Interbrand به عنوان موسسه بینالمللی مشاوره برند، هر ساله «بهترین برندهای جهان» را معرفی میکند. این موسسه در لیست امسال خود ارزش برند سامسونگ را با رشدی چهار درصدی نسبت به سال گذشته، ۹۱٫۴ میلیارد دلار اعلام کرد.
براساس آمارهای ثبتشده، علیرغم تقاضای ضعیف در صنعت فناوری اطلاعات جهان، ارزش برند سامسونگ در سال ۲۰۲۳ در تمامی حوزههای تجاری افزایش یافته است. به گفته Interbrand، سامسونگ با استراتژیهای پایدار در زمینه تجربه مشتری و پیشرو بودن در فناوریهای آینده همچون ۶G و هوش مصنوعی، یکی از پنچ برند برتر جهان در سال ۲۰۲۳ به شمار میرود. سایر عوامل تاثیرگذار در این انتخاب نیز شامل موارد زیر بوده است:
- بهبود مستمر تجربه مشتری در سطح شرکت براساس استراتژی One Samsung
- افزایش یکپارچگی اکوسیستم سامسونگ و ارتقای تجربههای گیمینگ از طریق توسعه محصولات و پلتفرم SmartThings
- نقش پیشروی شرکت در ایجاد فناوریهای نوآورانه برای آینده از قبیل: ۶G، هوش مصنوعی (AI)، خودرو، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)
- اقدامات مداوم برای تقویت رهبری در حوزه زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی (ESG) از طریق انجام فعالیتهای آگاهانه زیستمحیطی در تمام خطوط تولید
وایایچ لی، مدیر بخش بازاریابی جهانی شرکت سامسونگ در این باره گفت: «به لطف حمایت مشتریان ما در سراسر جهان، ارزش برند سامسونگ با وجود یک محیط تجاری چالشبرانگیز، بهطور پیوسته به رشد خود ادامه داده است. ما همیشه در تلاشیم تا از طریق پیشتازی در ایجاد نوآوری در حوزه فناوری، خلق تجربیات معنادار و ادامه مسیر پایداری خود، همان برندی باشیم که موردعلاقه مشتریان است».
ارزشگذاری برند سامسونگ
اواخر سال گذشته، شرکت سامسونگ به منظور یکپارچگی فروش آنلاین و حضوری، مراکز خرید ویژه خود را تحت نظر دفتر بازاریابی جهانی تاسیس کرد. این شرکت همچنین دارای مرکز CX-MDE است که وظیفه تقویت تجربه چنددستگاهی محصولات سامسونگ را بر عهده دارد. این مرکز با هدف ارتقای همافزایی بین محصولات و بهبود تجربه کلی مشتری شکل گرفته است.
در ادامه، شراکتهای متعدد سالهای اخیر نیز عامل مهمی در افزایش ارزش برند سامسونگ بودهاند. با محوریت پلتفرم SmartThings که تجربه اتصال یکپارچه بین دستگاهها را فراهم میکند، سامسونگ در حال تقویت شراکتهای باز برای بهبود اتصال محصولات خود و البته دستگاههای شخص ثالث متنوع است. علاوه بر این، مشارکت با سایر شرکتها در زمینه تولید محصولاتی از قبیل: گوشی همراه، تبلت، تلویزیون، کامپیوتر شخصی و نمایشگر، باعث تجربه گیمینگ بهینه برای مشتریان شده است.
سامسونگ به سرمایهگذاری در فناوریهای پیشرو برای آینده مانند: اتصال ۵G / 6G، هوش مصنوعی و خودرو ادامه میدهد تا مصرفکنندگان فردا را توانمندتر سازد. در بخش نیمههادی نیز این شرکت بهخاطر نوآوریهای پیشرو در صنعت از جمله: تولید حافظههای ۱۲ نانومتریDDR5 DRAM و پرداختن فعالانه به صنایع پیشرفته در حوزه هوش مصنوعی، خودرو و دستگاههای تلفن همراه شناخته میشود.
