• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

راهنمای خرید بهترین گوشی مناسب دانش‌آموزان

  • کد خبر : 24098
  • 21 شهریور 1400 - 12:08
راهنمای خرید بهترین گوشی مناسب دانش‌آموزان

تجارت گردان – خرید گوشی هوشمند برای دانش‌آموزان، خصوصا آن‌هایی که سن و سال کمتری دارند می‌تواند یک چالش بزرگ باشد. از طرفی باید یک گوشی مناسب برای استفاده‌ی طولانی مدت تهیه شود و از طرفی دیگر هزینه‌ی خرید یک گوشی خوب هم خیلی پایین نیست. بنابراین ممکن است در انتخاب یک محصول مناسب با مشکل مواجه شوید. اما در این مطلب تصمیم گرفتیم شما را در انتخاب بهترین گوشی مناسب برای دانش‌آموزان راهنمایی کنیم.

بعد از اینکه ویروس کرونا به عنوان یک بیماری شدیدا فراگیر شیوع پیدا کرد، اداره‌جات، مدارس، دانشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و بسیاری از سازمان‌های دیگر خود را با شرایط دورکاری و آنلاین وفق دادند تا بتوانند هم از بیماری در امان باشند و هم به نوعی کار خود را پیش ببرند. دو سالی هست که این بیماری روی سر تمام مردم دنیا سایه افکنده است اما هنوز هم بسیاری از افراد هستند که به خاطر ابتلا به آن جان خود را از دست می‌دهند. به همین خاطر هنوز هم فرصتی پیش نیامده است تا شرایط به شکل سابق خود برگردد.

در نتیجه‌ی شیوع توقف‌ناپذیر ویروس کرونا، بسیاری از مدارس و موسسه‌ها همچنان به صورت غیرحضوری کار خود را پیش می‌برند و همین موضوع باعث شده است تا نیاز خانواده‌ها به خرید گوشی برای فرزندان محصل‌شان افزایش پیدا کند. اما خرید بهترین گوشی مناسب دانش‌آموزان چالش‌های خاص خود را دارد. از طرفی خانواده‌ها نمی‌توانند فقط برای پیش‌برد اهداف تحصیلی مبلغی را صرف خرید گوشی کنند. برخی از آن‌ها معتقدند اگر قرار به خرید یک گوشی باشد، بهتر است بتوان چند سال از آن استفاده کرد. برخی‌ها خلاف این موضوع را قبول دارند و می‌خواهند با پرداخت کمترین هزینه، بیشترین استفاده را از محصول مورد نظر داشت.

از سویی دیگر طبیعتا هرچه سن دانش‌آموزان بیشتر می‌شود، نیاز خواهند داشت گوشی هوشمندشان از قابلیت‌های بیشتری برخوردار باشد تا بتوانند به‌راحتی به کارهای خود رسیدگی کنند. بنابراین مقوله‌ی سن هم بسیار اهمیت دارد و باید حتما در خرید یک محصول در نظر گرفته شود. آنچه که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت، معرفی تعدادی گوشی هوشمند در محدوده‌ی قیمتی مختلف است تا بتوانید بهترین گزینه را مناسب با بودجه‌ای که در اختیار دارید انتخاب کنید.

۱. آیفون SE 2020

قیمت حدودی: ۱۲ – ۱۳٫۵ میلیون تومان

گوشی اپل آیفون SE 2020
  • جنس بدنه: پشت و جلو از شیشه، فریم از جنس آلومینیوم، ۱۴۸ گرم با ضخامت ۷٫۳ میلی‌متر، بهره‌مندی از استاندارد ضد آب IP67 – مقاوم در برابر گرد و غبار و آب تا عمق ۱ متر و به مدت ۳۰ دقیقه
  • مشخصات نمایشگر: ۴٫۷ اینچی از نوع Retina IPS LCD با وضوح ۷۵۰ × ۱۳۳۴ و تراکم پیکسلی ۳۲۶ پیکسل بر هر اینچ
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی A13 Bionic به همراه ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع NVMe
  • دوربین: دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی اصلی، قابلیت فیلم‌برداری با وضوح ۴K و سرعت ۲۴/۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۱۰۸۰P و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۱۸۲۱ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۱۸ واتی
  • سیستم‌عامل: iOS 13 با امکان به‌روزرسانی حداقل ۵ سال به سیستم‌عامل جدید

اگر به محصولی با سیستم‌عامل iOS علاقه‌مند هستید، باید بدانید ارزان‌ترین مدلی که می‌توانید برای یک دانش‌آموز تهیه کنید، آیفون SE 2020 است. این گوشی از لحاظ قدرت سخت‌افزاری و قابلیت‌های نرم‌افزاری عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و شاید بتوان گفت تنها ضعف آن باتری و نمایشگر کوچک آن است که شاید برای برخی از دانش‌آموزان که برای رسیدگی به کارهای خود به محصولی با نمایشگر بزرگ علاقه دارند مناسب نباشد.

