• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

فعلا امکان استفاده از LPG به عنوان سوخت وجود ندارد

  • کد خبر : 31755
  • 15 آذر 1400 - 9:06

معاون وزیر نفت بااشاره به اینکه فعلا امکان استفاده از LPG به عنوان سوخت وجود ندارد گفت: تکمیل زنجیره تولید و کاهش مصرف سوخت از جمله برنامه‌های وزارت نفت بوده و ظرفیت قانونی آن نیز فراهم است.

به گزارش خبرنگار مهر، جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در نشست انعقاد قرارداد ۴۵ هزار خودرو دوگانه سوز که با حضور معاون وزیر صمت و مدیرعامل ایران‌خودرو صورت گرفت، گفت: با توجه به اینکه وظیفه تأمین سوخت بخش حمل و نقل یکی از مهمترین وظیفه‌های وزارت نفت است امیدواریم این مسیر ادامه داشته باشد.

وی افزود: در سال‌های اخیر کارهای بزرگی در این زمینه انجام شده است. در حوزه خودروهای سنگین ۳۰ میلیون لیتر به ظرفیت گازوئیل کشور اضافه شده و بیش از بیش از ۷۵ درصد تجهیزات تولید سوخت در کشور بومی‌سازی شده است.

سالاری تصریح کرد: در بحث جایگزینی CNG با بنزین ظرفیتی بیش از ناوگان ایجاد شد و به موازات آن اقداماتی برای افزایش ظرفیت انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در تشریح این اقدامات افزود: تبدیل کارگاهی ۱۴۶۰ خودرو به CNG سوز در دستور کار قرار گرفت و ۱۵۰ هزار خودرو تبدیل شد. همچنین ۶۵۰ هزار دستگاه نیز در دست اجرا قرار گرفته است که از این مسیر ۱۸۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده است. با این اقدام ۱۸۰ میلیون لیتر صرفه جویی شد که رقم قابل توجهی است و معادل ۷۰-۸۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی است.

سالاری تاکید کرد: ۴۵ هزار خودروی گازسوز نیز از طریق این قرارداد در کارخانه تولید می‌شود که از این تعداد ۴۰ هزار خودرو، تاکسی و ۵ هزار خودرو، وانت خواهد بود. این اقدام مثبتی است و امیدواریم با همکاری شکل گرفته مردم آثار اجتماعی آن را ببینند و جایگزینی و صرفه جویی سوخت اتفاق بیافتد.

وی با بیان اینکه در بخش تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه سوز پیش‌بینی می‌شود از محل بند ق تبصره ۱۲ تولید ۴۵ هزار خودرو عملیاتی شود و برای این منظور ما بابت دوگانه سوز کردن تاکسی‌ها ۴۲۵ دلار و به تولید وانت ۵۰۵ دلار کمک پرداخت کردیم ابراز امیدواری کرد: شرایطی فراهم شود طبق تبصره ۱۳ ناوگان فرسوده جایگزین شده و این اتفاق در کارخانجات خودروساز اجرایی شود. همچنین از خودروهای پایه سبک به سمت سنگین بریم و در این برنامه تولید ۵ درصد خودروی پایه دیزلی و هیبریدی دیده شده است.

معاون وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از گاز مایع در خودروها گفت: با توجه به اینکه قیمت LPG از سال ۹۰ افزایش نیافته امکان افزودن آن به سبد سوخت در حال حاضر وجود ندارد. برای استفاده از این سوخت باید با تجدیدنظر در قیمت‌ها جذابیت آن را بالا برد.

وی با بیان اینکه برای افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه برنامه‌ریزی داریم افزود: معادل پرداختی وزارت نفت به شرکت خودروساز ۵۰۵ دلار به ازای تولید هر وانت دوگانه‌سوز و ۴۲۵ دلار به ازای تولید هر تاکسی دوگانه‌سوز خواهد بود که شرایط تولید هم بر اساس نسل‌های ۴ و ۵ است.

در ابتدای این برنامه نیز مدیران ایران‌خودرو به تشریح برنامه‌های خود در راستای صرفه‌جویی در مصرف سوخت پرداختند. عرضه دومین موتور تماماً داخلی IK3 که موجب صرفه‌جویی ۴۸۰ میلیون دلاری و ۱۶۰۰ میلیون لیتری در مصرف سوخت می‌شود از سال ۱۴۰۱ از جمله وعده‌هایی بود که داده شد. همچنین گفته شد کارگروهی از خودروسازان و وزارت نفت به منظور طراحی موتورهای ۳ استوانه و با مصرف زیر ۵ لیتر در صد کیلومتر به منظور تحقق دستور رهبری تشکیل شده است فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو در همین راستا برای تولید سالیانه صد هزار خودروی دوگانه‌سوز اعلام آمادگی کرد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=31755

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.