میتوان گفت در انتخاب سامسونگ بهعنوان یکی از ارزشمندترین برندهای جهانی، ESG یک نقطه کانونی اصلی بهحساب میآید؛ زیرا، در فعالیتهای آگاهانه زیستمحیطی شرکت تاثیرگذار بوده است. تلاشهای سامسونگ در این زمینه، مربوط به افزایش استفاده از مواد بازیافتی میشود. این موارد شامل: بازیافت پلاستیکهای بهدستآمده از تورهای ماهیگیری دور ریختهشده، شیشه و آلومینیوم بهکاررفته در گلکسی S23 و گلکسیهای Z Flip5 و Fold5، مجوز متنباز ریموت کنترلهای خورشیدی تلویزیونها، همکاری با شرکت پوشاک پاتاگونیا برای تولید فیلترهای کاهنده میکروفیبر ماشین لباسشوییها و معرفی حالت انرژی هوش مصنوعی در پلتفرم SmartThings Energy میشود.
تلاشها و نوآوریهای سامسونگ در هر بخش
دستگاههای همراه
- نوآوری دوربین سری گلکسی S23 بر اساس نظرات مشتریان
- راهاندازی کمپین Join the Flip Side و حفظ رهبری شرکت در دسته گوشیهای تاشو
- تقویت موقعیت شرکت در صنعت بازی برای بهینهسازی عملکرد گیمینگ در دستگاههای گلکسی از طریق همکاری با شرکای پیشرو
- افزایش مداوم دسترسی به محصولات و خدمات از جمله قابلیت Ambient Sound در هدفونهای گلکسی Buds
- برنامه Samsung Global Goals برای تجهیز جامعه گلکسی و آموزش آنها در مورد راههای حمایت از اهداف جهانی
شبکهها
- نوآوری پیشگام۵G از طریق رهبری فنی مانند: شبکه دسترسی رادیویی مجازی (vRAN) و Open RAN برای ۵G
- تقویت موقعیت خود در صنعت ۵G از طریق مشارکت قوی با اپراتورهای مخابراتی سطح یک جهانی
- برقراری ارتباط با جنبههای پایداری فناوری شبکه ۵G سامسونگ
نمایشگرها
- تثبیت رهبری بازار جهانی از طریق نوآوری مداوم در محصولات خود از جمله: Neo QLED 8K و Micro LED
- تقویت جایگاه خود در صنعت بازی از طریق محصولات نوآورانه Odyssey Ark، Samsung Gaming Hub و مشارکت با سرویسهای پیشرو استریم بازی
- افزایش سطح دسترسی کاربران کمبینا از طریق ایجاد قابلیت Relumino Mode و همکاری با موسسه ملی سلطنتی افراد نابینا (RNIB)
لوازم خانگی
- حفظ رهبری جهانی در دستههای اصلی لوازم خانگی مانند یخچال و ماشین لباسشویی
- ارتقای تجربه کاربری در طول چرخه عمر محصول بر اساس نظرات مشتریان
- معرفی یک نقش جدید برای لوازم خانگی با طراحی محصولات سفارشی Bespoke و برنده شدن جایزه نوآوری CES، جایزه طراحی iF و موارد دیگر
فناوری نیمههادی
- ارائه نوآوریهای پیشرو در صنعت از جمله: حافظههای ۱۲ نانومتریDDR5 و تقویت رهبری بازار
- تقویت مشارکت در زمینههای دارای رشد بالا مانند: هوش مصنوعی و خودرو
- گسترش برنامههای Exynos به گجتهای پوشیدنی و فناوری ۵G
- بکارگیری حسگرهای ISOCELL در گوشیهای هوشمند پرچمدار تولیدکنندگان بزرگ
- تقویت مداوم ارتباطات ESG
گفتنی است که ارزشگذاری بهترین برندهای جهان با تحلیل جامع عملکرد مالی شرکت، تاثیر نام تجاری بر خرید مشتری و سنجش رقابتپذیری برندها از سوی موسسه Interbrand صورت میگیرد. این فهرست نیز به دلیل سابقه طولانی خود، دارای اعتبار بالایی در دنیای کسبوکار است.