• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

ضرورت تقویت زنجیره تأمین و ارزش و حمایت از توسعه صنایع جانبی فرش

  • کد خبر : 14885
  • 29 اردیبهشت 1400 - 9:45
ضرورت تقویت زنجیره تأمین و ارزش و حمایت از توسعه صنایع جانبی فرش

رئیس مرکز ملی فرش ایران در نشست مشترک با مدیران اتحادیه ها، انجمن ها و تشکل های فرش آذربایجان شرقی، بر تقویت زنجیره تأمین و ارزش و حمایت از توسعه صنایع جانبی فرش در کشور تأکید کرد .

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، فرح ناز رافع با بیان این که کارگاه های صنایع جانبی صنعت فرش اعم از رنگرزی، ریسندگی، قالی شویی و سایر صنایع نیازمند حمایت های برنامه محور هستند تشریح کرد، گفت : در برنامه هفتم تشکیل ستاد راهبری فرش با جدیت دنبال می شود.
وی با تأکید بر تعامل و همراهی فعالین حوزه فرش استان از طریق انتقال پیشنهادات و مطالبات و همچنین درخواست های قابل حصول، ادامه داد : اهالی فرش در کنار مسئولین باید برای توسعه و رونق هنر – صنعت فرش با نگاهی آینده محور حرکت کنند تا زمینه ارتقای سطح تولیدات و دستیابی به بازارهای جهانی فراهم  شود.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره مصوبه هیأت دولت مشروط به تصویب در مجلس شورای اسلامی ، قانون واگذاری بازرسی از کارگاه ها به سازمان صمت استان اجرایی خواهد شد و این امر به اتحادیه ها تفویض و از ظرفیت های تخصصی و فنی کارشناسان اتحادیه ها بهره خواهیم برد .
وی از آغاز به کار تلویزیون اینترنتی به چهار زبان خبر داد و افزود: باید از ظرفیت این رسانه و همچنین رسانه ملی و استانی در تبلیغات بین المللی و شناساندن هنر – صنعت فرش به جهانیان استفاده کنیم .
فرح ناز رافع ضمن قدردانی از اهتمام ویژه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در حمایت از صنعت فرش استان ، گفت : در حوزه تولید، بازاریابی و اصالت و هویت فرش دستباف اقدامات خوبی انجام شده است و با حضور فعالانه در نمایشگاه های خارجی و رویدادهای مهم فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی ، زمینه صادرات و تولید کالاهای با کیفیت جهانی فراهم خواهد شد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: براساس ماده ۱۴۲ قانون ، تولید کنندگان و صادرکنندگان معاف از مالیات هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی ، با بیان این که اقدامات بسیار خوبی در ماههای اخیر در بحث فرش انجام شده است، گفت: عناوینی همچون پایتخت فرش دستباف جهان و یا پایتخت تابلو فرش ، وظیفه سنگینی را بر عهده مسئولین ملی و استانی و همچنین فعالین این بخش قرار می دهد و این امر نیاز به توجه بیش از پیش را می طلبد.
وی با تشریح بخشی از اولویت های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در سال جاری، از صنایع مهم و دارای مزیت استان اعم از فولاد، شیرینی و شکلات، صنایع ساختمانی، سرامیک و شیشه و فرش به عنوان مهم ترین برنامه های سازمان در بحث تکمیل زنجیره تأمین و زنجیره ارزش یاد کرد . 
امین زاده تأکید کرد : با حمایت های مرکز ملی فرش ایران در آینده نه چندان دور شاهد رشد خوبی در تمامی بخش های مرتبط با فرش استان خواهیم بود .
وی بر ضرورت و اهمیت برندسازی به منظور حضور دربازارهای جهانی تآکید کرد و ادامه داد : تایید اصالت و صدور شناسنامه فرش  در استان آذربایجان شرقی انجام خواهد پذیرفت .
رئیس سازمان صمت استان از اعطای تسهیلات ارزان قیمت ۶ و ۸ درصدی برای فعالین و قالیبافان روستایی و عشایری خبر داد و گفت : در مناطق شهری نیز تسهیلاتی با استراحت ۲ ساله تخصیص داده شده است ، همچنین برای تأمین مواد اولیه و توسعه واحدها ،کارخانجات ، کارگاهها و مجتمع های فرش بافی نیز مشمول دریافت تسهیلات می باشند. 
وی سرمایه گذاری در تولید نخ، رنگرزی و نوسازی تجهیزات ازمحل تسهیلات را اقدامی مهم برشمرد و تصریح کرد: اطلاعات حوزه فرش باید به صورت علمی و دانش محور بروزرسانی شود .
حبیب امین زاده بر پیگیری موضوع بیمه قالی بافان از طریق سایر نهادهای مربوطه بویژه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد و افزود: با همکاری تمامی مسئولین و تعامل اتحادیه ها و تشکل ها و همراهی مرکز ملی فرش ایران این امر تا حل کامل مسأله با جدیت دنبال خواهد شد.
وی تعریف چرخه فرش از تأمین مواد اولیه تا حضور در بازارهای جهانی و تهیه برنامه زمان بندی شده برای کلیه شاخص ها را الزامی دانست و گفت: حضور در رسانه ملی و استانی با تهیه برنامه های کارشناسی در حوزه فرش و شرکت در نمایشگاه ها و بازارهای مجازی نیز بستر مناسبی برای توسعه صادرات و رونق تولید فراهم می کند.
در این نشست مشترک مدیران اتحادیه ها ، تشکل ها و انجمن های فرش استان به بیان نظرات و دیدگاههای خود پیرامون مسائل خود در زمینه مالیات ، بیمه ، نوسازی تجهیزات و ماشین آلات ، صادرات پرداخته و بر حمایت از هنر – صنعت اصیل فرش دستباف و حمایت از کارگاههای خانگی متمرکزتأکید کردند.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=14885

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.