• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

منطقی شدن قیمت‌ها و افزایش کیفیت خودرو با سازوکار مجلس؛ واردات مشروط خودرو بازار را رقابتی می‌کند

  • کد خبر : 25250
  • 01 مهر 1400 - 14:08
منطقی شدن قیمت‌ها و افزایش کیفیت خودرو با سازوکار مجلس؛ واردات مشروط خودرو بازار را رقابتی می‌کند

تجارت گردان – رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مصوبه مجلس درباره واردات خودرو با ظرفیت‌سازی، شرایطی فراهم می‌کند که از ارز حاصل از صادرات خودرو، بتوان خودرو وارد کشور کرد، گفت: هرچه در بازار رقابت بیشتر شود، کیفیت تولید داخل افزایش می‌یابد، قیمت‌ها تعدیل می‌شود و مردم می‌توانند از خودروهای باکیفیت استفاده کنند.

تجارت گردان – محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در گفت‌و‌گو خانه ملت درباره تاثیر موافقت مجلس با واردات مشروط خودرو بر کاهش قیمت ها، گفت:هرگونه تصمیمی که به کاهش انحصار و ایجاد رقابت کمک کرد، موجب بهبود قیمت‌ها و افزایش کیفیت خواهد شد و در مقابل هر موضوعی که موجب انحصار شو، منجر به اُفت کیفیت و افزایش بهای این کالا می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: مصوبه مجلس درباره واردات خودرو با ظرفیت‌سازی، شرایطی فراهم می‌کند که با ارز حاصل از صادرات خودرو، بتوان خودرو وارد کشور کرد، براساس این مصوبه حتی اگر کشور با محدودیت ارزی نیز روبه رو باشد می‌توان از ارز حاصل از صادرات خودرو و قطعات خودرو برای واردات استفاده کرد.

واردات خودرو به صورت مشروط؛ از رفاه مردم تا کاهش بهای تمام شده تولید خودرو

وی تصریح کرد: هرچه در بازار خودرو رقابت بیشتر شود، کیفیت تولید داخل افزایش می‌یابد، قیمت‌ها تعدیل می‌شود و مردم می‌توانند از خودروهای باکیفیت استفاده کنند و این موضوع از چند نظر به نفع اقتصاد ملی، رفاه مردم و کاهش بهای تمام شده تولید خودرو است. از سوی دیگر این موضوع می‌تواند ظرفیت صادراتی را افزایش داده و تراز تجاری را بهبود بخشد؛ این رویکرد در بلندمدت و میان مدت حائز اهمیت است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: ایجاد رابطه منطقی میان مزیت تعدیل‌گری در حوزه واردات براساس ظرفیت صادراتی یکی از برنامه‌هایی است که می‌تواند به منظور افزایش کیفیت خودروهای داخلی و منطقی شدن قیمت‌ها در دستورکار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: هرچند طی سال‌های اخیر واردات خودرو به دلیل کمبود منابع ارزی ممنوع بود اما باید فارغ از شرایط ارزی کشور برنامه مشخصی برای همکاری مشترک خودروسازان داخلی با شرکت‌های خارجی به منظور تولید خودروهای باکیفیت با هدف صادرات داشته باشیم که بتوان همزمان با صادرات، واردات را انجام داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در برخی کشورها یک یا دو نوع خودرو تولید و صادر و در مقابل خودرو از سایر کشورها وارد می‌کنند، ادامه داد: ظرفیت تامین مواد اولیه موردنیاز تولید خودرو در کشور بسیار است بنابراین می‌توان با همکاری مشترک با شرکت‌های خارجی از طریق سرمایه گذاری مشترک خودروهای تولید کرد که صادرات ممکن باشد؛ روندی که اکنون در تولید لوازم خانگی شکل گرفته به این معنا که کیفیت برخی لوازم خانگی تولیدی به گونه‌ای است که امکان صادرات وجود دارد./

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=25250

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.