با وجود همه پیشرفتهای رخ داده اما هنوز برای بسیاری از کارها مثل باز کردن حساب، گرفتن وام، چک، اعتبار و… نیاز بود تا مشتریان به بانک بروند و مراحل لازم را به شکل حضوری انجام دهند. این روند نیمه دیجیتال با به وجود آمدن بانکهای جدید یا همان «نئوبانک»ها تکمیل شد و دیگر شعبه بانک مفهوم گذشته خود را از دست داد و بانک با همه شعب خود به گوشیهای هوشمند منتقل شد.
نئوبانکها نسل جدید موسسات مالی و بانکی هستند که با بازنگری روند کلی خدمات ارائه شده، سعی دارند مدل تازه و مدرنی از کسبوکار بانک را خلق کنند. در نئوبانکها دیگر خبری از شعبه فیزیکی و حضور مشتریان در آن نیست و همه خدمات از بازکردن حساب، برداشت و پرداخت پول گرفته تا ارائه وام و اعتبارسنجی کاربران همگی از طریق اپلیکیشن انجام میشود.
نئوبانکها در حال حاضر به عنوان صنعتی نوپا و رو به رشد ارزیابی میشوند، براساس پیشبینیهای موسسه Statista در سال ۲۰۳۰ حجم بازار نئوبانکها به بیش از ۲ تریلیون دلار میرسد.
دلایل زیادی برای این رشد عنوان میشود که مهمترین آنها گسترش انفجاری اینترنت و گوشیهای هوشمند در سرتاسر جهان است. اما چرا افراد باید از بانکهای سنتی به سمت نئوبانکها روی بیاورند و سختیهای همیشگی که تغییر سبک و عادت به همراه دارد را به جان بخرند؟ برای پاسخ به این سوال ۶ دلیل را معرفی کردهام که میتوانید در ادامه بخوانید.
۱- از مشتری به کاربر
یکی از بزرگترین تغییرات رخ داده در نئوبانکها، نوع نگاه به افراد است که دیگر به عنوان «مشتری» مطرح نیستند و حالا در قامت یک «کاربر» به آنها توجه میشود. کاربری که راحتی و رضایتبخشی او در اولویت است و همه موارد از طراحی محصول تا پشتیبانی و… با این رویکرد پایهریزی میشود. در این مسیر تمامی خدمات بانکی و مالی که در بانکهای سنتی با عبور از صفهای طولانی و گذشت ساعات زیاد انجام میشد، در چند ثانیه به کاربران ارائه میشود. ایجاد تجربه لذتبخش از خدمات مالی و بانکی موجب شده تا نئوبانکها بتوانند رویکرد کاربران خود را نسبت به مفهوم بانک تغییر دهند. این نوع از نگاه را میتوان در شعار بلوبانک به عنوان یکی از نئوبانکهای ایرانی مشاهده کرد. بلوبانک اواخر سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را با شعار «بانک، ولی دوستداشتنی» آغاز کرد.
۲- بازکردن سریع حساب
کاربران نئوبانکها برای باز کردن حساب مراحل به مراتب آسانتر و سریعتری را پشت سر میگذارنند. اتفاقی که در اغلب بانکها با حضور در شعبه، ماندن در صفهای طولانی، پر کردن فرمهای عریض و طویل، ارائه اسناد هویتی و… انجام میشود، در نئوبانکها بدون جابجایی فیزیکی کاربران و تنها از طریق اپلیکیشن به پایان میرسد.
در اپلیکیشن نئوبانکها همه مراحل باز کردن حساب همچون شناسایی هویت، ارسال مدارک و… در زمانی کوتاه و بدون مراجعه حضوری پیگیری میشود. به طور مثال در اپلیکیشن بلوبانک کاربران تنها با ۲۱ کلیک یا تاچ و در زمانی کمتر از ۷ دقیقه میتوانند تمامی مراحل ثبتنام را تکمیل کنند.
۳- گزارشهای آنی و دقیق
تراکنشهای بانکی که افراد در طول روز، هفته و ماه انجام میدهند حجم زیادی را در بر میگیرد و ثبت تمامی آنها بدون اتکا به اپلیکیشنهای مالی و حسابداری ممکن نیست. در اپلیکیشن نئوبانکها سرویسهای ویژهای برای ارائه گزارشهای هوشمند به کاربران وجود دارد. ثبت و اطلاع از جزئیات تراکنشهای هفتگی و ماهانه به کاربران کمک میکند تا مدیریت بهتری بر روی هزینهها و سرمایه مالی خود داشته باشند.
