• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در سال ۹۹

  • کد خبر : 11587
  • 02 فروردین 1400 - 20:44
مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در سال ۹۹

رییس کل بانک مرکزی گفت: کنترل نقدینگی، سیاستگذاری نوین پولی، راه اندازی و توسعه سامانه‌های پرداخت الکترونیک و مدیریت درست منابع محدود ارزی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در سال گذشته بوده است.

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر همتی در گفت و گوی تلویزیونی به مناسبت آغاز سال جدید شمسی با مرور شرایط سخت اقتصادی چندسال اخیر گفت: از سه سال گذشته که فشار حداکثری بر اقتصاد کشور اعمال شده است، بانک مرکزی با تمام توان و با مدیریت صحیح، منابع محدود ارزی کشور را مدیریت کرد و نیازهای ارزی را پاسخگو بوده است.

وی افزود: به مردم اطمینان می دهیم که برای سخت ترین شرایط نیز بانک مرکزی آمادگی کامل دارد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به انتظارات و توقعات سایر سازمان‌ها و مسئولان از بانک مرکزی گفت: انتظار از بانک مرکزی هم از جانب ارز و هم از سمت ریال فراوان است اما باید به محدودیت‌های ارزی ونیز مضرات بسط ریال توجه شود؛ البته این انتظار ارزی نیز از زمانی که منابع ارزی فراوان بوده است و بانک مرکزی سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته، ایجاد شده است و این محلِ انتقاد است.

وی افزود: حتماً باید به فکر افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی در سال‌های قبل می‌بودیم و حالا هم باشیم و برای دستیابی به این هدف تلاش می‌کنیم.

همتی با تاکید بر اینکه تصمیمات اتخاذ شده بانک مرکزی در چارچوب قانون انجام می‌گیرد، افزود: بانک مرکزی به هیچ عنوان با سفارش و توصیه خارج از روال قانونی عمل نمی‌کند.

همتی با بیان اینکه درآمد ارزی کشور در سال ٩٩ نسبت به سال ۹۸ یک نهم شده است، افزود: اما علیرغم این محدودیت به دلیل مدیریت صحیح منابع، نقشه و توطئه دشمن به منظور فروپاشی اقتصاد به شکست انجامید ومهم‌ترین خبری که اخر سال ۹۹ شنیدم اعتراف نماینده امریکا به شکست فشار حداکثری بود.

 رئیس کل بانک مرکزی با تشکر از پرسنل خدوم شبکه بانکی در دوران کرونا و سایر اوقات سخت تاکید کرد: مسئولان بانک‌ها باید حداکثر مدیریت ونظارت را برای ارائه خدمات بهتر به مردم در این شرایط به عمل آورند.

وی گفت: اولین دستاورد و خدمت شایان، سیاست گذاری نوین بانک مرکزی است که نمونه آن عملیات بازار باز می باشد و به صورت وسیع عملیاتی شده است. دوم راه اندازی سامانه های پرداخت الکترونیکی بوده است که روزانه ۱۵۰ میلیون تراکنش شتاب و ۴٠٠ میلیون تراکنش بین بانکی و درون بانکی بر این اساس انجام می گیرد. و مبلغ روزانه تراکنش شتاب به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و سوم مدیریت درست منابع  محدود ارزی با توجه به تقاضای گسترده بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به تخصیص و تامین ارز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تخصیص و تامین ارز دیگر توسط فرد انجام نمی‌گیرد بلکه به صورت سیستمی ارز تامین می شود.

وی افزود: وزارت صمت با همراهی وزارتخانه های کشاورزی و بهداشت و سایرین تعیین کننده تخصیص است و بانک مرکزی تنها بر اساس اولویت‌ها تعیین شده این وزارتخانه و بطور سیستمی اقدام می کند.

وی تقویت قدرت خرید مردم را یکی از مهمترین دغدغه های بانک مرکزی دانست.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=11587

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.