت خودرو فعالیت می کند و همواره در تلاش است که از تکنولوژی‌های برتر بهره ببرد.

چهره های جدید در سبد محصولات سایپا

سایپا در دو سال گذشته برنامه های متعددی را برای بازگرداندن اعتماد عمومی و جلب رضایت مشتریان اجرا کرده که یکی از آنها طراحی و تولید خودروهای جدید بر اساس سلایق مشتریان و نیاز بازار است. بر این اساس در سال گذشته عرضه خودروهای ساینا.اس، کوییک.اس و شاهین به بازار اتفاق افتاد و از خودروهای اطلس و کراس اوور آریا که قرار است در سال جاری وارد بازار شود، رونمایی شد.

در آخرین روزهای سال گذشته هم، همزمان با رونمایی از اپلیکیشن مشتریان سایپا، نخستین سری از خودروهای شاهین، تحویل تعدادی از مشتریان شد. اپلیکیشن سایپا با هدف تسهیل و تسریع در دسترسی مشتریان به سرویس‌های مختلف راه‌اندازی شده است.

شاهین سایپا که در زمره خودروهای طراحی و تولید شده توسط مهندسان داخلی است مجهز به فناوری‌های به روز بوده‌ و طراحی بدنه آن با فولادهای بسیار مستحکم رقیب جدی خودروهای خارجی هم کلاس خود است.

در این میان گروه خودروسازی سایپا تلاش کرده است این خودرو را با کیفیت بالا تولید و به مشتریان عرضه کند به گونه‌ای که برای نخستین بار در صنعت خودرو ایران، یک خودرو تولید داخل با گارانتی سه ساله یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر به مشتریان تحویل داده می شود.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=12886

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.