به گزارش خبرنگار مهر، مدت زیادی است که دلالان حرفهای با اجاره کد ملی، محدودیتهای ایجاد شده برای خرید خودرو را دور میزنند. با توجه به حضور پر تعداد دلالان در صف خرید خودرو، امکان خرید خودرو از کارخانه، توسط مصرف کننده واقعی، بسیار محدود شده به طوری که در قرعهکشی آذر ماه شرکت ایران خودرو، احتمال برنده شدن به کمتر از یک درصد رسید.
واسطهگران با خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد، سود فراوانی نصیب خود میکنند، در چنین شرایطی مصرف کننده واقعی مجبور به خرید خودرو با قیمت بازار آزاد است و اختلاف قیمت بین بازار آزاد و قیمت مصوب نصیب دلالان میشود. مجموع این مبلغ بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان است.
از همین رو به منظور حفظ حقوق مردم، جمعی از نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان طرح «تحول بازار و صنعت خودرو سبک» ارائه کرده اند که به موجب آن پیشنهاد شده است تا خودرو در بورس کالا عرضه شود و اختلاف قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب به عنوان مالیات اخذ شود. مالیات اخذ شده صرف توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش تولید خودرو میشود تا منافع آن نصیب عموم مردم شود.
استفاده از منابع مالیاتی برای افزایش تولید خودرو
زیان انباشته ایران خودرو و سایپا در پایان سال ۹۸ مجموعاً به ۴۵ هزار میلیارد تومان و بدهی خودروسازان به قطعه سازان نیز به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. میزان تولید خودرو در سال ۹۸ نسبت به ۹۶ حدود ۵۰ درصد کاهش داشته و از ۱.۶ میلیون دستگاه به ۸۳۰ هزار دستگاه رسیده است. در نمودار زیر رمیزان تولید سالانه (هزار دستگاه) آمده است.
تولید سالانه خودرو (هزار دستگاه) -هزار دستگاه
ساماندهی بازار خودرو با فروش خودرو در بورس کالا
شکاف ایجاد شده بین قیمت بازار آزاد و کارخانه، سبب هجوم گسترده مردم و دلالان حرفهای به سمت خرید خودرو از کارخانه شدهاست.