• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

رمزارزها و تحریم؛ عاملان قطعی‌های برق/ از مردم عذرخواهی می‌کنم/ نیروگاه‌های برق‌آبی به خاطر عدم تامین فاینانس متوقف شدند

  • کد خبر : 15467
  • 04 خرداد 1400 - 12:41
رمزارزها و تحریم؛ عاملان قطعی‌های برق/ از مردم عذرخواهی می‌کنم/ نیروگاه‌های برق‌آبی به خاطر عدم تامین فاینانس متوقف شدند

وزیر نیرو اظهار داشت: تصفیه خانه فاضلاب روستایی یکی از ثمراتی است که با تخصیص منابع مالی قابل توجه، چابکی و فرصت بیشتر در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایلنا، رضا اردکانیان در هفتمین هفته از پویش #هرهفته-الف-ب-ایران ۱۴۰۰، اظهار داشت: سه دهه است که شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی داشتیم اما پرونده جمع آوری و تصفیه فاضلاب بصورت جدی باز نشده بود، یکی از اهداف یکپارچه سازی آبفای شهری و روستایی که به مرور به نتیجه می‌رسد، پرداختن به موضوع فاضلاب روستایی است.

وی افزود: تصفیه خانه فاضلاب روستایی یکی از ثمراتی است که با تخصیص منابع مالی قابل توجه، چابکی و فرصت بیشتر در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر نیرو ضمن عذرخواهی از مردم بابت قطعی برق در روزهای اخیر گفت: همان گونه که در سال‌های گذشته به ویژه در دوران جنگ اقتصادی و توام با جنگ روانی که تحت تاثیر شرایط قرار می‌گیرد باید صریح‌تر اطلاعات را ارائه داد ما سعی می‌کنیم در مسیر طراحی شده برای تامین آب و برق پایدار کشور قدم برداریم.

وی با بیان اینکه ظرفیت نصب شده نیروگاهی ۸۵ هزار و ۳۱۳ مگاوات است اف زود: ازا ین میزان ۱۲ هزار مگاوات برق‌آبی و مابقی یعنی ۷۳ هزار و ۳۱۳ مگاوات در بخش حرارتی تجدید پذیر اتمی و تولید پراکنده است.

اردکانیان گفت: عمر و راندمان نیروگاه‌های غیرآبی تابعی از دما و ارتفاع است به ازای هر صد متر ارتفاع یک درصد و به ازای  هر یک درجه دمای بالای ۱۵ درجه، ۷ دهم درصد از توان خروجی نیروگاه‌ها کاسته می‌شود بنابراین در تابستان به جز نیروگاه‌های برق‌آبی، ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت عملی داریم. در بهترین شرایط مجموع تولید عملی کشور با احتساب راندمان ۶۰ هزار مگاوات است.

وی گفت: برای تابستان امسال با توجه به واحدهای جدید و آمادگی واحدهای قبلی می‌توانستیم روی ۶۰ هزار مگاوات در شرایط آبی نرمال حساب کنیم اما کاهش بارش‌ها به میزان ۵۵ درصد سال گذشته موجب شد در نیروگاه‌های آبی ۳۵۰۰ مگاوات با کاهش ظرفیت عملی مواجه شویم.

وی با بیان اینکه با توجه به دو سال با موضوع شعار جهش تولید و رفع موانع تولید وظیفه ما فراهم کردن زیرساخت برای جلوگیری از وقفه در تولید است.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون مشترک جدید داشتیم که برای این تعداد افزایش تولید دو هزار مگاواتی دیده شد افزود: در سال ۹۹، ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی وارد مدار شد اما ممکن است این سوال پیش بیاید که با این برنامه‌ریزی چرا با کمبود برق مواجه شدیم.

اردکانیان توضیح داد: یک بخش موضوع گرمای زودرس است که در فروردین امسال به طور متوسط ۵ درجه و در اردیبهشت سه درصد افزایش دما داشتیم که روی خروجی توان نیروگاه و شروع زودتر استفاده از دستگاه‌های سرمایشی اثر می‌گذارد.

