• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
4

شکوه نذر قربانی در سراسر کشور با حضور مردم نیکوکار

  • کد خبر : 19574
  • 02 مرداد 1400 - 14:23
شکوه نذر قربانی در سراسر کشور با حضور مردم نیکوکار

با وجود همه‌گیری ویروس کرونا، امسال هم شاهد حضور مردم نیکوکار ایران اسلامی در سراسر کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در مراسم نذر قربانی بودیم تا نسبت به سنت دیرین کمک به محرومان و نیازمندان پیشگام و پیش‌قدم باشند.​

به گزارش رویداد خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، مراکز عرضه دام زنده در مناطق مختلف تهران امسال هم با رعایت پروتکل‌ها و زیر نظر دامپزشکان دایر بود. به گفته مدیران این مراکز، با حضور قابل توجه شهروندان از ساعت ۷ صبح خدمات‌دهی به آن‌ها آغاز شد.

اما در برخی از این مراکز، جدا از حضور مردمی و عرضه دام زنده، تابلوها و بنرهای کمیته امداد بود که مردم را برای نذر گوشت قربانی به نیازمندان فرا می‌خواند.

دانیال نورالدینی، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی منطقه ۴ تهران درباره حضور کمیته امداد در فریضه قربانی می‌گوید: چند سالی است طی همکاری با سازمان میادین میوه و تره بار و در راستای اجرای طرح قربانگاه ما در مراکز عرضه دام با هدف کمک به معیشت نیازمندان از طریق اهدای گوشت قربانی و همچنین پرداخت کمک‌های نقدی و نذورات در مکان‌های اعلام شده مستقر می‌شویم. همچنین براساس طرح نذر قربانی که از استان سمنان شروع شد، امسال هم این طرح در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی می‌افزاید: پیش از این ما در روز عید قربان برای نیامندان نقدینگی جمع‌آوری می‌کردیم یا افرادی که نذر داشتند، گوشت نذری را به ادارات کمیته امداد اهدا می‌کردند؛ اما از زمان استقرار ما در مراکز عرضه، هم استقبال مردمی بسیار خوب بوده و هم مشارکت نقدی آنها در این مراکز بیشتر شده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی منطقه ۴ تهران اضافه می‌کند: با توجه به شیوع ویروس کرونا، تمام پروتکل‌های بهداشتی در راه‌اندازی مراکز قربانگاه در نظر گرفته شد و شهروندان با یکی از سه روش پرداخت به شماره کارت اعلام شده، پرداخت در صندوق‌های مستقر در مراکز عرضه دام و همچنین گوشت اهدایی نذرهای خود به محرومان را ادا کرده‌اند.

نذرهایی که ادا می‌شوند

زهره خوشبخت مسئول گروه جهادی رهروان زینب با حضور در این مرکز می‌گوید: امسال با کمک بانوان طلبه‌، جدا از خریداری یک گوسفند برای نذر قربانی، مبلغی هم به صندوق مستقر کمیته امداد برای کمک به محرومان و نیازمندان اهدا کردیم.

در محوطه عرضه زنده دام، بازار خرید و ذبح گوسفندان داغ داغ است. خیران گوسفند را انتخاب می‌کنند، دام توسط دامپزشک معاینه و سپس ذبح می‌شود. بعد هر کدام از خیرین هر میزان از گوشت را که نذر کرده‌اند تحویل صندوق مستقر کمیته امداد می‌دهند.

وی درباره دلایل شکل‌گیری این گروه جهادی می‌گوید: چند سال پیش یکی از بستگانم دچار مشکل جدی شد و برای امور درمانی نیاز به مساعدت مالی داشت. میزان اعتبار مورد نظر زیاد بود اما با مشارکت دیگر بستگان هزینه جراحی تامین شد. این اتفاق تلنگری بود که گاهی کمک ما به نیازمندان می‌تواند حتی موجب زندگی دوباره افراد تحت حمایت شود.

سیدمهدی امامی خیر نیک‌اندیش دیگری است که ۲۴ سال بدون وقفه در عید قربانی گوسفندی را نذر و قربانی کرده است. او در این باره می‌گوید: فرزندم ۶ ساله بود که مبتلا به سرطان شد و چهار سال تمام شیمی‌درمانی کردیم. ما برای سلامتی او نذر کردیم و تصمیم گرفتیم این نذر را هر ساله ادا کنیم.

این خیر اضافه می‌کند: حالا حدود ۱۰ سال است که هر سال گوسفند نذری را به کمیته امداد اهدا می‌کنیم تا میان نیازمندان و محرومان توزیع شود. نذری قربانی بسیار سفارش شده است و امیدوارم همچنان از سوی مردم با جدیت پیگیری شود.

دیگری که برای خرید دام به این مرکز آمده با مشاهده حضور فعال کمیته امداد، مبلغ نقدی دام را به این نهاد اهدا می‌کند تا خرید و توزیع گوشت قربانی را کمیته امداد برایش انجام دهد.

توزیع بسته‌های نذری میان نیازمندان

امسال هم مانند سال‌های قبل مراکز عرضه دام زنده کار خود را از صبح زود آغاز کردند و این فریضه تا ساعت ۱۹ ادامه داشت.

دانیال نورالدینی، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی منطقه ۴ تهران می‌گوید: تمام مراحل ذبح تا توزیع گوشت قربانی با رعایت کامل ضوابط بهداشتی انجام می‌شود. ما نذری‌های جمع‌آوری شده را به مرکز ارسال و از آن جا در قالب بسته‌های یک کیلوگرمی میان نیازمندان توزیع خواهد شد.

نورالدینی می‌افزاید: با صدقات اهدایی شهروندان در این روز گوسفند خریداری و قربانی می‌شود؛ ما دستکم حدود ۳۰ گوسفند فقط در یک منطقه شهر تهران جدا از گوشت قربانی اهدایی مردم، خریداری و توزیع می‌کنیم.

وی در خاتمه می‌گوید: قربانی کردن رسمی دیرینه است که اسلام آن را راهی برای قرب و نزدیکی به خدا دانسته است.
الحمدلله ما هم شاهد بوده‌ایم که مردم در طرح قربانگاه با چه استقبال باشکوهی به محل عرضه دام آمدند و نذورات خود را اهدا کردند.

مردم عزیز ایران سال گذشته بیش از ۲۰۴ میلیارد تومان از طریق گوشت قربانی یا به صورت نقدی در این طرح مشارکت کردند که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری رشد قابل توجهی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=19574

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.