• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

رشد ۲۰ درصدی در تولید معدن مس مزرعه

  • کد خبر : 6170
  • 13 دی 1399 - 13:55
رشد ۲۰ درصدی در تولید معدن مس مزرعه

سیاوش حاتم‌زاده مدیرعامل معدن مس مزرعه گفت: با تلاش تمامی کارکنان شاهد رشد ۲۰ درصدی در تولید در معدن و کارخانه تغلیظ معدن مس مزرعه بودیم.

به گزارش رویداد خبربه نقل از مس پرس،‌ مدیرعامل معدن مس مزرعه گفت: بر اساس برنامه تولید ارائه‌شده از سوی امور برنامه‌ریزی مس  بایستی سالانه ۸۵۲۰۰ تن کانسنگ مس با عیار ۰٫۶۲ درصد از معدن مس سونگون به کارخانه تغلیظ  ارسال و در خط تولید به ۱۸۲۷ تن کنسانتره با عیار ۲۴ درصد و بازیابی ۸۳ درصد تبدیل شود.
حاتم‌زاده با بیان این مطلب و با تشکر و قدردانی از نگاه ویژه دکتر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت مس به معدن مس مزرعه و پیگیری مجدانه عملیات اکتشافی در این منطقه گفت:  در سال  ۱۳۹۹ برای تحقق شعار جهش تولید با فعالیت مضاعف پرسنل زحمت‌کش تمام رکوردهای سال‌های قبل شکسته شده و به تاریخ منتهی به ۲۱مهرماه۹۹ در طول مدت کمتر از ۷ ماه ۴۹۱۰۵ تن کانسنگ با عیار ۰٫۷۵ درصد وارد کارخانه شده و مقدار ۱۲۷۱ تن کنسانتره با عیار ۲۴٫۵ درصد و بازیابی ۸۴٫۲ درصد تولید شده است.
وی افزود: این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته تناژ کانسنگ ورودی ۲۰ درصد و با لحاظ کردن عیار خوراک ورودی کنسانتره تولیدی ۱۹ درصد افزایش داشته است.
مدیرعامل مس مزرعه اضافه کرد: همچنین بر اساس گزارش مالی میان‌دوره‌ای منتهی به۳۱ شهریور ۹۹، این شرکت  ۱۱۰ میلیارد ریال سود خالص داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.
حاتم‌زاده با اشاره به راه‌اندازی کارخانه آهک اهر از سوی شرکت مس گفت: شرکت مس مزرعه طی قراردادی با شرکت صنعتی، معدنی مولیبدن مس آذربایجان راهبری معدن و کارخانه آهک هیدارته اهر را برعهده‌گرفته و تاکنون کلیه فعالیت‌های لازم جهت آماده‌سازی کارخانه برای راه‌اندازی و تولید آهک را به نحو احسن انجام داده و  تا پیش از پایان سال جاری افتتاح خواهد شد.
وی افزود: همچنین طی قراردادی با مجتمع مس سونگون راهبری ایستگاه پمپاژ سد اهر را به عهده گرفته و چندین سال است که مسئولیت انتقال آب خام از سد اهر به کارخانجات تغلیظ مجتمع  مس سونگون را  به عهده دارد.
حاتم‌زاده با اشاره به اشتغال ۱۱۰ نفری در مجموعه سد اهر و معدن مس مزرعه گفت: با بهره‌برداری از معدن و کارخانه آهک اهر نیز بیش از ۱۰۰ نفر مشغول بکار خواهند شد.
وی در ادامه با اشاره به سوابق اکتشافی و تولید این معدن گفت: عملیات اکتشاف این معدن (توسط گروهی فرانسوی) به‌موازات استخراج آن از سال ۱۳۳۷  شروع و به مدت ۵ سال ادامه داشته است. البته عملیات استخراج توسط شرکت سهامی کل معادن تا سال ۱۳۵۰ ادامه پیدا کرده و از آن به بعد معدن تعطیل بوده است.
حاتم‌زاده بیان کرد: در سال ۱۳۶۷ مطالعاتی دوباره بر روی معدن انجام‌شده و پس از پاک‌سازی و بازسازی برخی بخش‌های تخریب‌شده عملیات استخراج شروع‌شده و در سال ۱۳۷۵ کارخانه تغلیظ با ظرفیت خوراک ۸۰ هزار تن در سال نیز به این مجموعه اضافه‌شده و کانسنگ موجود از تونل‌ها به‌صورت زیرزمینی استخراج و به کنسانتره تبدیل شده است.
مدیرعامل مس مزرعه با بیان این‌که در سال ۱۳۸۵ ذخیره معدن به اتمام رسیده و خوراک ورودی کارخانه تغلیظ از معدن مس سونگون تأمین می‌شود اظهار داشت: در حال حاضر، حوزه اکتشافی معدن مس مزرعه در اختیار امور اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران جهت توسعه اکتشاف قرار گرفته  است و در صورت وجود ذخیره قابل‌توجه نسبت به میزان آن توسعه کارخانه تغلیظ و افزایش تولید را خواهیم داشت.
گفتنی است، معدن مس مزرعه در ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان اهر  در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=6170

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.