محمد احمدی در گفتوگو با ایسنا، درباره فعالیت پست در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز گفت: «از اوایل اسفند حجم فعالیت خدمات پستی نسبت به ماههای گذشته افزایش پیدا کرده و در حال حاضر شاهد افزایش ۵۰ درصدی ترافیک بخشی از خدمات پستی هستیم.»
وی افزود: «در ماه اسفند طرحی را تحت عنوان بهار آورد ۱۴۰۲ برنامه ریزی و اجرا کردیم که بر اساس آن از همکاری همه نیروها به منظور انجام به موقع فعالیتهای اجرایی بهره گرفتیم، همچنین این ظرفیت را به وجود آوردیم که درصورت نیاز بتوانیم از توان نیروهای پاره وقت هم استفاده کنیم.
احمدی با بیان اینکه یکی از بخش های مهم در خصوص ارائه خدمات پستی، مسئله حمل و نقل مرسولات است، گفت: «با توجه به شرایط خاص کشور به ویژه در کلان شهرها در روزهای آخر سال برخی از اتفاقاتی رخ میدهد که خارج از کنترل ماست، ترافیک شهری یکی از همین مسائل است که زمانبندی های پستی در جمع آوری و ارسال مرسولات پستی را با چالش مواجه میکند، اما در مسیرهای بین شهری به دلیل اینکه از ساعت شبانگاهی استفاده میکنیم چالش خاصی نداریم.»
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست با اشاره به اینکه ترافیک شهری ممکن است سبب تاخیر یک روزه در جمع آوری مرسولات شهری شود، افزود: «تمامی فعالیتهای پست به صورت مستمر رصد میشوند و اگر جایی با چالش روبرو شویم، سعی میکنیم ظرفیتهایمان را در آنجا افزایش دهیم.»
وی ادامه داد: «شهروندان می توانند جهت پیگیری مرسولات خود به قسمت “پیگیری مرسولات پستی” بر روی وبسایت شرکت ملی پست مراجعه نموده یا با شماره تلفن ۱۹۳ مرکز تماس مشتریان پست تماس حاصل نمایند.»
احمدی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی ها، در ۱۰ روز پایانی سال حجم مرسولات پستی بیشتر خواهد شد، گفت: «مسئله دیگری که ممکن است بخش توزیع را با چالش مواجه کند، عدم حضور گیرندگان در نشانی است که موجب برگشت مرسولات به واحدهای توزیع می گردد.»
معاون فنی و بازرگانی ادامه داد: «برای مدیریت و رفع این چالش، فعالیت باجههای معطله را افزایش داده ایم، همچنین در بخش قبول نیز ساعات کاری باجه های قبول را تا ساعت ۱۸ و بعضی باجه ها را هم تا ساعت ۲۰ افزایش دادیم که مدت زمان خدمت به مردم افزایش یابد، بر این اساس شهروندانی که صبح ها به دلایلی وقت مراجعه به ادارات پستی را ندارند می توانند، بعدازظهرها مرسوله خود را به واحدهای قبول تحویل نمایند، مرسولاتی که تا ساعت ۱۴ به واحدهای پستی تحویل شوند، فردای آن روز در چرخه ارسال قرار می گیرند.»
احمدی با اشاره به اینکه در مسیرهای رهسپاری پستی گاهی با چالشهای غیرقابل پیش بینی مواجه می شویم، گفت: «به طور مثال چند روز گذشته در مسیر چابهار به زاهدان کامیون پستی دچار سانحه شده و راننده خودرو نیز دچارضرب و جرح شد اما سریعاً کامیون دیگری جهت جایگزینی ارسال شد.»
وی ادامه داد؛ «مشکلاتی از این دست سبب میشود توزیع در زمان تعیین شده دچار چالش شود و یا شاید گیرنده در محل نشانی نباشد، از این رو به منظور رفع این مشکل، از روز شنبه بیستم اسفند، مدت زمان نگهداری مرسولات در باجههای معطله بیشتر شده که اگر مرسولهای توزیع نشد، شهروندان بتوانند تا ساعت ۲۰ به باجه معطله جهت دریافت حضوری مراجعه کنند یا درخواست دهند، برای روز بعد که منزل هستند مرسوله ارسال و آن را دریافت کنند.»
پست در ایام نوروز تعطیل نیست
احمدی در تشریح خدمات رسانی پست در عید نوروز گفت: «همانگونه که می دانید پست در طول سال فقط هفت روز تعطیلی دارد و بقیه روزهای سال فعالیت آن به طور معمول در جریان دارد، کارکنان پست در واحدهای قبول و توزیع فقط در روز یکم عید نوروز تعطیل بوده و در روزهای دیگر تعطیلات رسمی نوروز به صورت کشیک مشغول خدمات رسانی به هموطنان هستند.»
فعالیت پست در روزهای پایانی سال چگونه است؟
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست گفت: «پیشبینی میشود حجم کار پست در ۱۰ روز پایانی سال افزایش پیدا کند و ممکن است زمانی که همکاران ما برای توزیع مرسوله مراجعه میکنند، گیرنده در نشانی نباشد، بنابراین برنامهریزی کردیم مدت زمان نگهداری مرسولات در باجههای معطله بیشتر شود.»