• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
0

هدف اول دولت و بانک مرکزی کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی باشد

  • کد خبر : 17138
  • 26 خرداد 1400 - 18:25
هدف اول دولت و بانک مرکزی کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی باشد

یک کارشناس اقتصادی گفت: برای کنترل تورم در عرض یک سال می‌توانیم تغییرات عمده ای در وضعیت فعلی به وجود بیاوریم و راه آن هم این است که روش تامین کسری بودجه از پایه پولی به اوراق تبدیل شود.

علی سعدوندی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبنا اظهار داشت: در خصوص حفظ ارزش پول ملی، سال هاست که برخی از مطالب مطرح می شود و اساتید اقتصادی هم در ایران بودند که مباحث را به صورت دیگری مطرح کردند و باعث شدند تا سیاست‌هایی که برای کنترل تورم اجرا می‌شد متاسفانه متوقف شود. مثلا مفهوم نرخ بهره واقعی را با نرخ بهره اسمی در خیلی جاها به همدیگر خلط کرده‌اند؛ بنابراین وقتی نرخ بهره بازار بین بانکی به حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد رسید شروع به تزریق در بازار کردند. زیرا معتقدند بودند که نرخ بهره در بازار بالا رفته است. در حالی که نرخ بهره ۲۲ تا ۲۳ درصدی را باید با تورم ۵۰ درصدی مقایسه کنیم. و وقتی هم در بازار بین بانکی تزریق انجام دادند، وضعیت بدتر شد.

وی با اشاره به اینکه کسری بودجه دولت بالاست افزود: باید در یک فرآیند ۱۰ تا ۲۰ ساله تلاش و برنامه ریزی کنیم تا بودجه دولت به تراز برسد ولی ما برای کنترل تورم در عرض یک سال می‌توانیم تغییرات عمده‌ای در وضعیت فعلی به وجود بیاوریم و راه آن هم این است که روش تامین کسری بودجه از پایه پولی به اوراق تبدیل شود و در آن شرایط بتوانیم مکانیسم‌های بازار اوراق را طراحی کنیم و پیش ببریم. این اتفاق هم برای بازار سرمایه و هم برای بودجه دولت و همچنین برای تورم مبارک است. در حقیقت همه را به یک ثباتی می رساند و در نهایت به حفظ ارزش پول ملی و تقویت آن کمک خواهد کرد.

سعدوندی تاکید کرد: اولا باید این ابزار را جدی بگیریم و توجه داشته باشیم که این عملیات ابزاری در اختیار سیاست گذار پولی است. اگر سیاست گذار پولی نرخ بهره را به درستی تعیین نکند، در نتیجه ابزار مربوطه به کار نمی آید. یا اینکه مثلا ما هدف گذاری تورمی را به اشتباه انجام دهیم، ابزار هم به کار نمی آید.

وی افزود: در نتیجه هدف اول دولت و بانک مرکزی باید کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی باشد.  اگر این اولویت‌ها باشد، دیگر نیازی نیست که سیاست‌های متناقضی داشته باشیم. مثل این است که مثلا هم سیاست‌گذاری پولی بخواهیم داشته باشیم و هم سیاست تثبیت نرخ ارز داشته باشیم، بنابراین اینها هر دو هم زمان امکان‌پذیر نیست.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=17138

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.