• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
5

مشارکت شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در طرح مطالعه توسعه میدان نفتی آزادگان

  • کد خبر : 16050
  • 10 خرداد 1400 - 18:54
مشارکت شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در طرح مطالعه توسعه میدان نفتی آزادگان

در مراسمی با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مجید قاسمی مدیر‌عامل بانک پاسارگاد و جمعی از مدیران سازمان‌های مرتبط در روز دوشنبه مورخ ۱۰خرداد۱۴۰۰ تفاهم‌‎نامه‌های مطالعاتی توسعه میدان مشترک آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران و پنج شرکت ایرانی فعال در حوزه اکتشاف و تولید نفت به امضا رسید.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی بانک پاسارگاد، این تفاهم‌نامه‌ها بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا برای انجام مطالعه توسعه بخش شمالی میدان آزادگان، شرکت ملی نفت و شرکت‌های پتروپارس و توسعه پترو ایران برای انجام مطالعه توسعه بخش مرکزی میدان آزادگان و شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های گسترش انرژی پاسارگاد و شرکت انرژی دانا برای انجام مطالعه توسعه بخش جنوبی میدان آزادگان امضا شد.

زنگنه: تولید روزانه تا ۶.۵ میلیون بشکه نفت در دستور کار قرار گیرد.

وزیر نفت در آیین امضای تفاهم‌نامه انجام مطالعات توسعه میدان آزادگان و آغاز عملیات اجرایی طرح نگهداشت تولید گاز میدان‌های هما، وراوی و تابناک با تأکید بر افزایش تولید نفت ایران اظهار کرد: ما به‌راحتی می‌توانیم به تولید روزانه ۶میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت دست یابیم و این رقم هدف عجیب و غریبی نیست، این واقعیتی است که بعضی‌ها نمی‌خواهند آن را بپذیرند و مرتب علیه آن کار می‌کنند.

زنگنه افزود: به نظرم هر دولتی بر سر کار آمد باید رساندن مقدار تولید نفت به رقم روزانه ۶میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه را جزء نخستین برنامه‌های خود قرار دهد، این مهم افزون بر ایجاد اشتغال، صنایع ایران را فعال و در عین حال قدرت امنیتی ایجاد می‌کند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در سیاست کلی نظام در زمینه انرژی که در سال ۱۳۷۹ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، بر افزایش‌ ظرفیت‌ تولید صیانت‌شده‌ نفت‌ متناسب‌ با ذخایر موجود و برخورداری‌ کشور از افزایش‌ قدرت‌ اقتصادی‌ و امنیتی‌ و سیاسی‌ تأکید شده است، تصریح کرد: نفت فقط قدرت اقتصادی نیست، نفت قدرت امنیتی و سیاسی کشور را بالا می‌برد.

مجید قاسمی: «مصون‌سازی اقتصاد از آسیب تحریم‌­ها از طریق تقویت و رونق تولید داخلی» مهم­ترین مسیری است که موجب پیشرفت حقیقی و واقعی می‌شود.

مدیرعامل بانک پاسارگاد در این مراسم به بخشی از فعالیت‌های هلدینگ شرکت مادر تخصصی گسترش انرژی پاسارگاد در حوزه‌های مختلف نفت از جمله: خط لوله صادرات گاز به عراق، طرح توسعه میدان نفتی سپهر و جفیر، طرح توسعه ۲۸ مخزن میدان سیاهمکان، فعالیت بصورت GC در حوزه پارس جنوبی و فعالیت‌های دریایی، فعالیت در حوزه‌های نصب دکل و سایر اقدامات در این خصوص اشاره کرد.

مجید قاسمی در ادامه ضمن قرائت بیانیه گروه مالی پاسارگاد، استفاده بهینه و به‌موقع از ذخایر عظیم انرژی کشور، برگشت به جایگاه اثرگذار نفت در اُپک، تولید حداکثری در راستای مدیریت نااطمینانی‌های مرتبط با انرژی‌های تجدید‌پذیر و توجه ویژه به توسعه و بهره‌برداری از میدان‌های مشترک را از مهم‌ترین فرصت‌هایی دانستند که در شرایط فعلی چشم‌انداز صنعت نفت و گاز ایران را به سمت و سوی جهانی و توسعه محور سوق خواهد داد.

قاسمی در ادامه با بیان اینکه بهره‌مندی از ظرفیت‌های فنی، مدیریتی و مالی بخش خصوصی نقش پررنگی در تحقق این راهبردها داشته، بر این موضوع تاکید کرد.

وی در ادامه افزود: گروه مالی پاسارگاد از طریق شرکت مادر تخصصی گسترش انرژی پاسارگاد درصدد است تا با سرمایه‌گذاری­‌های گسترده در این بخش، در تقویت و ارتقاء ارزش افزوده بخش انرژی، نقش مؤثر و مثمرثمری در افزایش توان اقتصاد ملّی ایفا نماید.

مدیرعامل بانک پاسارگاد در‌این‌خصوص تصریح کرد: گروه گسترش انرژی پاسارگاد به عنوان بازیگری پیشگام و هشتمین شرکت پیشرو در رشد ارزش عرضه‌­ی محصولات و خدمات در ایران در سال ۱۳۹۹، اولین شرکت اکتشاف و تولید ایرانی بوده که بدون حضور شریک بین‌المللی، توسعه این پهنه­‌ها را در راستای امعان نظر مقام معظم رهبری (مد­ظله­‌العالی) در طرح “تولید یک میلیون بشکه نفت در روز” توسط شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، در دست اجرا دارد. همچنین چشم‌انداز اساسی این گروه، کسب سهم قابل ملاحظه‌ای در توسعه و بهره‌برداری از میدان­‌های راهبردی کشور است.

دکتر قاسمی در پایان افزود: تجربه سال­‌های متمادی نشان می­‌دهد که راهبرد اساسی «مصون‌سازی اقتصاد از آسیب تحریم­‌ها از طریق تقویت و رونق تولید داخلی» مهم­ترین مسیری است که موجب پیشرفت حقیقی و واقعی شده و این مجموعه نیز در راستای تحقق هدف­‌های ملی و پیشرفت کشور با چشم‌اندازی امیدبخش و تحول آفرین، نهایت همکاری، مشارکت و نقش‌آفرینی را خواهد داشت.

گفتنی است میدان آزادگان بزرگترین میدان مشترک نفتی کشور است که با وسعت ۱۵۰۰ کیلومتر‌مربع در مجاورت مرز عراق و در حدود ۸۰ کیلومتری غرب اهواز واقع شده است، نفت درجای این میدان حدود ۳۲میلیارد بشکه برآورد می‌شود و با میدان مجنون عراق مشترک است. با انجام این مطالعات پیش‌بینی می‌شود تولید نفت از این میدان مشترک در سال‌های آینده تا ۲۱۰هزار بشکه در روز افزایش یابد.

در این مراسم همچنین عملیات اجرایی طرح نگهداشت تولید گاز میدان‌های هما، وراوی و تابناک در گستره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز با برقراری ارتباط با محل طرح در جنوب استان فارس، آغاز شد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=16050

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.