• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

مانع ابر تورم شدیم/ افزایش قیمت ارز دلیل اصلی تورم

  • کد خبر : 3867
  • 18 آذر 1399 - 0:31
مانع ابر تورم شدیم/ افزایش قیمت ارز دلیل اصلی تورم

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مانع ابر تورم شدیم، گفت: تورم در ماه‌های اخیر تشدید شد و عمده دلیل آن شوک ناشی از قیمت ارز است.

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی در یک برنامه تلویزیونی درباره گرانی‌ها  و اینکه برای تورم ۲۲ درصد لازم است که گفته شود براساس یکسری متغیرها این هدفگذاری صورت گرفته است گفت:  زمانی که این هدفگذاری را انجام دادیم، نرخ دلار در بازار نیما و آزاد ۱۷ هزار تومان بود و امیدواریم در کل ماه‌های آینده ماه‌های آرام‌تری برای اقتصاد کشور باشد. 

وی افزود: در گمرک به طور متوسط ماهانه ۳ میلیون تن کالا ترخیص می‌شود که از اول سال تاکنون بالای ۲۲ میلیون تن کالا ترخیص شده است. به نظر من کسانی که تصور کردند ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار است حذف شود، در ماجرای رسوب کالاها به هدفشان رسیدند. من معتقدم کالاهای اساسی در حال وارد  شدن بود و اکنون هم وارد می‌شود اما یک بخشی از واردات خارج از برنامه ما وارد گمرک شده و تعهد بانک مرکزی ۸ میلیارد دلار است که ۵.۵ میلیارد کالاهای اساسی و ۲.۵ میلیارد دلار برای دارو است. 

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بیش از یک میلیارد دلار تاییدیه ارز دادیم ولی ترخیص کالا صورت نگرفته است. بانک مرکزی کالاهای وارداتی اعتباری را به شرط ورود فوری به کشور تامین ارز می‌کند و  طی ۲.۵ سال تحت شدیدترین تحریم ها بانک مرکزی اجازه نداد کمبودی برای مایحتاج ضروری مردم ایجاد شود. وزارت صمت باید ثبت سفارش را بر اساس برآورد درآمدهای ارزی انجام دهد و مدیریت تقاضا را به درستی انجام دهد.

تراز تجاری ۱.۵ میلیارد دلار مثبت شد 

وی با اعلام اینکه صادرات کشور تاکنون به ۲۶.۵ میلیارد دلار و واردات ۲۵ میلیارد دلار رسیده است، گفت: بنابراین، تراز تجاری ۱.۵ میلیارد دلار مثبت شده است و ارز در سامانه نیما خیلی خوب تامین می‌شود که متوسط بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار عرضه در این سامانه شکل می‌گیرد. انتظار تورمی کاهشی و بر تمام بازارها تاثیر می‌گذارد. 

همتی درباره کنترل نقدینگی توضیح داد: بانک مرکزی اجازه واردات بدون انتقال ارز را نمی دهد به دلیل اینکه به معنای خروج ارز و سرمایه از کشور است بنابراین منشأ ارز باید مشخص باشد. مقایسه ۸۷ ماهه دولت یازدهم با همین مقدار در دولت‌های قبلی نشان می دهد که نرخ رشد نقدینگی در این دولت علیرغم تحریم و فشارهای ارزی افزایش نیافته است. 

رشد ۱.۵ درصدی پایه پولی 

وی افزود: رشد نقدینگی از مرداد ۱۳۹۲ تا مهر ۱۳۹۹ معادل ۸۳ درصد بوده است. از ابتدای سال تا امروز رشد پایه پولی ۱.۵ درصد بوده و بخشی از رشد پایه پولی به دلیل حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه بوده است.

ادامه دارد

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=3867

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.