• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

عملیات اجرایی ۴۵ سد بزرگ در کشور آغاز شده است

  • کد خبر : 15990
  • 10 خرداد 1400 - 12:41
عملیات اجرایی ۴۵ سد بزرگ در کشور آغاز شده است

تبریز- وزیر نیرو گفت: از ابتدای امسال تاکنون عملیات اجرایی تعداد ۴۵ سد بزرگ در کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا اردکانیان روز دوشنبه در مراسم افتتاح سدهای قیزقلعه سی خداآفرین و گردیان جلفا و شبکه پایاب سه هزار و ۳۵۰ هکتاری یکانات شهرستان مرند، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از موفق ترین کشورهای جهان در توسعه مناسبات خود با همسایه هاست، افزود: در سال‌های پس از پیروز انقلاب اسلامی تعداد ۵۵ سد در نوارهای مرزی مختلف در محدوده ۱۲ استان با همکاری کشورهای همسایه ساخته شده و این نشانه آشکار و مهم دوستی‌ها و ارتباطات نزدیک ایران با همسایگان است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی تنها سد مرزی ارس در کشور وجود داشت که در سال ۱۳۵۰ با توافق دولت‌های وقت ایران و اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده بود؛ اینکه در ۴۲ سال اخیر ۵۵ سد در ایران ساخته شده، نشان از توانمندی‌های فنی و مهندسی کشور و نیز مراودات نزدیک با کشورهای همسایه دارد.

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت همکاری‌های مشترک ایران با کشورهای همسایه در حوضه‌های آبریز، گفت: در این راستا طرح‌های سدسازی در مرزها از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است.

اردکانیان، اضافه کرد: ایران به لحاظ تنوع جبهه‌های آب مرزی از موقعیت کم نظیر و منحصر بفردی در منطقه و حتی جهان برخوردار است که باید از آن به بهترین شکل ممکن بهره برداری کرد.

وی یادآوری کرد: بر همین اساس امروز در شرق، غرب، شمال و شمال غربی کشور سدهای بسیار مهم و بزرگی با همکاری کشورهای همسایه روی رودخانه‌های مرزی ساخته شده یا در حال ساخت که مهمترین پیامد آن توسعه پایدار در کشور است.

وزیر نیرو ادامه داد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون عملیات اجرایی تعداد ۴۵ سد بزرگ در کشور شروع شده است.

اردکانیان افزود: میزان سرمایه گذاری در این پروژه‌ها ۹ هزار میلیارد تومان بوده و با اجرای این طرح‌ها تحولی مهم و عظیم در توسعه کشاورزی و نیروگاهی کشور ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر اجرای طرح‌های فوق، طرح‌های مهم و اثرگذاری در حوزه تأمین آب، آب و فاضلاب، تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب، صنعت برق و شبکه‌های انتقال نیز در اقصی نقاط کشور اجرا می‌شود که آثار و ثمرات آن در دولت‌های آینده مشاهده خواهد شد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه تمامی پروژه‌های این وزارتخانه بدون وقفه و با قدرت تا پایان دولت تدبیر و امید تداوم خواهد داشت، گفت: با توجه به اینکه وزارت نیرو مجموعه‌ای خدمات رسان است، مردم نباید دچار کوچک‌ترین اختلال در مسیر خدمات رسانی توسط این وزارتخانه شوند.

اردکانیان همچنین با اشاره به طرح‌های افتتاح شده امروز در آذربایجان شرقی، اهمیت اقتصادی و زیربنایی آن در توسعه منطقه و کشور را مهم دانست و افزود: اگر میزان سرمایه گذاری این طرح‌های که حدود یک هزار میلیارد تومان است، به نرخ امروز محاسبه شود حداقل تا سه برابر قابل افزایش است.

به گفته وی تاکنون در دولت تدبیر و امید تعداد ۵۵ سد مخزنی به بهره برداری رسیده که این تعداد در چند هفته آینده و تا پایان دولت دوازدهم به ۵۷ مورد می‌رسد و تمامی آنها از محل اعتبارات ملی تأمین مالی شده‌اند.

اردکانیان، ادامه داد: در همین مدت وسعت شبکه‌های آبیاری و زهکشی کشور به ۳۴۰ هزار هکتار رسیده که بخش عمده‌ای از آن در استان‌های مرزی واقع شده است.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=15990

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.