• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی افتتاح شد

  • کد خبر : 15529
  • 04 خرداد 1400 - 18:27
موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی افتتاح شد

روز گذشته سوم خرداد همزمان با سالروز فتح خرمشهر موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی افتتاح شد.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی به نقل از انتشارات علمی و فرهنگی، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی را کاری ارزشمند دانست و ضمن یادآوری خاطره‌ای از ابتدای انقلاب، از دست‌اندرکاران این موزه تقدیر و تشکر کرد.

شریعتمداری افزود: تلاش شد سازمان تأمین اجتماعی که بزرگ‌ترین سازمان اجتماعی ایران است و با قریب به ۵۰ میلیون نفر سر و کار دارد، در جایگاهی باشد که حامی مؤسسه‌ای علمی و فرهنگی به عظمت انتشارات علمی و فرهنگی باشد.

وی از همه بزرگانی که در این انتشارات تلاش کردند و اثری مستقیم یا غیرمستقیم برای ارتقای فرهنگ از خود باقی گذاشتند تقدیر کرد.

شریعتمداری گفت: شهادت می‌دهم اهالی فرهنگ در طول تاریخ، دلسوزترین و نزدیک‌ترینِ مردمان به ملت ایران بوده‌اند. بدون شک صنعتی‌زاده‌ها در زمینه‌های مختلف از خود هنرهای فراوان بروز داده‌‎اند اما مهم‌‎ترینشان فعالیت‌های فرهنگی آنها بود.

نادره رضایی، مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی در این مراسم گفت: موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی حول سه محور اصلی راه اندازی مرکز اسناد، شامل اسناد مکتوب و داده های دیداری و شنیداری و دیجیتال، راه اندازی کتابخانه و آرشیو و تأسیس موزه شکل گرفت  که امروز موزه و همچنین مرکز اسنادی با بیش از ۳۰۰ هزار برگ سند و بیش از ۵۰۰۰ پرونده کتاب مربوط به قریب به ۷ دهه فعالیت که دسته بندی و اسکن شده و کار کدگذاری تخصصی جهت بهره‌برداری‌اش در حال انجام است.

وی افزود: راه‌اندازی سایت و سامانه فروشگاه اینترنتی و باشگاه مخاطبان انتشارات علمی فرهنگی که موجب افزایش ۱۰۰ درصدی فروش شد و همچنین  فاز توسعه این روند با هدف بازگشت به مامویت اصلی نشر با روش‌های نوین و روزآمد در حال انجام است.

رضایی ادامه داد: تولید و انتشار هزار کتاب الکترونیک در سال ۱۳۹۹ با همکاری کتابخوان های  الکترونیک و هزار کتاب دیگر تا پایان سال ۱۴۰۰ و راندازی اپلیکیشن اختصاصی کتاب‌های علمی و فرهنگی و تولید کتاب‌های صوتی و استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در حوزه کودک و نوجوان از جمله اقدامات صورت گرفته است.

وی تصریح کرد : تولید، چاپ و انتشار  ۴۰۶ عنوان کتاب چاپ اول و تجدید چاپ حوزه بزرگسال و کودک و نوجوان و پروژه های ویژه در سال ۹۹ در سال سخت کرونایی و شرایط ویژه دورکاری در نوع خود بی‌نظیر است.

رضایی ادامه داد: امروز از تعدادی کتاب‌ و انتشارات رونمایی می‌کنیم که یکی از این کارها پروژه عظیم تخت جمشید است. بازنشر کتاب تخت جمشید پس از ۵۸ سال ادای احترامی به هنرمند عرصه کتاب و کتاب‌پردازی معاصر، هنرمند خبره و پدر کتاب‌آرایی نوین زنده‌یاد هرمز وحید است  که بسیاری از زیباترین طراحی‌های کتاب‌های محبوب ما در این مجموعه کار دست یا فکر اوست.

رسول جعفریان، پژوهشگر تاریخ و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران گفت: من ۹۰ درصد این سندها را تک‌تک ورق زده‌ام و می‌دانم چه گنجینه ارزشمندی برای پژوهشگران است. خوشحالم که قرار است این اسناد به صورت کتاب در آینده منتشر شود.

وی در ادامه با اشاره به نهادهایی مانند انجمن آثار ملی و خدمات عرضه‌شده آنان توضیح داد: انجمن آثار ملی در دهه ۳۰ تاسیس شد و با چاپ کتاب درباره شهرهای مختلف ایران خدمت بزرگی را به کشور کرد اما امروز متاسفانه جوانان ما اساساً با این نهادها و نسل‌ها آشنا نیستند.

جعفریان در بخش پایانی سخنان خود ضمن ارج نهادن به زحمات مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی و همکاران این نشر، از وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خاطر حمایت از این نشر تقدیر کرد.

ژاله آموزگار، اسطوره‌شناس و مدرس دانشگاه گفت: این بخت را نداشتم که جزو پایه‌گذاران این نشر باشم اما طبعاً جزو کسانی بوده‌ام که از دستاوردهای این مؤسسه بهره بسیار برده‌ام و گواه راستین آن جای گرفتن کتاب‌های چاپ‌شده این مؤسسه، در قفسه‌های کتابخانه‌هایمان است.

او در ادامه افزود: آنچه امروز شاهد آن هستیم، کاری بود کارستان. نجات دادن بیشتر اسناد از میان توده‌های دورریختنی شبیه به رویداد برخی فیلم‌های تخیلی است.

استاد احمد سمیعی گیلانی، استاد زبان و ادبیات فارسی ضمن ابراز خرسندی به دلیل حضور در جمع خادمان فرهنگ افزود: فرهنگ مسئله اصلی ماست. مسئله اصلی رسول اکرم هم فرهنگ بوده است. رسالت ایشان رسالت فرهنگی بوده است. ما می‌توانیم دانش و فن را از بیرون اقتباس کنیم و سطحمان را بالا ببریم اما این ابزار و آلات (این دانش و فن) فرهنگ لازم دارد.»

نویسنده کتاب نگارش و ویرایش ضمن تأکید بر متجدد بودن رسول اکرم (ص) در کل تاریخ دنیا گفت: «من عاشق او (رسول اکرم) هستم چون چیزی را که ما لازم داریم، او در آن زمان به صحابه نشان داد. ایشان متجددترین شخصیت تاریخ است.»

سمیعی گلانی در پایان سخن خود بار دیگر بر اهمیت فرهنگ تأکید کرد و آن را خشونت‌ستیز دانست و افزود: با اینکه سطح فرهنگی بالا رفته است ولی متأسفانه همچنان شکاف فرهنگی وجود دارد. خاندان فرهنگ می‌خواهند این شکاف را پُر کنند.

در انتهای این مراسم از چندین عنوان کتاب نظیر فلسفه تربیتی امام موسی صدر، تخت جمشید، کشاورزی ایران در دوره قاجار، تعلیقات تامین اجتماعی، هنر چین از ۱۹۸۰، آشنایی با هنر، کاوش در ایران، کتاب امروز پرده‌برداری و همچنین دیوار مشاهیر انتشارات علمی و فرهنگی رونمایی شد. پس از آن موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی که یگانه موزه انتشارات در نوع خود در کشور است با حضور همه میهمانان و به دست استاد احمد سمیعی گیلانی به صورت رسمی افتتاح شد. در پایان از تمبر این موزه نیز به دست حاضران رونمایی شد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=15529

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.