• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

زنان، بانک اطلاعات مدیریت مصرف آب در کشور/نقش استراتژیک آموزش در حوزه انرژی

  • کد خبر : 6291
  • 14 دی 1399 - 14:09

در نخستین رویداد مجازی “زنان، مالکیت فکری و زیست‌بوم فناوری” با تاکید بر نقش استراتژیک آموزش در حوزه انرژی، مطرح شد: قشرهای مختلف جامعه باید در حوزه انرژی آموزش تأثیرگذار ببینند و زنان در همه سطوح، چه در شرکت‌های دانش‌بنیان و چه زنان خانه‌دار می‌توانند تأثیرگذار باشند. زنان، بانک اطلاعات مدیریت مصرف آب در کشور و بانک اطلاعات بازچرخانی آب خاکستری در منازل هستند.

به گزارش رویداد خبر دکتر پروین داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در افتتاحیه نخستین رویداد مجازی “زنان، مالکیت فکری و زیست‌بوم فناوری” موسوم به شکوفا در حوزه مدیریت مصرف آب، برق و انرژی که در راستای تقویت نقش زنان در توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های راهبردی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، گفت: اگر سؤال کنید که آیا زنان می‌توانند در مدیریت انرژی موفق عمل کنند؟ در پاسخ باید گفت، زنان از هر قشری (شهری، روستایی، در بخش‌های مدیریتی یا صنعتی) در طول این سال‌ها ثابت کرده‌اند که اگر در هر موضوع و حوزه کاری با انگیزه و دانش کافی وارد شده و مورد حمایت قرار بگیرند، قطعاً موفق هستند. آموزش در این زمینه نقش کلیدی ایفا می‌کند؛ آموزشی که تأثیرگذار باشد و منجر به یادگیری عمیق و تغییر درست الگوی رفتاری شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب افزود: معتقدم هر وقت زنان در کنار مردان کار کرده‌اند، موفق بوده‌اند و این تفکیک مردانه یا زنانه کارآیی ندارد و موفقیتی حاصل نمی‌شود. برنامه، هدف، سیاست و حتی قانون در حوزه‌های روز توسعه کشور برای زنان کم نیستند. به‌عنوان مثال، معاونت امور زنان بر اساس برنامه ششم توسعه ۱۲ برنامه طراحی کرده است. اما متأسفانه برنامه‌ها در ایران با تغییر دولت‌ها دستخوش تغییرات می‌شوند. تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، باید ادامه‌دار بوده و دستخوش تغییر و تحول سیاسی در کشور نشود.

داداندیش خاطر نشان کرد: آموزش نقش استراتژیک در این حوزه دارد. قشرهای مختلف جامعه باید در حوزه انرژی آموزش تأثیرگذار ببینند و زنان در همه سطوح، چه در شرکت‌های دانش‌بنیان و چه زنان خانه‌دار می‌توانند تأثیرگذار باشند.

زنان، بانک اطلاعات مدیریت مصرف آب در کشور

دکتر بنفشه زهرایی، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو نیز با اشاره به نقش محوری زنان در مدیریت مصرف آب، گفت: در جوامع شهری و روستایی، زنان نقش کلیدی هم در تأمین آب و هم در بحث نحوه استفاده صحیح از منابع آب برعهده دارند؛ از روستاهای دورافتاده که زنان کیلومترها راه را برای تأمین آب مورد نیاز خانواده از چشمه‌ها طی می‌کنند تا مرفه‌ترین جوامع شهری که زنان تصمیم می‌گیرند از کدام وسیله پیشرفته برای مدیریت مصرف آب استفاده کنند. در واقع زنان تصمیم می‌گیرند که آب را به چه صورت مورد استفاده قرار دهند.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو تأکید کرد: در معماری سنتی ایران به‌ویژه در جنوب کشور و استان هرمزگان، شکل جالبی از معماری وجود دارد. منازل دارای یک حیاط داخلی در قسمت مرکزی هستند و ساختمان اصلی با اختلاف سطح نسبت به باغچه، ساخته می‌شود. آب باران وارد این باغچه در وسط حیاط می‌شود و زمانی که بارندگی شدید شود، آب از طریق لوله تعبیه‌شده در کنار باغچه به سایر بخش‌های خانه از جمله آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی منتقل می‌شود. مدیریت اینکه چطور آب در بخش‌های مختلف خانه پخش شده و مورد استفاده قرار بگیرد، برعهده زنان است.

وی افزود: به این آب اصطلاحاً آب خاکستری گفته می‌شود. نحوه استفاده از آب خاکستری در منازل از قدیم با چنین ساختاری که در معماری ایرانی وجود داشت، مدیریت می‌شود. درحال حاضر نیز پیشرفته‌ترین تجهیزات استفاده از آب خاکستری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

زهرایی خاطر نشان کرد: بحث مدیریت آب و فاضلاب در جوامع روستایی و شهری ایران از گذشته وجود داشته و درحال حاضر نیز وجود دارد. در گذر زمان، فناوری‌های بسیار متفاوتی توسعه پیدا کرده‌اند و در اکثر موارد، زنان هستند که مجری بهره‌برداری از این رویکردهای بازچرخانی آب خاکستری در منازل هستند.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: زنان، بانک اطلاعات مدیریت مصرف آب در کشور و بانک اطلاعات بازچرخانی آب خاکستری در منازل هستند. بنابراین اگر بخواهیم سیاست‌گذاری صحیحی در زمینه نحوه مدیریت مصرف آب، نحوه بازچرخانی آب خاکستری یا بحث فاضلاب داشته باشیم، قطعاً نیازمند مشارکت بانوان هستیم.

وی افزود: تا زمانی که در حوزه مدیریت مصرف آب و انرژی در جوامع شهری و روستایی از اطلاعات، تجربیات و نظرات زنان در سطوح مختلف استفاده نشود، سیاست‌گذاری‌های این حوزه از فراگیری و عمق لازم برخوردار نخواهد شد. در بحث آموزش نیز از نقش زنان در زمینه مدیریت مصرف آب و هدایت رفتار اعضای خانواده نباید غافل شد. برای آسیب‌شناسی در زمینه رفتارهای نادرست مصرف آب و ارائه آموزش‌های لازم در این حوزه، همچنین اثرگذاری بهتر سیاست‌های مدیریت مصرف آب باید از تجربیات زنان استفاده کرد.

زهرایی افزود: تجربیات بین‌المللی نشان داده اگر زنان در سطوح بالای سیاست‌گذاری در حوزه‌های مرتبط با خدمات آب‌رسانی و مدیریت مصرف آب قرار بگیرند، فعالیت‌های این حوزه افزایش پیدا می‌کند. همچنین به عنوان سیاست‌گذار در توزیع عادلانه‌تر خدمات آب و فاضلاب، موفق‌تر عمل می کنند و ثابت کرده‌اند که در شرایط کم‌آبی، برای ایجاد عدالت در توزیع آب بین مصرف‌کنندگان، عادلانه‌تر رفتار می‌کنند. زنان به دلیل نقشی که در خانواده برعهده دارند، در اعمال و قبولاندن کمبودهای این بخش به جامعه موفق‌تر عمل می‌کنند و نوع سیاست‌گذاری آنها از بروز اختلاف‌های ناشی از کمبود منابع آبی پیشگیری می‌کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=6291

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.