وی تاکید کرد:‌ اتکای خارج محاسبه موضوع رمزارزها است اعداد مختلفی داده می‌شود دولت مصوبه‌ای برای رمزارزها ارائه داد و ترتیباتی عنوان شد که متقاضیان فعالیت در این حوزه به وزارت صمت مراجعه کرده و مجوز بگیرند وزارت نیرو نیز در راستای ارائه انشعاب جدید برق فعالیت می‌کنند که تاکنون ۳۰۰ مگاوات مجوز اخذ شده است اما با همکاری وزارت ارتباطات و مطالعاتی که در دینا در زمینه تولید رمزارز صورت گرفته و منشا مکانی تولیدکنندگان مشخص شده در مجموع انرژی الکتریسته‌ای که در دنیا مصرف می‌شود ۱۰ درصد متعلق به ایران است. رشد روزانه مصرف و به اضافه میزان مصرف مشترکان جدید به برآورد دو هزار مگاوات رسیدند که به طور مشخص ۳۲۱ مگاوات دارای مجوز هستند.

وی یادآور شد: طبق گزارش نیروی انتظامی در اماکن مختلف واحدهای تولیدی متروکه تولید رمزارز صورت می‌گیرد و این اتفاق در حوزه برق غیرمترقبه بوده است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو از توسعه نظام‌مند استقبال می‌کند، افزود: ما تشویق کردیم که تولیدکنندگان رمزارز از تجدیدپذیرها و احداث نیروگاه‌های جدید تجدیدپذیر برای تولید رمزارز استفاده کنند و در ساعات غیرپیک نیز ما انرژی را از شبکه سراسری برایشان تامین می‌کنیم و وجهی هم نمی‌گیریم بنابراین اعلام کردیم که انرژی را تهاتر می‌کنیم.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه اکنون طبق بررسی مراجع مسئول، دستگاه‌های قوه قضاییه، دولت، نیروی انتظامی و وزارت نیرو موظف شدند با استفاده غیرمجاز از برق برخورد صورت گیرد، بیان داشت: طی دو ماه اول امسال ما با افزایش مصرف مواجه شدیم. اوج بار در دو ماه فروردین و اردیبهشت سال گذشته ۴۶ هزار مگاوات بود که این رقم در سال جاری در همین مدت به ۵۵ هزار مگاوات رسیده که رقم قابل توجهی است و موجب شد که با کمبود مواجه شویم. البته پیش‌بینی خشکسالی و رشد ناشی از مصرف تولید را داشتیم بنابراین ۳۰۰ هزار مقاومت‌نامه با مصرف‌کنندگان عمده امضاء کردیم.

اردکانیان ادامه داد: امسال علاوه بر ۱۰۰۰ مگاوات از نیروگاه اتمی، تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها زودتر انجام شد و برخلاف روال هر سال که تا پایان خرداد ماه ادامه داشت، امسال تا پایان خرداد ماه اکثریت واحدها به مدار تولید بازمی‌گردند.

وی همچنین به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: طبق برنامه قرار بود که هر سال ۵۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید داشته باشیم که در مدت ۵ سال ۲۵ هزار مگاوات می‌شود اما اکنون با توجه به اینکه سال ۱۴۰۰ سال آخر برنامه ششم است، فقط ۵۷ درصد برنامه جهت تحقق ظرفیت جدید نیروگاهی محقق شده است.

وزیر نیرو با اشاره به الزامات تحقق ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده گفت: از مجموع منابعی که باید برای اجرای طرح هزینه می‌شد فقط ۱۵ هزار و ۱۰۷ مگاوات با استفاده از فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی بوده که این رقم به ۹ میلیارد یورو می‌رسد اما سرجمع تحقق منابع ۱۷ درصد بوده است. طبیعی است که تمامی برنامه‌های فاینانس متوقف شد. سدهای نیروگاه‌های برق‌آبی که تا مرحله نهایی رفته بودند به خاطر عدم تامین فاینانس متوقف شدند.

اردکانیان در ادامه خاطرنشان کرد: از روز گذشته واحدهای تحت تعمیر زودتر از برنامه وارد مدار می‌شوند هرچند از هفته آینده شاهد افزایش دما هستیم که امیدواریم مثل همیشه مردم همراهی کنند.

وی تاکید کرد: اگر در مواقعی احتمال کمبود عرضه وجود داشته باشد، اطلاع‌رسانی خواهد شد. امیدواریم با کمک همدیگر علیرغم مضیقه‌ها توانیم از این شرایط عبور کنیم.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به طرح‌های قابل افتتاح امروز گفت: ۷ طرح عمده و مهم در ۳ استان کردستان، هرمزگان و فارس افتتاح شد که رقم سرمایه‌گذاری آن ۷۸۰ میلیارد تومان بوده است.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=15467

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.