• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
2

قاچاق ۱۱۰ میلیون دلاری «موبایل‌واره‌ها» در کشور

  • کد خبر : 18200
  • 13 تیر 1400 - 12:25
قاچاق ۱۱۰ میلیون دلاری «موبایل‌واره‌ها» در کشور

انجمن واردکنندگان تلفن همراه از قاچاق ۱۱۰ میلیون دلاری موبایل‌واره‌ها (دستگاه‌های سیم کارت‌خور) در کشور خبر داد.

 به گزارش رویداد خبر ،انجمن واردکنندگان اعلام کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۹ تیر تعداد ۹۰۰هزار موبایل‌واره به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار در شبکه ارتباطی کشور فعال شده است. به گفته این انجمن، ۹۲ درصد از موبایل‌واره‌ها به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

مدتی است زمزمه‌های رجیستر شدن تبلت به گوش می‌رسد. کالایی که امروزه به شیوه قاچاق وارد کشور می‌شود و به دست مصرف‌کننده می‌رسد. رجیستر شدن به اشتباه در کشور با پرداخت پول اضافی هم‌ردیف شده است، اما در واقع این مبلغ گمرکی و ارزش افزوده‌ای است که افراد برای هر کالایی پرداخت می‌کنند.

روز گذشته (شنبه) جلسه مشترک انجمن موبایل با ذینفعان دولتی به منظور بررسی و تسهیل فرآیند واردات قانونی موبایل‌واره‌ها در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای اجرای موفق مرحله دوم این طرح موسوم به رجیستری موبایل‌واره‌ها با همکاری انجمن و شرکت‌ها ابراز امیدواری کرد. وی وظیفه انجمن را در اجرای این طرح، نظارت و تامین بازار موبایل‌واره‌ها دانست. گفتنی است ساعت‌های هوشمند سیم کارت‌خور به جز -سیم کارت الکترونیکی (esim) از ۱۲ تیر، پی دی ای (کامپیوترهایی قابل حمل و کوچک با صفحات لمسی)، اسکنر و مبدل از ۱۹ تیر و احتمالا تبلت از اول مرداد مشمول طرح رجیستری خواهند شد و توصیه می‌شود مصرف کنندگان تا پیش از تاریخ‌های اعلامی نسبت به فعال‌سازی دستگاه‌های خود اقدام کنند.

«رضا قربانی» رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان تلفن همراه با بیان این‌که عملیاتی شدن طرح رجیستری تبلت بر قیمت آن تاثیری نمی‌گذارد و برای مصرف‌کننده دارای منافع است، به ایرنا گفت: رجیستری تبلت باعث گران شدن آن نمی‌شود و از حالت قاچاق به سود مصرف کننده، خارج می شود. زمانی که واردات کالای IT قانونی شود، اصالت کالا مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح قرار می‌گیرد و دو سازمان تنظیم مقررات و استاندارد، زمان ثبت سفارش و ترخیص، اصالت آن را بررسی می‌کنند. نمونه‌برداری، انجام تست سار (تشعشعات مضر) و تست امنیت، اصالت کالا را تأیید می‌کند و پس از تأیید اصالت، امکان ترخیص فراهم می‌شود.

وی اشاره کرد: بنابراین زمانی که کالای غیر اصل وارد شود، امکان ترخیص از گمرک را پیدا نمی‌کند درصورتی‌که کالای قاچاق را می‌توان بدون بررسی‌های لازم وارد کرد.  نکته بعدی این است که کالای اصل، گارانتی و خدمات پس از فروش اجباری پیدا می‌کند. شرکت واردکننده کالا موظف است، از زمانی که سیم‌کارت وارد دستگاه شود تا ۱۸ ماه گارانتی و سه سال خدمات پس از فروش به آن اختصاص دهد.

رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه رجیستر شدن تبلت باعث می‌شود هر زمان مشکلی پیش آمد، واردکننده کالا برای رفع آن در دسترس باشد،  افزود: حقوق گمرکی و ارزش افزوده تبلت سه میلیونی تومانی، حدود ۳۰۰ هزار تومان است. زمانی که قاچاقچی تبلت را به کشور قاچاق کند نیز همین هزینه شامل حالش می‌شود.

اکنون بیشتر بازار تبلت، قاچاق است و امکان ندارد قاچاقچیان برای قاچاق هر دستگاه تبلت از دبی و عراق به داخل کشور کمتر از ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان دریافت کنند. تفاوت قانونی شدن ورود تبلت و رجیستری، این است که مبلغی بسیار کمتر از آن ۵۰۰ هزار تومان از این به بعد توسط دولت دریافت شده و همه خدمات به شکل قانونی برای مصرف‌کننده در نظر گرفته می‌شود. ضمن این‌که با ورود دولت به این ماجرا، دست دلالان را نیز از بازار کوتاه می‌شود.

وی تأکید کرد: رجیستر شدن تبلت هزینه اضافه‌ای به مصرف‌کننده وارد نمی‌کند به این شرط که بانک مرکزی ارز را به‌موقع تأمین کند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به‌موقع ثبت سفارش را انجام دهد. چنانچه این دو سازمان که به‌موازات یکدیگر فعالیت می‌کنند، کارشان را درست و به‌موقع انجام ندهند، قیمت بالا می‌رود که نمی‌توان آن را به رجیستر کردن تبلت ربط داد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=18200

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.