• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

مازاد درآمدهای نفتی صرف زیرساخت‌های هسته‌ای و تحقیقاتی می‌شود

  • کد خبر : 6832
  • 20 دی 1399 - 16:22
مازاد درآمدهای نفتی صرف زیرساخت‌های هسته‌ای و تحقیقاتی می‌شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرد: بر اساس مصوبه این کمیسیون مازاد درآمدهای نفتی صرف زیرساخت‌های هسته‌ای و تحقیقات کاربردی می‌شود.

به گزارش رویداد خبربه نقل از مهر، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه امروز در نشست خبری با اشاره به جلسه امروز کمیسیون تلفیق، گفت: براساس مصوبه دولت در لایحه بودجه سال آینده در صورت فروش مازاد بر میزان پیش‌بینی شده نفت در سال آینده، می‌تواند منابع حاصله را برای طرح‌های تملک دارایی سرمایه ای مانند حمل و نقل عمومی، تولیدی، دولت الکترونیک، سلامت، آموزش، محیط زیست و تحقیقات صرف کند که بر اساس مصوبه امروز کمیسیون تلفیق بودجه تحقیقات کاربردی و عملی به ویژه در حوزه دفاعی، زیرساخت‌های آموزشی و هسته‌ای، آب و فاضلاب و طرح‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی نیز اضافه شد.

وی اظهار داشت: براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰،  ۴۰ درصد سهم عوارض از مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی برای تأمین و استانداردسازی گرمایشی مدارس باید مصرف شود که به موجب مصوبه امروز کمیسیون این رقم به ۵۰ درصد افزایش یافت و مقرر شد، منابع حاصل از آن برای تأمین و استانداردسازی گرمایشی ۱۰۰ هزار کلاس درس از طریق سازمان نوسازی و تجهیز مدارس با اولویت مناطق محروم روستایی و عشایری هزینه شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام کرد: مقرر شد، به میزان ۲ هزار میلیارد تومان از محل ۱۴.۵ درصد سهم نفت نسبت به گازرسانی روستاها و اتمام پروژه‌های نیمه تمام گازرسانی در روستاها و شهرهای کشور با اولویت مناطق محروم، صعب‌العبور، کوهستانی، سیستان و بلوچستان و کمتر برخوردار از منابع گازی اقدام شود و  هزینه‌های مربوط به گازرسانی مدارس، مساجد، حوزه‌ها، پایگاه‌های مقاومت و پاسگاه‌های ناجا نیز از این محل در همین روستاها قابل تأمین است.

زارع اظهار داشت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سهم ۳ درصد نفت در مناطق نفت‌خیز محروم تنها برای اجرای طرح‌های تملک دارایی سرمایه همین مناطق مصرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت در سال آینده مکلف شد تا یک الگوی مصرف گاز خانگی برای اقلیم‌های مختلف کشور را دو ماه پس از تصویب قانون بودجه ۱۴۰۰ تهیه و آیین‌نامه آن را تدوین کند، گفت: همچنین وزارت نفت مکلف به فروش میعانات گازی به شرکت‌های داخلی پتروشیمی به صورت اعتبار اسنادی داخلی شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق تاکید کرد: به موجب مصوبه امروز این کمیسیون درآمد حاصل از واگذاری بنگاه‌های دولتی موضوع سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی باید برای تقویت تعاونی‌ها در کشور هزینه شود.

زارع تاکید کرد: معادل ریالی دو میلیون تُن قیر هم به میزان ۴۸ درصد در اختیار وزارت راه و شهرسازی، ۲۰ درصد به بنیاد مسکن برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها با اولویت روستاهای حادثه دیده، ۱۷ درصد به وزارت کشور، سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای آسفالت معابر شهرها، ۶ درصد به بسیج سازندگی سپاه برای مصرف پاسگاه‌ها و پایگاه‌ها و راه‌های بین مزارع، ۵ درصد برای نوسازی مدارس و ۴ درصد برای بیابان‌زدایی و انجام عملیات مالچ‌پاشی اختصاص داده شد.

وی گفت: پیشنهادات نمایندگان در بخش هزینه‌ای لایحه بودجه نسبت به دوره‌های قبل افزایش یافته است، اگر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ طی این هفته به صورت ۳ شیفت بودجه را بررسی کند، می‌توانیم بخش هزینه‌ای را تا روز پنج‌شنبه به اتمام برسانیم اما در صورت اصرار نمایندگان بر بررسی پیشنهاداتشان در کمیسیون، بررسی بخش هزینه‌ای بودجه تا هفته آینده به طول خواهد انجامید.

سخنگوی کمیسیون تلفیق تاکید کرد: بعد از پایان بررسی بخش درآمدی و هزینه‌ای، نمایندگان مجلس ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را نسبت به مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ارائه کنند و بعد از آن می‌توانیم در نهایت حدود ۲۰ روز دیگر لایحه بودجه سال آینده را به صحن علنی ارائه کنیم.

زارع در خصوص محل هزینه‌کرد منابع حاصل از حذف ارز یارانه‌ای در لایحه بودجه سال آینده هم گفت: منابع حاصل از حذف ارز یارانه‌ای قرار است، در تبصره ۱۴ صرف مباحث معیشت و سلامت مردم شود که طی این هفته این بخش را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=6832

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.