• امروز : پنج شنبه - ۱۶ اسفند - ۱۴۰۳
1

طرح پژوهشی «بررسی مساله افت ارزش خودرو ناشی از حوادث و سوانح»؛

  • کد خبر : 102947
  • 15 اسفند 1403 - 11:06
طرح پژوهشی «بررسی مساله افت ارزش خودرو ناشی از حوادث و سوانح»؛

ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﯿﻤﻪ اﺟﺒﺎری ﺧﺴﺎرات وارد ﺷﺪه ﺑﻪ ﺷﺨﺺ ﺛﺎﻟﺚ در اﺛﺮ ﺣﻮادث ﻧﺎﺷﯽ از وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﻠﯿﻪ ﻣﺼﻮب ۱۳۹۵، ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی ﺑﯿﻤﻪ ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺧﺴﺎرات ﻣﺎﻟﯽ وارده ﺑﻪ ﺷﺨﺺ ﺛﺎﻟﺚ را در ﺣﻮادث راﻧﻨﺪﮔﯽ ﭘﺮداﺧﺖ ﮐﻨﻨﺪ. ﻃﺒﻖ ﺑﻨﺪ «ب» ﻣﺎده ۱ اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن، ﺧﺴﺎرات ﻣﺎﻟﯽ ﺑﻪ زﯾﺎنﻫﺎﯾﯽ اﻃﻼق ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺣﻮادث ﻣﺸﻤﻮل ﺑﯿﻤﻪ ﻣﻮﺿﻮع اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﻪ اﻣﻮال ﺷﺨﺺ ﺛﺎﻟﺚ وارد ﻣﯽﺷﻮد. در یک تصادف رانندگی واضح است که حسب سال ساخت و شرایط خودرویی که دچار حادثه شده، از ارزش معاملاتی آن کاسته می‌شود؛ به‌گونه‌ای که حتی اگر تعمیر یا تعویض قطعات از بالاترین استانداردهای کیفی برخوردار باشد؛ خریداران بالقوه حاضر نیستند به نسبت قبل از تصادف، مبلغ مناسبی را برای خودرویی پرداخت نمایند که سابقاً دچار حادثه شده و ارزش معاملاتی آن کاهش یافته است. به عبارت دیگر «افت قیمت خودرو»، تفاوت قیمت خودرو پیش از حادثه رانندگی و پس از آن است و در بیشتر بیمه‌های خودرو در دنیا، بیمه افت قیمت مشمول خودروی زیان‌دیده می‌باشد و نه خودروی مقصر حادثه.

ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﯿﻤﻪ اﺟﺒﺎری ﺧﺴﺎرات وارد ﺷﺪه ﺑﻪ ﺷﺨﺺ ﺛﺎﻟﺚ در اﺛﺮ ﺣﻮادث ﻧﺎﺷﯽ از وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﻠﯿﻪ ﻣﺼﻮب ۱۳۹۵، ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی ﺑﯿﻤﻪ ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺧﺴﺎرات ﻣﺎﻟﯽ وارده ﺑﻪ ﺷﺨﺺ ﺛﺎﻟﺚ را در ﺣﻮادث راﻧﻨﺪﮔﯽ ﭘﺮداﺧﺖ ﮐﻨﻨﺪ. ﻃﺒﻖ ﺑﻨﺪ «ب» ﻣﺎده ۱ اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن، ﺧﺴﺎرات ﻣﺎﻟﯽ ﺑﻪ زﯾﺎنﻫﺎﯾﯽ اﻃﻼق ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺣﻮادث ﻣﺸﻤﻮل ﺑﯿﻤﻪ ﻣﻮﺿﻮع اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﻪ اﻣﻮال ﺷﺨﺺ ﺛﺎﻟﺚ وارد ﻣﯽﺷﻮد. در یک تصادف رانندگی واضح است که حسب سال ساخت و شرایط خودرویی که دچار حادثه شده، از ارزش معاملاتی آن کاسته می‌شود؛ به‌گونه‌ای که حتی اگر تعمیر یا تعویض قطعات از بالاترین استانداردهای کیفی برخوردار باشد؛ خریداران بالقوه حاضر نیستند به نسبت قبل از تصادف، مبلغ مناسبی را برای خودرویی پرداخت نمایند که سابقاً دچار حادثه شده و ارزش معاملاتی آن کاهش یافته است. به عبارت دیگر «افت قیمت خودرو»، تفاوت قیمت خودرو پیش از حادثه رانندگی و پس از آن است و در بیشتر بیمه‌های خودرو در دنیا، بیمه افت قیمت مشمول خودروی زیان‌دیده می‌باشد و نه خودروی مقصر حادثه.

