• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

مجلس از مقاومت بانک مرکزی حمایت می‌کند

  • کد خبر : 13149
  • 31 فروردین 1400 - 20:45
مجلس از مقاومت بانک مرکزی حمایت می‌کند

یک نماینده مجلس گفت: مجلس از بانک مرکزی در زمینه مقاومت در برابر استقراض از بانک مرکزی حمایت به عمل خواهد آورد.

سید غنی نظری خانقاه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوبا خبرنگار ایبِنا درباره موضوع مطرح شده از سوی بانک مرکزی درباره دلیل افت ارزش ریال و رشد تورم در سال‌های ۹۸ و ۹۹ که در نتیجه تبدیل ارزهای مسدودی به ریال و در واقع چاپ پول بوده است، گفت: بانک مرکزی مسئول تنظیم سیاست‌های پولی و وزارت اقتصادی مسئول تنظیم سیاست‌های مالی در کشور است. بارها و بارها مطرح شده که این‌ها باید از یکدیگر مستقل عمل کنند و این مسئله به قدری مهم به حساب می‌آید که در طرح جدید بانکداری نمایندگان بر استقلال بانک مرکزی تاکید ورزیده‌اند.

وی در این خصوص اضافه کرد: عدم استقلال بانک مرکزی سبب می‌شود، دولت در هر بخشی که کم آورد، به این نهاد پولی مراجعه ‌کند. آقای همتی از مدیران توانمند کشور به حساب می‌آید و قدرت مدیریت سیاست‌های تعیین شده را دارد، اما متاسفانه تیم اقتصادی دولت ناهمگن رفتار می‌کند و  افرادی تصمیمات مهم را می‌گیرند که پاسخگو نیستند. به عبارتی دست‌های ناپیدایی همه کاره کشور به حساب می‌آیند و هیچ ردپایی هم از خود باقی نمی‌گذارند. مجلس هم به سراغ شناخته شده‌ها می‌رود. به عنوان نماینده در خصوص مسائل مسائل پولی و تورم اولین فردی را که سراغ می‌گیرم، رئیس کل بانک مرکزی است. 

این عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در این خصوص به ذکر نمونه‌ای پرداخت و اظهار داشت: کار این روزهای مملکت مانند این می‌ماند که طلب وصول نشده، خرج شده باشد. بارها گفته شده کسری بودجه باعث افزایش پایه پولی و ورود پول‌های پرقدرت می‌شود که تورم‌زا خواهد بود و جامعه را  دچار فاصله طبقاتی می‌کند و سبب می‌شود تا به طور مدام مردم از طبقه خود به دهک‌های پایین‌تر هجرت ‌کنند.

نظری خانقاه در ادامه تاکید کرد: استقلال بانک مرکزی در نهایت باید پذیرفته شود، اما دولت متاسفانه به این موضوع اعتقادی ندارد و هر زمانی که با کمبود مواجه شد از بانک مرکزی استقراض می‌کند که تنها متضرر هم در این زمینه مردم هستند. 

وی در این رابطه که بانک مرکزی مطرح کرده در برابر این خواست دولت مقاومت می‌کند، توضیح داد: مجلس از مقاومت آقای همتی دراین زمینه حمایت به عمل خواهد آورد. مسئله مورد اشاره حق بانک مرکزی است، بنابراین باید مورد حمایت قرار گیرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این خصوص که تاکتیک فوق تا چه اندازه در کنترل تورم موثر واقع می‌شود، تصریح کرد: زمانی که پول اضافی و بدون پشتوانه به چاپ درنیاید، قطعا تورم مورد کنترل قرار می‌گیرد و حداقل از فشار بیشتر نسبت به طبقات پایین‌تر ممانعت به عمل می‌آید. چنانچه این کار مطرح شده به شکل عملیاتی درآید بسیار خوب و قابل تقدیر است. 

نظری خانقاه درباره آسیب‌های در نتیجه رشد پایه پولی یادآور شد: بزرگترین آسیب تورم، افزایش فاصله طبقاتی، افزایش ضریب جینی است که ضربه به تولید هم یکی از این موارد خواهد بود.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=13149

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.