• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
5

نقدینگی مردم در نهایت باید به بورس وارد شود

  • کد خبر : 15092
  • 01 خرداد 1400 - 2:16
نقدینگی مردم در نهایت باید به بورس وارد شود

معاون اسبق سازمان بورس: نقدینگی مردم به جای ورود به بازارهایی، چون مسکن، ارز و سکه، باید در نهایت و با آموزش وارد بازار سرمایه شود.

 به گزارش رویداد خبر ، علی سعیدی معاون اسبق سازمان بورس در گفتگو با  خبرگزاری صدا و سیما، گفت: بازار‌های مالی براساس اعتماد رشد کرده و به مسیر خود ادامه می‌دهد، اما موانعی که منجر به سلب اعتماد آن‌ها می‌شود در جوامع مختلف، متفاوت است.
وی ادامه داد: در سال گذشته با هجوم سرمایه گذارانی به بازار سرمایه، روبرو بودیم که عموما افراد کم تجربه بودند و برای نخستین بار به این بازار وارد می‌شدند.
سعیدی افزود: این افراد که عموما به بازار سهام وارد شدند، متقاضی خرید سهام بودند، چون مسائلی مثل تورم و بی ثباتی اقتصادی مردم ما را پر از هیجان کرده و تصمیم گیری این افراد بیشتر ناشی از ترس و هیجاناتی بود که قصد داشتند قدرت خرید خود را حفظ کنند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: شرایط بی ثبات اقتصادی، تصمیمات سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرار داده و به دلیل نبود نظارت در بخش‌های مختلف بازار سرمایه، حجم عظیمی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شد.
وی افزود: بازار سهام بیشتر از بازار‌های دیگر در دسترس بوده و بامبالغی کمتر، قابل وصول بود به همین دلیل تعداد زیادتری از افراد وارد این بازار شدند.
سعیدی با بیان اینکه این بازار در یک دوره زمانی که از اردیبهشت ۹۸ شروع شد، بازدهی خوبی داشت گفت: عموم مردم به دلیل این بازدهی مثبت، وارد بازار سرمایه شدند، اما بازار سرمایه برای پذیرش این تعداد افراد، آماده نبود و به همین دلیل عرضه‌های مناسبی در این بازار انجام نشد.
وی گفت: افرادی که به دلیل پایین بودن طرف عرضه با قیمت‌های بالا خرید کرده بودند پس از شروع کاهش قیمت‌ها ضرر زیادی را متحمل شدند.
معاون اسبق سازمان بورس افزود: ادامه کاهش قیمت‌ها سبب بی اعتمادی و رکود در بازار سرمایه شد و مهمترین اقدامی که باید در حال حاضر انجام شود تحریک مجدد طرف تقاضاست.
سعیدی با اشاره به اقدام اخیر سازمان بورس برای اصلاح بازار گفت: برخی از اقداماتی که اخیرا در بازار سرمایه انجام شد بسیار خوب بوده، اما برخی از آن‌ها تاثیر پذیرفته از صحبت‌های عوام زده برخی از مسئولان است، زیرا برخی از مسئولان دارای تریبون، اظهارات غیر کارشناسی ارائه کردند.
وی ادامه داد: این اظهار نظر‌ها همیشه خوب نیست به عنوان مثال دامنه نوسان غیر متقارن از بیرون بازار سرمایه به این بازار تحمیل شد و به رکود بازار دامن زد، زیرا زمانی که سرمایه گذاران بخواهند از این بازار خارج شوند و نتوانند این اقدام را انجام دهند این بازار دچار نوسان شده و دیرتر به تعادل می‌رسد.
سعیدی با اشاره به این که دامنه نوسان غیر متقارن قبلا هم در مورد بازار سرمایه اعمال شده بود و نتیجه مثبتی نداشت گفت: متاسفانه این تصمیمات غیر کارشناسی به نوسانات بازار سرمایه دامن زد.
وی افزود: در یک مقطع زمانی هم بورس می‌خواست جلوی افزایش بی رویه قیمت‌ها گرفته شود که باز هم از طرف برخی از نهاد‌ها تحت فشار قرار گرفت و متاسفانه ما شاهد افزایش بی رویه قیمت‌ها در این بازار بودیم.
سعیدی گفت: متاسفانه همان افرادی که منجر به اجرایی شدن تصمیمات نادرست در این بازار شدند، همان افراد مطالبه گر شده و به این ترتیب قدرت تصمیم گیری در بسیاری از زمینه‌ها از بازار بورس گرفته شد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: گروه‌های مختلف باید به بازار سرمایه اجازه بدهند تا این بازار کار خودش را انجم دهد، زیرا بازار سهام یک بازار شفاف است و تابلویی وجود دارد که به طور دائم قیمت‌ها را اعلام می‌کند.
سعیدی گفت: در بازار مسکن طی چند سال اخیر اتفاقات بدی افتاده و افزایش قیمت‌ها در این بازار بسیار زیاد بوده، اما به دلیل شفاف نبودن این بازار، حساسیتی هم وجود ندارد.
وی افزود: طی چند سال گذشته نیز بعد از افزایش شدید شاخص، ما کاهش شدید شاخص را شاهد بودیم و متاسفانه افراد زیادی سرمایه خود را در این بازار از دست دادند.
سعیدی اضافه کرد: امیدواریم طی یک سال آینده مجددا سرمایه گذاران متقاعد شده و به بازار سرمایه برگردند و کار‌هایی که در سازمان بورس در حال انجام شدن است نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.
معاون اسبق سازمان بورس گفت: متاسفانه ریسک مدیریتی در بورس بالا رفته و بسیاری از افراد متخصص از قبول مسئولیت‌ها در این بازار دوری می‌کنند و بسیاری از مشکلات کنونی بازار نیز به همین دلیل است.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=15092

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.