• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
3

قاچاق سالانه ۱۲.۵ میلیارد دلار کالا در کشور

  • کد خبر : 18404
  • 15 تیر 1400 - 19:35
قاچاق سالانه ۱۲.۵ میلیارد دلار کالا در کشور

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: هر ساله ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قاچاق کالا در کشور انجام می‌شود.

به گزارش رویداد خبر ، «علی مویدی خرم آبادی» روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه ارزش و جایگاه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جنگ اقتصادی سال های اخیر به اثبات رسید، اظهار داشت: این ستاد به صورت‌ فراقوه ای با عضویت ۲۶ نهاد و به منظور صیانت و حراست از مواهب ملی شکل گرفت.

وی افزود: در سال های اخیر و در اوج درگیری اقتصادی، این ستاد دیوار محکمی برای جلوگیری از قاچاق کالا به کشورهای دیگر به دلیل اختلاف قیمت بود که با اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای توفیقات بزرگی به دست آورد.

مویدی با بیان اینکه پیش از این نظارتی بر سوخت یارانه‌ای از تولید تا مصرف نبود، تصریح کرد: در حال حاضر این فرآیند در چرخه سامانه ای قرار داده شد تا کمتر شاهد قاچاق این کالا باشیم و از سال ۹۷ تاکنون ۱۴ میلیارد دلار صرفه جویی شده است.

وی افزود: در طرح رزاق می توان از خروج سوخت جلوگیری کرد زیرا به دلیل قیمت آن در کشور میل این کالا به قاچاق بسیار زیاد است اما در حال حاضر ممکن اقدامات چشمگیری جهت ایجاد موانع انجام شده است.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اعمال طرح رجیستری تلفن همراه، خاطرنشان کرد: بازار تلفن همراه ۱۲ میلیون عدد در سال است که با طرح رجیستری حتی یک دستگاه موبایل قاچاق در کشور دیده نمی شود و ۶ میلیارد دلار تاکنون در این زمینه به نفع کشور صرفه جویی شده است.

وی با بیان اینکه این روند در بازار لوازم خانگی، پوشاک، دخانیات و موبایل واره ها نیز اعمال شده است، گفت: در حوزه مقابله با قاچاق کالا ضربات محکمی به قاچاقچیان وارد کردیم که در این میان ۱۶۴ پرونده مهم و جدی در دستور قضایی کشور قرار گرفته است.

مویدی همچنین درخصوص بازار لوازم خانگی تصریح کرد: از سال ۹۷ با ممنوعیت واردات این محصولات، تولید داخل رونق گرفت و سهم آن را از بازار به ۶۰ درصد رساند.

وی با بیان اینکه بخش دیگر نیاز جامعه باید دیده شود، اظهار داشت: معافیت‌ هایی مرزنشینان برای معاش که فرصتی برای تجارت آنها محسوب می شود موجب ورود برخی کالاهای خارجی می شود.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه بخشی از کالاها از معافیت مرزنشین تامین می شود، تصریح کرد: با راه‌ اندازی شناسه لوازم خانگی کالاهای خارجی به حاشیه خواهند رفت تولید با کیفیت و کمیت رشد پیدا می کند.

وی با بیان اینکه ۶ میلیارد دلار واردات مرزنشینی در کشور وجود دارد، تاکید کرد: تنها یک میلیارد دلار از این میزان واردات به لوازم خانگی تعلق دارد که نیاز به ساماندهی دارد.

مویدی با بیان اینکه طرح ساماندهی تجارت مرزنشینان به دولت ارائه شده است، خاطرنشان کرد: با تصویب و اجرای این طرح پدیده کولبری از بین خواهد رفت و تامین معیشت با نگاه توسعه یافتگی خواهد بود.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: روز گذشته ۱۲ میلیارد نخ سیگار که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده بود امحا شد تا سلامت جامعه در خطر قرار نگیرد.

به گفته مویدی، ۱۲.۵ میلیارد دلار قاچاق سالانه در کشور وجود دارد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=18404

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.