• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
4

ضرورت حرکت به سمت اقتصاد فناورمحور در مسیر توسعه صنعت نفت

  • کد خبر : 15545
  • 05 خرداد 1400 - 0:41
ضرورت حرکت به سمت اقتصاد فناورمحور در مسیر توسعه صنعت نفت

معاون وزیر نفت بر ضرورت حرکت به سمت اقتصاد فناورمحور در مسیر توسعه صنعت نفت تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، سعید محمدزاده امروز (سه‌شنبه، چهارم خردادماه) در رویداد به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری فرآورش و نمک‌زدایی نفت خام، با تأکید بر توسعه علم و فناوری در کشور، گفت: پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت که در شرف بهره‌برداری رسمی است می‌تواند گام بلندی در این مسیر باشد.

وی با استناد به گزارش‌های بین‌المللی گفت: بررسی شاخص نوآوری جهانی در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد ایران در این رتبه‌بندی در میان ۱۲۹ کشور در جایگاه ۶۱ قرار گرفته است؛ این شاخص بر اساس جمع‌بندی زیرشاخص‌هایی حاصل می‌شود که مرور زیرشاخص‌ها هم نشان می‌دهد در برخی شاخص‌ها مانند پیچیدگی کسب‌وکار، کاربست دانش، انتشار دانش و خدمات خلاقانه اصلاً جایگاه مناسبی نداریم.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان اینکه از نظر تولید علم، در سال ۲۰۱۸ در بین ۲۰ کشور دنیا در جایگاه پانزدهم قرار داشته‌ایم، ادامه داد: در حالی که بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۶، چین ۱.۹۵ درصد، ژاپن ۳.۳۹ درصد و آمریکا ۲.۷۷ درصد تولید ناخالص داخلی‌شان را به تحقیق و توسعه اختصاص داده‌اند، این سهم در ایران کمتر از نیم درصد است.

محمدزاده با اشاره به نتایج نظرسنجی معتبری از ۳۵۰ مدیر نفت و گاز از ۲۵ کشور جهان درباره رویکردهای سازمانی‌شان نسبت به نوآوری، گفت: نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد شرکت‌های پیشرو در مقایسه با دیگر شرکت‌ها به‌طور محسوسی نوآوری را مورد توجه قرار می‌دهند و نوآوری در خدمات، فرآیندها و عملیات، محصولات و الگوهای درآمدی این شرکت‌ها به‌کار گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه تعداد کسب‌وکارهای راه‌اندازی‌شده و سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار هم ایران شرایط قابل دفاعی ندارد، تصریح کرد: ایران جزو معدود کشورهایی است که در حوزه فعالیت‌های کارآفرینی در مراحل اولیه رشد، در جایگاه نازلی در سطح جهان قرار دارند.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با اشاره به بالا بودن شاخص شدت مصرف انرژی ایران در کنار دیگر چالش‌ها، گفت: بسیاری از کشورها در ابتدای قرن بیستم دچار چالش‌های متعدد اقتصادی بودند، اما با تکیه بر تحقیق و توسعه توانستند به رشد و درآمدهای کلان دست یابند.

محمدزاده بر اهمیت پارک‌های علم و فناوری در ثروت‌آفرینی و توسعه اقتصادی کشورها تأکید کرد و افزود: اگر ما نیز از این ظرفیت بتوانیم به نیکی استفاده کنیم، با توجه به بازار بزرگی که ایران در آن قرار دارد، مسیر توسعه اقتصادی کشور هموار می‌شود.

به گفته وی، در سال ۲۰۲۱ اندازه بازار جهانی بالادستی نفت و گاز ۲۳۳۵ میلیارد دلار برآورد شده است که از این میان، آسیا و اقیانوسیه ۳۵ درصد از این سهم را به خود اختصاص داده‌اند و بیش از ۲۰ درصد این بازار به‌طور مستقیم به فناوری وابسته است.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت به میدان‌های دیجیتال و تأسیسات پیش‌ساخته فرآورشی و نمک‌زدایی به‌عنوان نوآوری‌های پرچمدار در دهه‌های آینده اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش وودمکنزی، به‌کارگیری فناوری تأسیسات اسکید مانتد منتج به افزایش ۹ تا ۲۰ درصدی تولید نفت و کاهش ۱۵ تا ۴۵ درصدی هزینه‌های سرمایه‌ای خواهد شد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=15545

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.