• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
4

رجیستری گوشی تلفن همراه غیرحضوری شد+جزئیات

  • کد خبر : 4359
  • 23 آذر 1399 - 16:30
رجیستری گوشی تلفن همراه غیرحضوری شد+جزئیات

به دنبال مکاتبه گمرک ایران با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره تبعات ثبت حضوری گوشی تلفن همراه در مبادی ورودی، معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که طی پیگیری‌های صورت گرفته رجیستری گوشی تلفن همراه از ابتدای دی ماه غیرحضوری خواهد شد و تمامی فرایند حضوری در مبادی ورودی برای ثبت مشخصات در کمتر از یک دقیقه توسط بارکدخوان انجام می شود.

به گزارش ایسنا، از ۱۲ مهر امسال به گمرکات اجرایی ابلاغ شد که هرگونه ثبت غیرحضوری تلفن‌همراه و بعد از خروج از گمرکات اجرایی (مبادی ورودی) توسط مسافرین ممنوع است، براین اساس باید اظهار و ثبت تلفن همراه مسافران فقط در محل مبادی ورودی و پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیرتجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام شود.

اما از زمان اجرای این دستورالعمل اعتراض زیادی از سوی مسافران به دلیل شکل‌گیری صف‌های طولانی و معطلی چند ساعته در مبادی ورودی جهت رجیستری گوشی موبایل آنهم در شرایط کرونایی موجود مطرح بود در عین حال که کارکنان گمرک نیز از وضعیت موجود رضایتی نداشتند.

اما در  هفته گذشته مهرداد جمال ارونقی-معاون فنی گمرک ایران- طی نامه‌ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اعلام گزارشی از شرایط موجود درخواست کرد که جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و همچنین در راستای رضایتمندی مسافران ورودی و نظام مند کردن فرایند رجیستری، اجرای طرح رجیستری گوشی به صورت غیرحضوری و پس از انجام استعلامات سیستمی از واحد گذرنامه و در مکانی غیر از مبادی ورودی گمرک انجام شود تا ضمن جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی از اجرای طرح، از تجمع و شیوع بیماری کووید-۱۹ با قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود.

به فاصله کوتاهی طی بررسی‌های صورت گرفته روند رجیستری موبایل تغییر کرده  است و آنطور که معاون فنی گمرک ایران در این باره توضیح داد طی تصمیمات اخذ شده  از ابتدای دی ماه سال جاری رجیستری گوشی موبایل به صورت غیرحضوری انجام خواهد شد و مدت زمان انجام فرایند حضوری به کمتر از یک دقیقه کاهش پیدا می کند.

وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که در جریان تغییر روند رجیستری و ثبت غیر حضوری آن در دستور کار قرار دارد توضیح داد: پیش بینی شده که اظهارنامه مسافری  توسط آژانس‌های مسافری  در هواپیما توزیع و تکمیل شود، در غیر این صورت تا قبل از گذرنامه تکمیل شده  یا در سالن گمرک  تکمیل شود. در این اظهارنامه مشخصات گوشی تلفن همراه  از جمله شماره IMEI باید درج شود.

معاون فنی گمرک ایران گفت: گوشی تلفن همراه توسط ارزیاب گمرک رویت و به واسطه بارکدخوان شماره IMEI و بارکد پاسپورت در سیستم درج خواهد شد و بعد از ثبت مشخصات گوشی و احراز مسافر در مبادی ورودی،   فرد یک ماه فرصت دارد تا با مراجعه به سامانه گمرک (EPL) ادامه فرایند رجیستری را انجام دهد.

معاون فنی گمرک یادآور شد : برای  گوشی‌های تلفن همراهی که تاریخ ورود آن ۱۲ تیر تا ۳۰ آذر ۱۳۹۹ می‌توانند طبق روال قبلی و با استعلام سیستمی از سامانه نیروی انتظامی احراز مسافربودن، عملیات ترخیص در EPL بدون مراجعه حضوری انجام شود.

بر این اساس نحوه رجیستری گوشی تلفن همراه  در کمتر از سه ماه از ابلاغیه قبلی (۱۲ مهر) تغییر کرد و دیگر لازم نیست در شرایط کرونایی مسافران ساعت ها در مبادی ورودی معطل بمانند  این در حالی است که در آبان ماه سال جاری وزارت بهداشت طی نامه‌ای به گمرک ایران اعلام کرده که به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ و قطع زنجیره انتقال و صیانت از سلامت هموطنان و کارکنان این سازمان تمهیداتی اتخاذ شود که فرآیند رجیستری به صورت الکترونیک صورت گرفته تا از مراجعه حضوری و ازدحام مسافرین جلوگیری شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=4359

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.