• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
4

رفع تعهد ارزی صادراتی از طریق صرافی توسعه صادرات ایران

  • کد خبر : 17218
  • 29 خرداد 1400 - 14:07
رفع تعهد ارزی صادراتی از طریق صرافی توسعه صادرات ایران

معاون ارزی شعبه مرکزی بانک توسعه صادرات ایران گفت: شبکه های کارگزاری بین المللی و داخلی این بانک آمادگی دارد در کمترین زمان ممکن ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان را انتقال داده و شرایط را برای رفع تعهد ارزی آماده کند.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران جواد عباسی اظهار داشت: صدور حوالجات ارزی برای صادرکنندگان از طریق شبکه کارگزاری، صرافی توسعه صادرات و سایر کانال های تعریف شده از جمله خدماتی است که بانک توسعه صادرات ایران به مشتریان ارائه می کند.
به گفته وی، بانک توسعه صادرات ایران محدودیتی برای ارائه حواله ارزی به مشتریان ندارد، البته خوشبختانه در حوزه گشایش بروات و اعتبار اسنادی با استقبال خوبی از سوی صادرکنندگان و واردکنندگان مواجهیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر بنگاه تولیدی بخواهد مواد اولیه مورد نیاز خود را از تولیدکننده داخلی تامین کند، بانک توسعه صادرات ایران با نگاهی انبساطی، نسبت به گشایش اعتبار اسنادی ریالی اقدامات لازم را در این زمینه به عمل خواهد آورد.
وی با بیان اینکه مشکلات حوزه ایفای تعهد ارزی از طریق صرافی و بانک توسعه صادرات ایران قابل رفع است، گفت: در پایان سال ۱۳۹۹، براساس بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات، طی مکاتبه با بانک مرکزی مشخص شد این بسته به وزارت صمت منتقل شده و در حال حاضر بانک مرکزی عملا دخالتی در این زمینه ندارد.
عباسی گفت: بسته سیاستی دیگری در مورد صادرات ریالی سال ۱۳۹۷ در حال آماده سازی است که براساس آن به صادرکنندگانی که از ۲۲ فروردین ۹۷ تا ۱۶ مرداد ۹۸ به عراق و افغانستان صادرات داشته اند و اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نکرده اند، فرصتی داده شد که تعهد ارزی خود را ایفا نمایند.
وی بیان داشت: کسانی هم که در سامانه جامع تجارت، فروش ریالی ارز داشته اند می توانند مستندات مربوطه را به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی وزارت صمت ارائه دهند تا مراحل رفع تعهد ارزی این گروه از صادرکنندگان انجام شود.
معاون ارزی شعبه مرکزی بانک توسعه صادرات ایران گفت: در بسته سیاستی جدید بازگشت ارز حاصل از صادرات، واردات در مقابل صادرات غیر، دوباره امکان پذیر شده است.
وی با بیان اینکه پیش از این واگذاری کوتاژهای صادراتی به واردکننده گان دیگر ممنوع بود؛ اظهار داشت: به این ترتیب صادرکنندگان می توانند در سامانه نیما، ارز خود را به واردکنندگان دیگری که ثبت سفارش اولویت دو را دارند، عرضه کنند و با درج کوتاژ نزد بانک خود و در سامانه جامع تجارت، تعهد ارزی را ایفا کنند.
عباسی گفت: به صادرکنندگانی که از سال ۹۸ رفع تعهد ارزی نکرده اند تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ و به صادرکنندگانی که تعهدات ایفا نشده از سال ۹۹ دارند تا پایان شهریورماه سال جاری مهلت داده شده است؛ در مجموع ۹۰ درصد ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان در سال های ۹۸ و ۹۹ باید به چرخه اقتصادی برگردد.
وی در مورد رفع تعهد ارزی صادرکنندگان حوزه خدمات فنی و مهندسی نیز گفت: این گروه از صادرکنندگان با ارائه صورت وضعیت های مربوطه به وزارت صمت، می توانند با بازگرداندن ۱۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود در سال های ۹۸ و ۹۹ تعهد ارزی خود را ایفا نمایند.
عباسی در پایان اظهار داشت: فروش ارز به صورت حواله ارائه شده به سامانه نیما، واردات در قبال صادرات، فروش ارز به صورت اسکناس، بازپرداخت تسهیلات به شبکه بانکی از دیگر راه های رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان است.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=17218

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.