• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

مصاحبه با مدیریت رعایت قوانین و مقررات تطبیق بانک صنعت و معدن

  • کد خبر : 27314
  • 26 مهر 1400 - 15:22
مصاحبه با مدیریت رعایت قوانین و مقررات تطبیق بانک صنعت و معدن

هدف مدیریت رعایت قوانین و مقررات تطبیق، حفظ ثبات در عملیات بانکی و پیشگیری از مواجهه با مخاطرات ناشی از عدم رعایت قوانین، مقررات و استانداردهایی است که به موجب آنها ممکن است بانک مشمول جریمه، مجازات های قانونی و یا تنبیهات نظارتی شده و یا با زیانهای عمده ای مواجه گردد و به حسن شهرت بانک آسیب وارد شود.

لذا نظر به اهمیت مدیریت رعایت قوانین و مقررات تطبیق در بانک صنعت و معدن و برای آشنایی با نحوه عملکرد این مدیریت، روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با امید کاملی سرپرست مدیریت رعایت قوانین و مقررات تطبیق این بانک در خصوص عملکرد سال ۱۴۰۰ و اهم برنامه‌ها و سیاست‌های این مدیریت
در سال ۱۴۰۱ به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید؛

۱-در خصوص نوع فعالیت ها و فرآیندهای کاری مدیریت تحت سرپرستی توضیح بفرمایید؟
همانگونه که از نام مدیریت رعایت قوانین و مقررات تطبیق برمی‌آید به لحاظ تعدد و تنوع فعالیتهای بانک از حوزه بانکی،‌ مالی، اداری، بین‌الملل و … تا فناوری اطلاعات و حقوق بین‌الملل، واحدی متمرکز برای کنترل رعایت قوانین، آئین‌نامه‌ها، دستورالعملها، رویه‌ها و … در سازمانهای بزرگ امروزی به وجود آمده تا به کاهش ریسک عدم رعایت قوانین(Compliance Risk) و مدیریت مطلوب سازمانها(Good Governance) کمک نماید. وظیفه اصلی این بخش، پایش مستمر رعایت قوانین و مقررات در تمامی سطوح بانک به منظور حصول اطمینان از رعایت قوانین، مقررات، ضوابط و استانداردهای ناظر بر فعالیت‌‌‌های بانکی است که با روابط با مشتریان و سایر ذ‌‌‌ینفعان در ارتباط است. هدف این بخش همچنین، کنترل و کاهش ریسک تطبیق، اجتناب از عواقب قانونی احتمالی و آسیب به حسن شهرت بانک است که مستلزم برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌ و دقت کافی در اجراست که در این مدیریت با جدیت و دقت تمام در حال انجام است به طوریکه در تمامی مراحل تصمیم‌سازی و اخذ مصوبات اعم از اعتباری، مالی، ‌اداری و پرسنلی، دستورالعملهای اجرایی، وظایف و اقدامات کمیته‌های اجرایی و نظارتی بانک، حسابرسی صورتهای مالی و عملیات بانک، ارائه گزارش به مجمع بانک و پیگیری انجام تکالیف مجمع، نظارت مؤثر و به هنگامی را برای پیشگیری از امکان انحراف از مقررات اعمال می نماید.