افت قیمت خودرو در زمان تصادف از جمله اتفاقاتی است که بیشتر افراد با این حادثه ناخوشایند مواجه می‌شوند. خصوصاً اگر خودرو صفرکیلومتر و یا خودرو گرانقیمت باشد؛ شاهد افت قیمت بیشتری خواهیم بود. در واقع در زمان تصادف، علاوه بر هزینه های تعمیر خودرو، هزینه افت قیمت خودروی آسیبدیده، بخش دیگری از این موضوع است که افراد را بسیار درگیر می‌کند .در همه سوانح رانندگی از قبیل تصادف، تصادم، واژگونی، انفجار و آتش‌سوزی، همه این خسارات مالی با داشتن بیمه شخص ثالث قابل جبران می‌باشد. سایر خساراتی که به خودروی مقصر وارد شود نیز بر اساس بیمه بدنه خودروی مقصر حادثه پرداخت می‌شود. در مورد خسارت ناشی از افت قیمت تا پیش از این نیاز به انجام اقدامات و تشریفات خاصی بود؛ اما از اواخر سال جاری دریافت خسارت افت قیمت به سادگی امکان‌پذیر است. به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، در این مطالعه تلاش شده‌است تا به بررسی ابعاد مختلف این مسئله، از جمله قوانین، آمار خسارت‌ها و راهکارهای موجود پرداخته شود. در ادامه باید خاطرنشان ساخت طرح حاضر از سوی سندیکای بیمهگران ایران درخواست شده است که با رویکردی کاربردی انجام شده است. به طور خلاصه، در فصل اول موضوع افت قیمت خودرو در کشور مورد بررسی قرار گرفته است و به مواردی از قبیل شرایط حاکم بر بازار بیمه، آسیبشناسی وضع موجود، جنبه‌های مختلف موضوع، نظریات مشورتی بیمه مرکزی و قوه قضاییه، روش‌های برآورد خسارت افت قیمت از منظر ارزیابان خسارت بیمه مرکزی و کارشناسان رسمی دادگستری پرداخته شده است. در فصل دوم آمارهای خسارت افت قیمت در دو شرکت بیمه آسیا و آرمان مورد بررسی قرار گرفته و سهم این خسارت‌ها از کل خسارات بیمه شخص ثالث محاسبه شده است. در فصل سوم انواع افت قیمت و موضوع افت قیمت در کشورهای هند، ترکیه، مالزی، انگلستان، آلمان و آمریکا (۵۱ایالت) بررسی شده است و روش‌های استاندارد برآورد خسارت افت قیمت در سایر کشورهای دنیا بررسی و این روش‌‌ها در کشور بومی‎سازی شده اند. در فصل چهارم با خبرگان این حوزه اعم از قضات، کارشناسان رسمی دادگستری، ارزیابان خسارت بیمه ای، نمایندگان صنعت بیمه و بیمه‌گذاران مصاحبه شده و خروجی این مصاحبه در گزارش طرح، درج گردیده است. همچنین راهکارهایی در خصوص رفع نارضایتی بیمه گذاران و زیاندیدگان ارائه شده است. نهایتاً در فصل پنجم به جمع‌بندی و پیشنهاد و ارائه راهکار پرداخته شده است.به طور کلی بر اساس یافته‌های این مطالعه؛ افت قیمت خودرو یکی از چالش های روز صنعت بیمه است. پیشنهاد بر این است که میتوان موضوع افت قیمت خودرو را به عنوان یک پوشش مازاد به بیمهنامه شخص ثالث افزود؛ البته بهتر است این موضوع به عنوان یک پوشش در بیمه‌نامه‌های مسئولیت و به صورت اختیاری فروخته شود. در هنگام تدوین و تصویب قانون شخص ثالث، هیچگونه بحثی در رابطه با افت قیمت مطرح نبوده و میزان تعهدات مالی تعیین شده در قانون، بدون احتساب افت قیمت خودرو لحاظ گردیده است. لذا با توجه به اینکه تاکید بر پرداخت خسارت افت قیمت توسط شرکت‌های بیمه وجود دارد، قطعا بدون تعیین حق بیمه متناسب با ریسک پذیرفته شده، شرکتهای بیمه متضرر خواهند شد. لازم به ذکر است که افت قیمت یک حق قانونی است که می‌بایست با بیشترین دقت ممکن برآورد گردد و نظر به شرایط حاکم بر بازار کشور، توسعه یک مدل بومی محاسبه افت قیمت ضروری است.

علاقه‌مندان جهت مشاهده و دریافت متن کامل این گزارش می‌توانند به قسمت گزارش های پژوهشی وب‌سایت پژوهشکده بیمه به نشانیhttps://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4944/Articles/view/16040/1667/ مراجعه نمایند.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=102947

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.