• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
0

مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه بدون مشکل در جریان است

  • کد خبر : 3978
  • 19 آذر 1399 - 3:58
مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه بدون مشکل در جریان است

به گفته مدیر شورای تجاری ایران و ترکیه، تحریم ها و کرونا دو عامل اصلی موثر در روابط دو کشور هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، عثمان آکسوی- مدیر شورای بازرگانی ترکیه و ایران با اشاره به تداوم فعالیت گمرکات مرزی دو کشور گفت: هر کشوری قوانین گمرکی و تشریفات قانونی خود را دارد و توصیه من به فعالان تجاری این است که یک چک لیست داشته باشند تا اجناسشان در گمرک معطل نشود یا آسیب نبیند. 

آکسوی هم چنین با اشاره به قوانین داخلی و بین المللی برای ترانزیت کالا گفت: مدیران شرکت ها و مقامات ایرانی باید به طور کامل و دقیق نسبت به مشکلات مطلع باشند و اگر مشکلی با وجود تکمیل اسناد و انجام اقدامات لازم پیش آمد، شورای بازرگانی ایران و ترکیه تمام تلاش خود را برای مشکلات به کار خواهد بست. 

وی با اشاره به بسته شدن راه های ارتباطی ایران و ترکیه در ۲۳ فوریه امسال گفت: در آن زمان شرکت ها نمی توانستند کالاهای خود را ارسال کنند اما از چهارم ژوین، مرزها مجددا بازگشایی شد. به گفته این مقام ترک، تحریم های آمریکا به ویژه از هجدهم می ۲۰۱۸ ( خروج دولت ترامپ از برجام) تشدید شد. از آنجا که بخش بزرگ صادرات ایران را کالاهای تحریمی می دهد، فضای کمی برای تجارت با ایران باز مانده است. بخش تولید، نساجی، معدن و ساخت و ساز ایران و کل بخش بانکی ایران هدف تحریم های آمریکا قرار گرفته اند. 

در حال حاضر محصولات کشاورزی، تجهیزات پزشکی، مواد شوینده و دستگاه های تنفسی از تحریم ها معاف هستند و تولیدکنندگان ترک می توانند آن ها را به ایران صادر کنند اما طبق تحریم های آمریکا، طرف ترک باید مطمین شود این محصولات به دست شهروندان عادی می رسد و از ایران مجددا به جای دیگر صادر نمی شود. 

آکسوی با اشاره به پتانسیل بالای همکاری اقتصادی ایران و ترکیه افزود: ایران یک بازار دارویی مطلوب است و اگر بتوانیم در این حوزه به تفاهم برسیم می توانیم مقدار قابل توجهی دارو به ایران صادر کنیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر پیامدهای کرونا بر روی مناسبات دو طرف گفت: علاوه بر مساله تحریم ها، همه گیری کرونا نیز تاثیرات اقتصادی و تجاری روی روابط ایران و ترکیه گذاشته است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=3978

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.