• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

قرمزپوشی بورس های جهان

  • کد خبر : 3865
  • 18 آذر 1399 - 0:09
قرمزپوشی بورس های جهان

بیشتر شاخص های مهم بورسی جهان ریزشی شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، تنش بین چین و آمریکا هنوز رو به افزایش است و در تازه ترین اقدام ضد چینی، وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد نام ۱۴ عضو ارشد حزب مرکزی کمونیست چین را به دلیل آن چه دخالت در امور داخلی هنگ کنگ خوانده، به فهرست تحریم های خود افزوده است که این اقدام با انتقاد شدید وزارت خارجه چین موجه شد. سفیر چین در آمریکا نیز از این کشور خواست تا دست از سیاست های مخرب خود بردارد و به جای آن با نشان دادن حسن نیت، مسیر را برای بهبود روابط دو کشور فراهم کند.  

پیش از این نیز  کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرد که به موجب آن شرکت های چینی که قوانین حسابداری و حسابرسی آمریکا را رعایت نکنند اجازه ورود به بورس این کشور و عرضه سهام خود را نخواهند داشت. این لایحه پیشتر نیز در سنا تصویب شده بود و اکنون برای اجرایی شدن تنها نیاز به امضا توسط رئیس جمهور دارد. در صورت اجرایی شدن این قانون،  یک مهلت سه ساله به بورس های چینی داده خواهد شد تا خود را با این استاندارد ها وفق دهند و گرنه سهامشان از بورس آمریکا خارج خواهد شد.  

آمریکا پیشتر نیز سومین شرکت بزرگ نفتی چین و شرکت سی ام اس آی- یکی از بزرگ ترین تراشه سازان چینی را به دلیل ارتباط آن ها با ارتش چین تحریم کرده بود. چون یینگ- سخنگوی وزارت خارجه چین در نشستی خبری گفته است این کشور تصمیم دارد چهار مقام آمریکایی را تحریم کند. هنوز مشخص نیست که پکن تصمیم دارد کدام مقامات آمریکایی را تحریم کند. روزنامه دولتی چاینا دیلی با انتقاد از اقدامات اخیر آمریکا نوشته است که این کارها به روابط دو طرف آسیب جدی زده است.  

از سوی دیگر در شرایطی که احتمال اجرای یک بسته محرک جدید ۹۰۰ میلیارد دلاری در آمریکا برای مقابله با تبعات اقتصادی کرونا قوت گرفته است، منابع آگاه در بانک مرکزی اروپا از تصمیم این نهاد برای اجرای یک بسته ۵۰۰ میلیارد یورویی دیگر در سطح اتحادیه اروپا خبر داده اند. بانک مرکزی اروپا قرار است تا پیش از پایان سال جاری میلادی یک برآورد جدید از شرایط اقتصادی منطقه یورو و اتحادیه اروپا نیز منتشر کند.

هرچند که رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها به سطوح بالای کم سابقه یا بی سابقه ای رسیده است اما وضعیت بازار کار در بسیاری از آن ها هنوز با وضعیت ایده آل ماه های قبلی فاصله دارد و این مساله معامله گران را کمی نگران کرده است. تا پایان ماه اکتبر متوسط نرخ بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به ۴.۵ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل تغییری پیدا نکرده است تا بدین ترتیب بالاترین نرخ بیکاری آلمان از دسامبر ۲۰۱۵ تاکنون به ثبت برسد. طی این مدت شمار افراد بیکار آلمانی با ۰.۵ درصد کاهش نسبت به ماه قبل یک میلیون و ۹۷۰ هزار نفر رسیده و جمعیت شاغلان نیز در آلمان در ماه اکتبر با ۰.۰۶ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۴۲ میلیون و ۱۷۰  هزار نفر رسیده است.  

در تغییر رویکردی غیرمنتظره برای معامله گران، جو بایدن- رئیس جمهور آمریکا گفته است قصدی برای برداشتن فوری تعرفه بر روی واردات محصولات چینی را ندارد و رویکرد فعلی که دو دولت ترامپ اتخاذ شده است تا مدتی ادامه خواهد داشت. وی همچنین در اظهار نظری که احتمالا خوشایند پکن نخواهد بود، از برنامه ریزی برای ایجاد اتحاد پایدارتر با متحدان آمریکا در شرق آسیا (در مقابه با پکن) خبر داده است که پس از انجام این کار مذاکرات تجاری جدیدی با چین آغاز شود.  

مرکز آمار اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد تا پایان اکتبر ۲۰۲۰ نرخ بیکاری در منطقه یورو و اتحادیه اروپا با ۰.۱  درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل و به ترتیب در سطح ۸.۴ درصد و ۷.۴ درصد رسید. این نرخ بیکاری کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پنج ماه اخیر بوده است. تخمین زده می‌شود تا پایان این ماه ۱۶ میلیون و ۲۳۶ هزار مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند که از این تعداد، ۱۳ میلیون و ۸۲۵ هزار نفر ساکن کشورهای عضو منطقه یورو بوده‌اند.  

تاکنون بیش از ۶۷ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۵۰۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۵۴۶ هزار و ۸۸۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۸۹ هزار و ۴۳۰ نفر، برزیل با ۱۷۷ هزار و ۱۰ نفر، هند با ۱۴۰ هزار و ۹۹۴ نفر، مکزیک با ۱۰۹ هزار و ۷۱۷ نفر و انگلیس با ۶۱ هزار و ۴۳۴ نفر بوده است.

یوسف عباسی- کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه استون ایکس  – گفت: در حال حاضر بازارهای جهانی خود را در یک موقعیت سردرگم کننده یافته اند، از یک طرف این نگرانی وجود دارد که در کوتاه مدت تلفات ناشی از کرونا کماکان بالا باشد و تا رسیدن واکسن خسارت های جانی و اقتصادی آن ادامه داشته باشد و از سوی دیگر این خوشبینی وجود دارد که پس از غلبه بر کرونا نرخ رشد به سطوح بالایی برسد.  

بورس آمریکا  

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۷۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۰ هزار و  ۸.۸۶ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۳۶ درصد ریزش تا سطح ۳۶۸۰.۹۹ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۲۵ درصد پیشروی در سطح ۱۲ هزار و ۵۰۰.۸۲ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۰۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۵۵۵.۳۹ واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۲۱ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۲۷۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با افت ۰.۶۴ درصدی در سطح ۵۵۷۳.۳۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۵۷ درصد پایین رفت و به ۸۲۷۵.۶۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با افت ۰.۷۶ درصدی تا سطح ۲۶ هزار و ۵۴۷.۴۴ واحدی پایین رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ ۱.۲۳ درصد پایین رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۵۰۶.۸۵ واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای  کامپوزیت” ریزش ۰.۸۶ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۰۲۲.۲۳ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۸۲ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۶۷۵.۰۲  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)  

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها ریزشی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۰.۴۱ درصد کاهش به ۴۶.۰۷ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۰.۴۳ درصدی به ازای ۴۹.۰۵ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۱.۱۶ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۶۰.۱۴ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۰.۹۲ درصدی به ازای ۲۴.۷۴ دلار مبادله شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=3865

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.