• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

سازوکار شفاف بورس کالا از رانت‌ و فساد در بازارها جلوگیری می کند

  • کد خبر : 62408
  • 25 دی 1401 - 13:22
سازوکار شفاف بورس کالا از رانت‌ و فساد در بازارها جلوگیری می کند

کمال علیپور خنکداری، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مجلس پیگیری‌های لازم برای ورود تمامی محصولات به بورس کالا را دارد تا به این واسطه شفاف‌سازی در کل نظام اقتصادی شکل بگیرد. ایجاد شفافیت از معضلاتی همچون رانت‌خواری و فسادزایی جلوگیری می‌کند و بورس کالا محل مناسبی برای دست‌یابی برای این اهم است.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از سنا ، کمال علیپور خنکداری، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است، مربوط به سازوکارها و ابزارهای سازمان بورس و اوراق بهادار و ایجاد بورس‌های مختلف به‌منظور واقعی سازی و کنترل قیمت‌هاست. البته سازمان بورس نیز در همین راستا تلاش‌های بسیاری داشته است و با ورود محصول هایی همچون سیمان و خودرو، معاملات به‌ طور شفاف انجام می‌شود. البته قیمت برخی از محصولات همچون فولاد هنوز به جایگاه اصلی و مورد انتظار نرسیده اما با ورود بورس کالا به این حوزه، روند مطلوب و رو به توسعه شکل گرفته است.

علیپور ادامه داد: مجلس پیگیری‌های لازم برای ورود تمامی محصولات به بورس کالا را دارد تا به این واسطه شفاف‌سازی در کل نظام اقتصادی شکل بگیرد. ایجاد شفافیت از معضلاتی همچون رانت‌خواری و فسادزایی جلوگیری می‌کند و بورس کالا محل مناسبی برای دست‌یابی برای این اهم است.

وی اضافه کرد: رویکردهای سازمان بورس و سازوکار بورس کالا می‌تواند منجر به کشف قیمت عادلانه بشود؛ همچنین یکی از بزرگترین دغدغه تولیدکنندگان که مربوط به بازار فروش می‌شود به واسطه ابزارهای متنوع این بستر برطرف خواهد شد. ابزارها و کارکردهای بورس کالا در دنیا تجربه شده است و بازاری بدون دغدغه برای خریداران و فروشندگان محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد: زمانی که مشتریان برای تهیه یک محصول به‌خصوصی به بورس کالا مراجعه می‌کنند، دیگر ترسی بابت بهای پرداختی و یا تهیه آن محصول برای موعد مشخصی ندارند و همین امر می‌تواند به‌خوبی در تنظیم‌گیری بازارها یاری‌رسان باشد.

علیپور ابراز کرد: البته لازمه کشف قیمت صحیح و عملکرد متناسب نظام عرضه و تقاضا، ورود تمامی محصولات به بستر بورس کالا است. نباید به کالاها، به‌عنوان حفظ ارزش سرمایه‌ نگریست؛ متاسفانه نسبت به محصولاتی همچون خودرو و مسکن دیدگاه سرمایه‌ای وجود دارد، در صورتی که این موارد اقلام مصرفی محسوب می‌شوند. بنابراین اگر عرضه و تقاضا به‌طور مداوم و پیوسته در تعادل باشد، چنین محصولاتی در جایگاه واقعی خود قرار می‌گیرند و قیمت‌ها برای مصرف‌کننده واقعی متعادل و متناسب می‌شود، همچنین تولیدکنندگان نیز دغدغه و مشکلی از حیث فروش نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه از افزایش قیمت بی‌رویه محصولاتی همچون سیمان جلوگیری شده است، گفت: بورس کالا در مدت کوتاهی که از زمان عرضه سیمان می‌گذرد، عملکرد خوبی را به ثبت رسانده و سیمان نسبت به تورم، رشد قیمت کمتری را تجربه کرده است که این موضوع موجب ثبات در صنعت ساختمانی شده است. البته اقدامات دیگری برای بهبود وضعیت مسکن در دست پیگیری بوده و در حقیقت زمینه مناسبی برای خروج مسکن از زمره محصولات سرمایه‌ای به وجود آمده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس درمورد اینکه از ظرفیت بورس کالا برای پیش‌برد طرح جهش تولید مسکن در سال ۱۴۰۱، استفاده می‌شود یا خیر؟ پاسخ داد: باید به موضوع ساخت ۴ میلیون مسکن نگاه متفاوتی نسبت با سایر طرح‌های مشابه وجود داشته باشد و نباید این طرح تنها به واسطه توان دولت به سرانجام بشود. ساخت ۴ میلیون مسکن بالغ بر ۴۰۰ میلیون متر مربع می‌شود که با احتساب جمعیت حدودا ۷ میلیونی، هزینه‌ ۲ هزار و ۸۰۰ همتی را می‌طلبد، بنابراین طی آخرین پیشنهادها، قرار بر اجرای این طرح با استفاده از توان انبوه‌سازان و بخش خصوصی شده است و سازوکارهای سازمان بورس نیز توان لازم را برای مدیریت این موضوع را دارد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=62408

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.