۲- در خصوص عملکرد این مدیریت در راستای اهداف و سیاست های بانک در سال گذشته توضیح دهید ؟ چه برنامه هایی را برای تحقق اهداف بانک در سال جاری به انجام رسانده اید؟
باتوجه به تفکیک و استقلال کامل این مدیریت از خردادماه ۱۴۰۰، مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته نظارت بر حوزه‌های مختلف به شرح فوق مستمراً پیگیری و موارد عدم رعایت با اولویت‌بندی به واحدهای مربوطه اطلاع‌رسانی شده و مشورتهای لازم برای رفع کامل یا کاهش اثرات منفی در مواردی که بانک در چارچوب وظایف توسعه‌ای ناچار به افزایش ریسک‌پذیری خود است(اشتهای ریسک) ارائه گردیده است. همچنین موارد مورد نظر نهادهای ناظر برون ‌سازمانی نظیر دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور در سالهای اخیر جمع ‌بندی،‌ اولویت‌گذاری و به واحدهای اجرایی مربوطه در بانک به صورت مکتوب یادآوری شده و پیگیری لازم به عمل آمده است. فرهنگ‌سازی و دوره‌های آموزشی رعایت قوانین و مقررات از وظایف اصلی دیگر این مدیریت بوده که در شش ‌ماه نخست سال ۱۴۰۰ و علیرغم شرایط سخت همه‌گیری بیماری کرونا و تعطیلی فعالیتهای آموزشی کشور، بیش از ۷۰۰ نفر ساعت کلاس آنلاین در سطح شعب سراسر کشور و ستاد بانک توسط مدرس بین‌المللی تطبیق، اجرا شده است.

۳-همانطور که مستحضرید سال جاری از سوی مقام معظم رهبری، سال ” تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” نام گرفته است، چه اقداماتی برای تحقق این موضوع در دستور کار داشته و دارید؟
با توجه به ماهیت و وظایف توسعه‌ صنعتی بانک صنعت و معدن، شعار سال ۱۴۰۰ وظایف بسیار سنگینی را متوجه بانک می‌نماید. با شناخت دقیق از این موضوع با نظر مدیریت محترم عامل و هیأت مدیره محترم بانک در اقدامی کم ‌نظیر در سطح نظام بانکی کشور، مقرر گردید، واحد تطبیق در فرآیند تصمیم‌سازی مصوبات اعتباری بانک در کمیته‌های اعتبارات و عالی اعتبارات به منظور سرعت عمل در بررسی و تصویب و مطابقت مصوبات اعتباری و اعطای تسهیلات با قوانین و مقررات حاضر تا تأمین مالی طرحهای کوچک و متوسط و بزرگ کشور مشارکت نماید تا وظایف بانک با سرعت و دقت بالاتری انجام پذیرد. بدیهی است مدیریت رعایت قوانین و مقررات در کلیه سطوح سازمان سعی در مشاوره به مدیران و کارشناسان برای شناخت قوانین مرتبط و تسهیل‌سازی استفاده از قوانین به منظور مانع‌زدایی از فرآیندهای کاری و دستورالعملهای اجرایی بانک دارد.

۴-آیا در این قسمت با چالش ها و موانعی مواجه هستید؟ برای برون رفت از این مشکلات چه راه حل هایی را پیشنهاد می کنید؟
بزرگترین عامل موفقیت یا عدم موفقیت این واحد و مجموعه واحدهای نظارتی حاکمیت شرکتی(Corporate Governance) در سطح تمامی سازمانها، اعتقاد و حمایت مدیریت ارشد است که خوشبختانه این حمایت به صورت حداکثری در بانک صنعت و معدن وجود دارد و دستیابی به اهداف بانک در این حوزه را تضمین خواهد کرد؛ مابقی همت و تلاش مدیریت و کارکنان این واحد در کنار همکاری همه همکاران می باشد. به هرحال قوانین و مقررات و رعایت آن در امور اجرایی امری چالش‌برانگیز است که مستلزم دانش و تجربه حرفه‌ای در فرآیندهای مختلف بانک،‌ تعامل سازنده با مدیران و کارشناسان، ‌آموزش مستمر و التزام و تعهد به اهداف و ارزشهای سازمانی و اخلاقی است.

