• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان: فولاد هرمزگان به دنبال تحول دیجیتال است

  • کد خبر : 60567
  • 28 آذر 1401 - 13:26
معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان: فولاد هرمزگان به دنبال تحول دیجیتال است

با توسعه تکنولوژی و به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا می‌توان شاهد افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و در نهایت ارزش‌افزوده بالاتر بود. در این زمینه شرکت فولاد هرمزگان نیز با شرکت‌های دانش‌بنیان وارد همکاری شده تا بتواند نیازهای خود را با استفاده از ظرفیت‌های موجود تأمین کند.

علیرضا کاظمی معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان درباره آخرین اقدامات در حوزه تکنولوژی و کارهای دانش‌بنیان در فولاد هرمزگان در گفت‌وگو با «می متالز» گفت: دنیای امروز و اکوسیستم کسب‌وکار به‌صورت مداوم در حال تغییر است و ما برای آنکه آینده فولاد هرمزگان با چنین تغییراتی هماهنگ باشد، موضوعات مرتبط با آینده سازمان را از طریق تقسیم کار بین دپارتمان‌های گوناگون معاونت تکنولوژی و توسعه دنبال می‌کنیم. به‌صورت خاص درباره موضوعات دانش‌بنیان، واحد متالورژی، طراحی و توسعه محصولات (دپارتمان تحقیق و توسعه) مباحث مربوط به کارهای پژوهشی، شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز علمی و تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری را دنبال می‌کند. ما در تلاشیم تا این کار در فولاد هرمزگان نهادینه شود و بتوانیم مسئولیت‌های اجتماعی را به‌صورت دوطرفه پیگیری کنیم؛ بدین معنا که در کنار اینکه به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل می‌کنیم، مسائل و مشکلات فولاد هرمزگان هم به همراه آن حل شود. دولت نیز سازوکاری در نظر گرفته که هر اقدامی که با شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود، معاف از بیمه و مالیات و… باشد.

وی ادامه داد: ما از طریق مجموعه خود و صندوق پژوهش و نوآوری فولاد هرمزگان، پارک علم و فناوری هرمزگان، شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه و… کار با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلفی را دنبال و پروژه‌های متفاوتی تعریف کردیم تا در کنار یافتن راه‌حل‌هایی برای مسائل فولاد هرمزگان، در راستای رشد و توسعه کشور گام‌هایی برداشته شود.

کاظمی در زمینه هوشمندسازی نیز تصریح کرد: مبحث هوشمندسازی نیز با نگاه به آینده در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته و پروژه‌های زیرساخت آن در فولاد هرمزگان تعریف شده است. همچنین یک پروژه به‌عنوان پروژه پایلوت تعریف گردید و رویداد علم داده هم برگزار شد. پیشنهاد شرکت‌های حاضر در این رویداد درباره موضوع مطرح‌شده در رویداد را دریافت کرده‌ایم و آن‌ها را به کار خواهیم گرفت. ضمنا تجربه آن را در بخش‌های دیگر دنبال می‌کنیم و این موارد در راستای مفهوم تحول دیجیتال در فولاد هرمزگان اجرایی می‌شود.
وی درباره تغییرات تکنولوژی در شرکت‌های زیرمجموعه فولاد هرمزگان گفت: اقداماتی که در شرکت‌های زیرمجموعه قرار است دنبال شود با مدیریت و سیاست‌گذاری شرکت فولاد هرمزگان انجام می‌شود. البته به‌گونه‌ای که مسئولیت‌های شرکت‌ها به قوت خود باقی است و فعالیت‌ها توسط خود شرکت‌ها و یا از طریق مشاوران و پیمانکاران مستقل آن‌ها اجرایی می‌شود.

کاظمی درباره استفاده از توان داخل نیز گفت: در بحث تکنولوژی نمی‌توان گفت ۱۰۰ درصد امکان بومی‌سازی و دست‌یابی به تکنولوژی وجود دارد و یا اینکه اصلاً امکان‌پذیر نیست. به هر میزان که ظرفیت‌های داخل کشور اجازه دهد تا پروژه‌ها با کیفیت اجرا شوند و یا در مواردی که سیاست ما (گروه فولاد مبارکه) حمایت از بومی‌سازی باشد، آن را دنبال می‌کنیم؛ اما در مواردی که این ظرفیت‌ها وجود نداشته باشد در کنار حمایت از شرکت‌های داخلی، از شرکت‌های خارجی نیز استفاده خواهیم کرد. در همان حال تلاش ما این است که فضای یادگیری و یا انتقال تکنولوژی برای شرکت‌های داخلی فراهم شود.

وی با اشاره به آموزش نیروی انسانی، بیان کرد: بدون شک آموزش در دستور کار است. یعنی اگر تکنولوژی‌ای را وارد کشور کنیم، به‌ویژه اگر جدید باشد، حتما در قراردادهایی که منعقد می‌شود، بحث‌های آموزشی مرتبط در نظر گرفته می‌شود.
کاظمی همچنین در ادامه تصریح کرد: موضوع تکنولوژی پیچیده و در بیشتر موارد نیازمند سطح بالای دانش است؛ اما همان‌گونه که در ابتدای بحث گفته شد، به دلیل تغییرات سریع در دنیای کسب‌وکار، چنانچه ما همراه و متناسب با تغییرات حرکت نکنیم، آینده از آن ما نخواهد بود و از فضای رقابتی جا خواهیم ماند.

وی با اشاره به تأثیر انتخاب تکنولوژی درست بر ارزش افزوده، اضافه کرد: بدون شک انتخاب تکنولوژی درست بسیار حائز اهمیت است. این اهمیت را می‌توان در سرعت عملکرد، مصرف انرژی، سازگاری با محیط زیست، توانایی تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر و… مشاهده کرد. در واقع این موضوع در زمان‌های گوناگون می‌تواند از یک انتخاب (Option) به الزام تبدیل شود؛ در نتیجه باید با نگاه به آینده دور و نزدیک، زیرساخت‌های لازم را ایجاد و در مسیر آینده حرکت کنیم.

کاظمی همچنین درباره چالش جدی در حوزه دانش‌بنیان تصریح کرد: ما در فولاد هرمزگان چالش‌هایی داریم که برخی را به‌عنوان چالش‌های فعلی و برخی دیگر را به‌عنوان چالش‌های آینده معرفی کرده‌ایم. آن‌ها را با شرکت‌ها به اشتراک گذاشته‌ایم و پیشنهاد‌های آن‌ها را دریافت می‌کنیم؛ اما مسئله مهم آن است که شرکت‌های دانش‌بنیان باید جلوتر از ما حرکت کنند. در بسیاری از موارد حرکت‌های بسیار خوبی در سطح کشور انجام شده که قابل‌تقدیر است، اما تا رسیدن به جایگاه مطلوب جهانی فاصله وجود دارد که امیدواریم با تلاش و کوشش نخبگان صنعتی و دانشگاهی کشور و حمایت بخش صنعت به جایگاه علمی و صنعتی شایسته دست یابیم.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=60567

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.