برای همین قابلیت بلوچارت در اپلیکیشن نئوبانک ایرانی بلوبانک طراحی شده که امکان مدیریت و تحلیل راحت و آسان حسابهای بانکی را برای همه کاربران فراهم میکند. در این قابلیت مخارج و درآمدهای کاربران به تفکیک هر ماه و در قالب نمودارهای مختلف به نمایش درمیآید. همچنین به منظور مدیریت بهتر هزینههای انجام شده، تراکنشهای هر ماه به شکل هوشمند و در گروههای مختلفی مثل انتقال وجه، شارژ و قبض، خرید روزانه، پوشاک، خانه و… به کاربران نشان داده میشود.
۴- مدیریت هوشمند منابع مالی
نئوبانکها به منظور ارائه سرویسهای بانکی جدید و پیشرفته از آخرین راهکارهای دنیای فناوری مثل هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و… استفاده میکنند. بهرهمندی از فناوریهای جدید به نئوبانکها این توانایی را میدهد تا از یک بانک صرف فراتر بروند و به کارهایی مثل کمک به مدیریت مالی کاربران، ارائه پیشنهادات شخصیسازی شده و منحصربهفرد، پیشبینی هزینهها و… دست بزنند.
برای اینکه کاربران بتوانند سرمایههای مالی خود را بهتر کنترل و مدیریت کنند راهکارهای متنوعی در اپلیکیشن نئوبانکها طراحی میشود. مثلا در اپلیکیشن بلوبانک این راهکار با عنوان بلوباکس در دسترس کاربران این نئوبانک ایرانی قرار گرفته است. بلوباکس همانند یک صندوق نگهداری پول عمل میکند و این امکان را به کاربران میدهد تا یک تا چند باکس را بر اساس نیاز بسازند و مبلغی را به عنوان پسانداز در این باکسها داشته باشند. وجه واریز شده در بلوباکس به عنوان یک حساب جانبی نگهداری میشود و حتی پس از اتمام موجودی حساب هم باقی میماند.
۵- کارمزدهای حداقلی، پاداشهای حداکثری
نداشتن شعبه فیزیکی و هزینههای جانبی آن این امکان را به نئوبانکها میدهد تا سرویسهای خود را با حداکثر بهرهوری و با کمترین میزان کارمزد و هزینه به کاربرانشان ارائه دهند. به همین دلیل خدمات ارائه شده در نئوبانک در مقایسه با نسل قدیمی بانکها، اقتصادی و مقرونبهصرفه است. کاهش هزینههای مالی از سوی دیگر این امکان را به نئوبانکها میدهد تا سرویسهای خود را به شکل متنوع و بعضا با جایزه و پاداش به کاربران ارائه دهند. سرویس پاداش اپلیکیشن بلوبانک از همین نوع خدمات است که کاربران این نئوبانک ایرانی را از دو ویژگی برگشت پول و تخفیف در خرید بهرهمند میکند.
در این سرویس، زمانی که کاربران از فروشگاههای معرفی شده بلوبانک و با بلو کارت خرید کنند، هزینه نهایی یا شامل تخفیف میشود و یا درصدی از هزینه پرداخت شده به حساب کاربر برمیگردد.
۶- نئوبانکها باحالترند
نئوبانکها به عنوان نسل جدید موسسات بانکی، علاوه بر تمامی تغییر و تحولات گفته شده، کار ویژه دیگری هم انجام دادهاند که این کار همان تغییر نگاه بانکها از موسساتی جدی و بعضا عبوس به کسبوکارهایی جالب، جذاب و باحال در ذهن شهروندان جامعه است.
این باحال بودن به جز ارائه خدمات در نوع ارتباط آنها با مخاطبان، مدل تبلیغاتی و نوع حضورشان در شبکههای اجتماعی بیشتر از هر زمان دیگری دیده میشود. به طور مثال بلوبانک در ابتدا برای معرفی کسبوکار خود به مخاطبان از روش بازاریابی ارجاعی (Referral) یا دهان به دهان کمک گرفت، روشی که تا پیش از این در حوزه موسسات مالی و بانکی کمتر به کار گرفته میشد. در این روش هر کاربر پس از باز کردن حساب با ارسال کد دعوت به دوستان، آشنایان و نزدیکان خود آنها را به نصب اپلیکیشن بلو و باز کردن حساب در بلوبانک تشویق میکرد. این روش با توجه به اعتماد و رضایت کاربران از بلوبانک با موفقیت چشمگیری همراه شد.
نئوبانکها در کشورهای مختلف جهان طی سالهای اخیر با خلق راهکارهای نوآورانه توانستهاند شکل نوینی از خدمات هوشمند بانکی را ارائه دهند و رضایت خاطر طیف گستردهای از کاربران به ویژه نسل جوان را جلب کنند.