• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

روحانی: تا FATF حل نشود روابط بانکی ما با دنیا حل نخواهد شد

  • کد خبر : 18450
  • 16 تیر 1400 - 13:05
روحانی: تا FATF حل نشود روابط بانکی ما با دنیا حل نخواهد شد

رییس جمهور با اشاره به بلاتکلیف ماندن لوایح موسوم به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: تا این موضوع حل نشود روابط بانکی ما با دنیا حل نخواهد شد و هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری نخواهد شد.

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، رییس جمهور با ابراز تاسف از مشکلات ایجاد شده برای مردم بدلیل کمبود و قطعی های برق در روزهای اخیر، گفت: همواره در جامعه بین واقعیت هایی که روزانه می بینیم با آنچه مطلوب است، فاصله وجود دارد و باید تلاش کنیم درصورت امکان این فاصله را برداریم و یا کم کنیم. 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به مشکلات ایجاد شده در روزهای اخیر در زمینه تامین و توزیع برق کشور، افزود:  مهم این است که علت های اصلی فاصله موجود بین واقعیت و مطلوب را مورد بررسی دقیق قرار دهیم و برای رفع آن مشکل تلاش کنیم. 

روحانی با بیان اینکه پیش بینی ها گاهی دقیق نیست و ممکن است با حوادث طبیعی و غیر طبیعی از جمله سیل و زلزله، خشکسالی و تحریم و جنگ اقتصادی مشکلاتی برای مردم ایجاد شود، اظهار داشت: درمورد کمبود برق در کشور باید ریشه مشکلات را بشناسیم. 

رییس جمهور با تاکید بر اینکه برای دستیابی به نتیجه مطلوب و موفقیت در حوزه های مختلف باید سرمایه گذاری لازم صورت گیرد، گفت: بدون سرمایه و با دست خالی نمی توان کاری انجام داد و امروز باید برای مردم توضیح داده شود که مشکل چیست و چرا نمی توانیم به اندازه کافی سرمایه وارد بازار کشور کنیم. 

روحانی با بیان اینکه امروز ۲۰۰، ۳۰۰ میلیارد دلار طرح آماده بزرگ در کشور برای سرمایه گذاری درحوزه های مختلف زیر ساختی و توسعه ای از جمله آب داریم که مطالعات آن صورت گرفته و حتی جانمایی آن هم انجام شده است، گفت: بدلیل نبود سرمایه و سرمایه گذار اجرای این طرح ها با مشکلاتی مواجه است. 

رییس جمهور با اشاره به اینکه امیدواریم از ۱۲ مرداد به بعد هماهنگی کاملی بین سه قوه کشور ایجاد شود و با هماهنگی های لازم، وضع بهتر شود، گفت: متاسفانه دولت مانند مرغی است که در عروسی و عزا سربریده می شود. 

روحانی با اشاره به بلاتکلیف ماندن لوایح موسوم به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: تا این موضوع حل نشود روابط بانکی ما با دنیا حل نخواهد شد و هیچ سرمایه گذاری اعم ازداخلی و خارجی حاضر به سرمایه گذاری در طرح ها و پروژه ها نخواهد شد. 

رییس جمهور اضافه کرد: اگر پول در اختیار نداشته باشیم و نتوانیم به خاطر FATF با بانک‌های جهان رابطه برقرار کنیم، در نتیجه سرمایه کافی نخواهیم داشت و نمی‌توانیم طرح های بزرگ را نهایی کنیم. 

روحانی خاطر نشان کرد: معتقدم FATF موضوعی مربوط به داخل کشور است و می‌توانیم آن را حل و فصل کنیم و روابط را با بانک‌ها تغییر دهیم. در جنگ اقتصادی پیروز شدیم و مسأله تحریم باقی مانده است که این دست خودمان است. البته یک بخشی هم دست دیگران است ولی اصل خودمان هستیم همین هفته می‌توانیم تصمیم بگیریم و تمام کنیم. می‌تواند ماه‌ها هم ادامه پیدا کند. 

رییس جمهور با بیان اینکه نباید مسایل اساسی کشور را فراموش کرده و به فرعیات بچسبیم، اظهار کرد: برق در دولت یازدهم و دوازدهم به اندازه معمول دولت‌های پیشین اضافه شده است. لذا از نمایندگان مجلس و مسئولین قوه قضائیه خواهش می‌کنم که از بیان حرف‌های غیردقیق در این زمینه خودداری کنیم.

روحانی با اشاره به تاثیر خشکسالی، افزایش گرمای هوا و افزایش تولید بخش صنعتی در ایجاد مشکلات برقی، اظهار داشت: وقتی مصرف بخش صنعتی نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است  معنایش این است که صنعت کشور توسعه پیدا کرده است و به خاطر توسعه در این عرصه‌ها بود که توانستیم در جنگ اقتصادی پیروز شویم و امروز هم برای رفع مشکلات موجود در برق کشور تصمیماتی اتخاذ کردیم که برخی مراکز بزرگ صنعتی برای ۲، ۳ هفته تعطیل شده یا ساعات کاری خود را کاهش دهند. 

رییس جمهور با ارایه آماری از صادرات و واردات غیرنفتی کشور در ۸ سال گذشته و مقایسه آن نسبت به ۸ سال دولت قبل گفت: میزان واردات در ۸ سال قبل از این دولت ۴۲۱ میلیارد دلار بود و در این دولت به ۳۶۷ میلیارد دلار کاهش یافت و در مقابل صادرات غیرنفتی نیز در آن دولت ۲۱۸ میلیارد دلار بود  که در دولت یازدهم و دوازدهم به ۳۴۶ میلیارد دلار رسیده و فقط در سال ۹۹ بیش از ۱۱ میلیارد دلار در پتروشیمی سرمایه‌گذاری انجام دادیم. 

روحانی گفت: به واسطه اقدامات بزرگ انجام شده در حوزه صنعت، انرژی، صادرات گاز و برق و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، توانستیم در مقابل جنگ اقتصادی مقاومت کنیم. لذا اگر مشکلی پیش می‌آید باید به گونه‌ای سخن بگوییم که منجر به حل مشکلات شود و به نوعی جلوه داده نشود که کشور به نقطه لاینحل رسیده است. 

رییس جمهور با بیان اینکه شب گذشته وضع برق نسبت به ۲، ۳ شب قبل از آن بهتر بوده است، گفت: اگر نیاز به خاموشی بود، حتماً باید ساعات و محل آن از قبل به مردم اعلام شود و تلاش دولت این است که با تصمیماتی که اتخاذ کرده برق منازل قطع نشود. 

روحانی در ادامه مردم را به صرفه‌جویی در مصرف برق توصیه کرد و گفت: اینگونه مشکلات برای مردم رنج‌آور است اما بدانند که در این نوع موارد دولت بیش از مردم رنج می‌برد. در عین حال نباید به‌ گونه‌ای سخن گفته شود که هیچ اقدامی در حوزه برق و نیروگاه انجام نشده است در حالی که حدود ۲۰ هزار مگاوات برق در این دولت به ظرفیت کشور اضافه شده است. 

رییس جمهور اظهار کرد: از صدا و سیما می‌خواهم در این مسأله با وزارت نیرو در حوزه تبلیغات و توضیح مسایل همراهی و همکاری داشته باشد. 

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=18450

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.