• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
0

رویه‌های تجاری کشورمان با ساختار تجاری اوراسیا همسو شود

  • کد خبر : 8128
  • 08 بهمن 1399 - 11:13
رویه‌های تجاری کشورمان با ساختار تجاری اوراسیا همسو شود

هماهنگ کننده روابط ایران و اتحادیه اوراسیا خواستار به روز رسانی ساختار تعرفه گذاری و روابط تجاری ایران با اتحادیه اوراسیا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا اردکانیان صبح امروز در همایش دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا که با حضور مقامات و فعالان بخش خصوصی و سفرای کشورهای عضو اوراسیا در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن تهران آغاز شده، با اشاره به اهمیت روزافزون مناسبت‌های کشورمان با این اتحادیه گفت: برگزاری این همایش و همایش‌های مشابه می‌تواند منجر به افزایش آگاهی تجار و دستگاه‌های دولتی در خصوص اهمیت این موافقت نامه شده و همچنین ورود تجارمان به این کشورها را ترغیب کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اهداف و اولویت‌های موافقتنامه اوراسیا می‌توان روابط منسجم‌تری با اعضای این اتحادیه در راستای منافع ملی طراحی کرد. همچنین آگاهی از چالش‌های فیمابین و رفع آنها به افزایش تجارت آزاد ایران با اتحادیه اوراسیا کمک قابل ملاحظه‌ای می‌کند.

وزیر نیرو ادامه داد: افزایش روابط ایران ایران و اوراسیا حرکتی هوشمندانه و منطبق با اهداف ایران است که در راستای مقابله با سیاست‌های تحریمی آمریکا خواهد بود.

مسئول هماهنگ کننده روابط ایران و اتحادیه اوراسیا گفت: با بررسی اسناد بالادستی و سیاست گذاری‌های مربوطه می‌توان دریافت که روابط ایران و اوراسیا بر محور توسعه صادرات و اصلاح الگوی سیاست گذاری روابط تجاری است.

به گفته اردکانیان چگونگی فعالیت کشورمان در اتحادیه اورسیا مستلزم پذیرش الزامات این اتحادیه است و باید به طور جد در دستور کار قرار گیرد. همچنین پیوستن به موافقت نامه‌های جدید نیز در دستور کار است چرا که شاخصه حضور کشورمان در تجارت جهانی خواهد بود.

اردکانیان ادامه داد: در چارچوب چنین تشکل‌هایی تعرفه‌های تجاری در سطح منطقه حذف می‌شود، پیچیدگی نظام بین الملل سبب شده تا تجارت بین المللی به یک امر تخصصی تبدیل شود بنابراین نیازمند روزآمد سازی ساختار و رویه‌ها هستیم. چرا که برخی رویه‌های خاص این موافقت نامه با رویه‌های تجاری کشورمان همسو نیست.

وی تاکید کرد: از جمله اصلاحات رویه‌های تجاری کشور می‌توان به ضوابط احراز منشأ کالا برای اعطای ترجیحات تعرفه‌ای اشاره کرد. بنابراین نیازمند اصلاح ساختار تعرفه گذاری تجاری در سطح ملی و سازمان‌های دولتی هستیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: من به عنوان هماهنگ کننده سازمان‌های دولتی در موافقت نامه‌های اوراسیا با ایران و دائمی کردن آن بر این نظرم که این موافقت نامه به عنوان یک طرح جامع نگاه کنیم. نقش اتاق بازرگانی در این حوزه بی بدیل است چرا که نقش اصلی در افزایش روابط با اورسیا بر عهده بخش خصوصی است. نقش مؤثر اتاق‌ها در صدور گواهی‌های مبدا بر کسی پوشیده نیست.

وزیر نیرو افزود: ترغیب بنگاه‌های خصوصی برای انجام پژوهش‌ها در چارچوب نیازهای تجاری اوراسیا و انعکاس مشکلات صادرکنندگان در این حوزه نیز ضرورت دارد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=8128

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.