۵-برنامه ها و سیاست های مدیریت تحت سرپرستی جنابعالی برای سال آتی چیست و چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟
برنامه این مدیریت برای شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و سال آتی در محورهای ذیل تدوین و هدفگذاری شده است:
حفظ حقوق مشتریان در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به آن: پایش مستمر رعایت قوانین و مقررات در تمامی حوزه‌‌‌ها ایجاد اطمینان می‌‌‌کند و اعتمادسازی نزد مشتریان به جهت رعایت حقوق آنها در تمامی فعالیت‌‌‌ها و خدمات بانک اثرگذار است. اعتماد و اطمینان از حفظ حقوق، یکی از عوامل اصلی در انتخاب یک بانک مطلوب است و این مدیریت در تأیید این انتخاب به مشتریان یاری می‌‌‌رساند.
افزایش شفافیت در عملیات بانک: نظارت بر رعایت صحیح و دقیق قوانین و مقررات که شفافیت در عملکرد بانک را افزایش می دهد. قابلیت پیش‌‌‌بینی و مشخص بودن فعالیت‌‌‌های بانکی، یکی از ویژگی‌‌‌های مهمی است که در نهایت موجب افزایش اطمینان مشتریان است.
جلوگیری از نقض قوانین و مقررات: با شناسایی قوانین، مقررات و استانداردهای اساسی و مرتبط با فعالیت‌‌‌های بانک، تدابیر لازم برای رعایت آنها اتخاذ می‌‌‌شود. برای دستیابی به نتیجه مطلوب، علاوه بر شناسایی قوانین و مقررات و نظارت بر حسن اجرای آنها، اقدامات لازم برای آگاهی تمامی واحدها و کارکنان آنها از مقررات ویژه مربوط به حوزه وظایف و فعالیت‌‌‌های آنها و ایجاد احساس مسئولیت و وظیفه در مورد حسن اجرای آنها توسط این مدیریت انجام می‌‌‌شود. این رویکرد پیشگیرانه، حافظ حقوق بانک، کارکنان و مشتریان وکلیه ذینفعان است.
کاهش زیان‌های ناشی از قصور در رعایت قوانین و مقررات: با دیدگاه مبتنی بر ریسک، و شناسایی قوانین و مقررات و فعالیت‌‌‌های پرریسک، و مشخص کردن موارد حساس و تبیین زیان‌‌‌های احتمالی، این مدیریت از افزایش اینگونه قوانین و مقررات جلوگیری به عمل می آورد.
ترویج فرهنگ رعایت قوانین و مقررات: یکی از مهم‌‌‌ترین اهداف برای دستیابی به نتایج مورد انتظار، درونی ساختن فرهنگ رعایت قوانین و مقررات در بانک است؛ به گونه‌‌‌ای که تمامی کارکنان بانک در سطوح مختلف به طور خودکار در چارچوب قوانین عمل کرده و حافظ منافع و حقوق بانک و مشتریان باشند.
حفظ شهرت و اعتبار بانک: بدیهی است رعایت قوانین، مقررات و استانداردهای مرتبط با فعالیت‌‌‌های بانک، با کاستن از ریسک تطبیق، موجب افزایش شفافیت، بالا رفتن سطح اعتماد و رضایت مشتریان، کاهش هزینه‌ها و ترویج فرهنگ اجرای قانون می‌‌‌شود؛ مجموع عواملی که در کنار هم باعث افزایش شهرت و اعتبار بانک در نظام بانکی خواهد شد.

۶- به عنوان سخن آخر اگر توصیه و پیشنهادی برای همکاران دارید بفرمایید؟
دانش و تجربه و سلامت حرفه‌ای اگرچه شرط لازم برای انجام وظایف و مسئولیتهای محوله در سازمان است، لیکن به نظر کافی نبوده و چه بسا عدم شناخت مناسب از قوانین و مقررات حوزه مربوطه و یا عدم رعایت کامل آن می تواند ریسکهای متعددی را متوجه همکاران و بانک نماید؛ لذا مدیریت رعایت و قوانین و مقررات به عنوان یک ابزار مشورتی سعی در کاهش این ریسکها و حمایت از همکاران برای پیشگیری از این ریسکها دارد و تشریک مساعی همه همکاران را برای نیل به این هدف به یاری می طلبد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=27314

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.