• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
2

مهار تورم؛ پیش‌نیاز تقویت ارزش پول ملی

  • کد خبر : 14486
  • 22 اردیبهشت 1400 - 18:24
مهار تورم؛ پیش‌نیاز تقویت ارزش پول ملی

یک کارشناس امور اقتصادی با تاکید بر اینکه تقویت ارزش ریال باید از مسیر کنترل تورم بگذرد، افزود: بسیاری بر این تصورند که نرخ ارز سبب ایجاد تورم می‌شود.

حسین اسدی‌نیا، کارشناس امور اقتصادی درباره مسیر تقویت ارزش پول ملی و اعتبار بخشی به ریال در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا گفت: بسیاری بر این تصور هستند که نرخ ارز سبب ایجاد تورم خواهد شد، ولی آنچه که به لحاظ علمی مورد تاکید قرار می‌گیرد عکس این مسئله را مورد توجه قرار می‌دهد. به این معنا که تورم باعث کاهش ارزش پول ملی می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: مشکل موجود در ایران عدم یک نظام منظم در صنعت بانکداری است که با مشکلات ساختاری روبرو هستند، بنابراین تولید پول و نقدینگی شدیدی انجام می‌دهند و مباحث را به صورت سیاست‌های انبساط پولی دنبال می‌کنند. همین مسئله سبب انباشت نقدینگی می‌شود و به محض آنکه جرقه‌ای سیاسی یا اقتصادی رخ می‌دهد مانند روی کارآمدن ترامپ و خروج از برجام، بشکه باروت به انفجار می‌رسد و تورم به وجود می‌آید.

این کارشناس امور اقتصادی در این خصوص یادآور شد: حل این مشکل را باید از نقدینگی، کسری بودجه و انبساط پولی آغاز کرد و با یک نظم مالی و بانکداری تورم را کنترل کرد تا پول ملی قدرتمند شود. 

اسدی‌نیا در این خصوص اظهار داشت: مسئله‌ای که در ایران شاهد هستیم و به شکل ساختارمند در کشور شکل گرفته، خیلی بحث پیچیده‌ای نیست و در علم اقتصاد به تاریخ ربط پیدا کرده و حل شده به حساب می‌آید.

وی در این رابطه تصریح کرد: مشکل دیگر به سیاستگذار ربط پیدا می‌کند که عمدتا عادت کرده از تورم هراسی نداشته باشد که شاید به ساختار رانتی اقتصاد در سیاست ایران ربط دارد. مشکلات دیگری هم در این زمینه وجود دارد که بحث دیگری را می‌طلبد، اما آنچه باید مورد تاکید قرار گیرد آن است که  مشکلات ساختاری در ایران بسیار قدیمی بوده و باید آن را برطرف ساخت.

این کارشناس امور اقتصادی در ادامه چنین افزود: ابتدا باید تورم را حل کرد سپس به افزایش ارزش پول ملی پرداخت، البته ارزممکن است اثر مخرب بر نرخ تورم به جای گذارد، به این معنا که شاید به صورت دایره‌وارو چرخشی برهم تاثیرگذارند، ولی به صورت علمی و کلاسیک عمدتا تورم بر نرخ ارز موثر واقع می‌شود.

  اسدی‌نیا درباره نرخ ارز کنونی در کشور ابراز کرد: براساس  تورم موجود درایران و جهان چنانچه دست به محاسبه ببریم تمام اقتصاددانان به این نتیجه خواهند ‌رسید که نرخ ارز حدود ۲۰ هزار تومان با توجه به مشکلات کشور در حوزه سیاست ودسترسی به ذخایرارزی و … حتی درصورتیکه مقداری هم بالا رود و حدود ۲۲ هزارتومان شود، مناسب است زیرا پایین‌تر از آن مشکلاتی ایجاد می‌کند وبالاتر هم به صلاح نیست و حباب به حساب می‌آید. بنابراین نرخ دلار ۲۰ تا ۲۲ تومان برای بازار آزاد که نیمایی هم تقریبا در همین قیمت است،  حباب نیست و درست است.

وی در ادامه اضافه کرد: قدرت ریال یا پول ملی به صورت دستور وبخشنامه تعیین نمی‌شود، باید به ریشه‌های کار برسیم و اصول آن را  درست کنیم. در این صورت است  که خود به خود شرایط بازار ارز هم در کشور درست خواهد شد زیرا نتیجه تمام موارد مورد اشاره افزایش قدرت پول ملی خواهد بود، منتها نباید فراموش کرد که کنترل تورم با هماهنگی سیاسی با اقتصاد انجام می‌شود.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=14486

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.