ظاهر گوشی کاملا شما را به یاد گوشی‌های ماقبل ۲۰۱۷ اپل می‌اندازد؛ حواشی زیاد به علاوه‌ی کلید هوم دایره‌ای شکل که حسگر اثرانگشت هم با آن ادغام شده. از لحاظ قدرت سخت‌افزاری، با محصولی فوق‌العاده قدرتمند طرف هستیم اما همانطور که گفته شد، ظرفیت ۱۸۲۱ میلی‌آمپر ساعتی باتری آن باعث شده نتوانید آنطور که باید از کار با آن لذت ببرید.

اگر به استفاده از گوشی‌هایی با نمایشگر کوچک علاقه‌مند هستید و می‌خواهید محصولی که خریداری می‌کنید از لحاظ قدرت سخت‌افزاری کم‌نظیر باشد، آیفون SE می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی باشد. اما از طرفی این گوشی تنها از یک دوربین بهره می‌برد (که آن هم کیفیت نسبتا بالایی دارد)، حواشی بسیار زیادی نمایشگر آن را فرا گرفته و از لحاظ نگه‌داری شارژ هم وضعیت خیلی خوبی ندارد. اما با در نظر گرفتن قیمتی که آیفون SE 2020 دارد، می‌توان این نقاط ضعف را تا حدودی منطقی دانست؛ اگر به سیستم‌عامل iOS علاقه داشته باشید، در این محدوده‌ی قیمتی، آیفون SE 2020 تنها گزینه‌ی مناسب برای خرید خواهد بود.

اما فراموش نکنید که این محصول را برای یک دانش‌آموز تهیه می‌کنید. به همین خاطر مواردی نظیر وجود تنها یک دوربین یا حواشی زیاد خیلی به چشم نخواهد آمد چرا که  وقتی گوشی آنقدری قدرتمند باشد که برای رسیدگی به کارها پاسخگوی نیاز یک فرد باشد، موارد این‌چنینی خیلی اهمیت پیدا نمی‌کنند.

۲. گلکسی A72

قیمت حدودی: ۱۲٫۳ میلیون تومان

گلکسی A72
  • جنس بدنه: پشت و جلو از پلاستیک، فریم از جنس پلاستیک، ۲۰۳ گرم با ضخامت ۸٫۴ میلی‌متر، بهره‌مندی از استاندارد ضد آب IP67 –  مقاوم در برابر گرد و غبار و آب تا عمق ۱ متر و به مدت ۳۰ دقیقه – دارای محافظ صفحه‌ی گوریلاگلس ۵
  • مشخصات نمایشگر: ۶٫۷ اینچی از نوع Super AMOLED با وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ و تراکم پیکسلی ۳۹۴ پیکسل بر هر اینچ
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۲۰G به همراه ۸/۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی
  • دوربین: دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی اصلی با قابلیت لرزشگیر اپتیکال، تله‌فوتوی ۸ مگاپیکسلی با قابلیت بزرگ‌نمایی ۳ برابری اپتیکال، فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با زاویه‌ی ۱۲۳ درجه، ماکرو ۵ مگاپیکسلی – قابلیت فیلم‌برداری با وضوح ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۴K و ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۲۵ واتی
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۱ با امکان ارتقا به اندروید ۱۴

اما می‌رسیم به یکی از بهترین میان‌رده‌های سامسونگ یعنی گلکسی A72 که به عنوان جانشین گلکسی A71 راهی بازار شد. این گوشی به خاطر نمایشگر بزرگ و باکیفیتی که دارد و همچنین برخورداری از سخت‌افزار مطلوب می‌تواند برای دانش‌آموزان بهترین انتخاب باشد. حتی دانشجویان هم می‌توانند برای رسیدگی به کارهای خود روی توانایی‌های این محصول حساب کنند.

سامسونگ برای گلکسی A72 باتری بزرگی هم در نظر گرفته است تا کاربران بدون نگرانی از بابت تخلیه‌ی سریع شارژ، مدت زمان زیادی را در کلاس‌های مجازی بمانند و بدون نیاز به شارژ مجدد، یک روز از آن استفاده کنند. شارژر سریعی هم برای گوشی در نظر گرفته شده است تا بعد از اتمام شارژ هم به سرعت بتوانید گوشی را برای استفاده‌ی مجدد شارژ کنید.

اما سوای این موضوع، برای استفاده‌ی طولانی مدت هم گلکسی A72 گوشی بسیار مناسبی است. چرا که با امکان دریافت سه آپدیت نرم‌افزاری و چهار آپدیت امنیتی، تا مدت‌ها می‌تواند خیال شما را از بابت داشتن یک گوشی خوب و حرفه‌ای آسوده کند. بنابراین اگر به دنبال محصولی هستید که نه تنها به نیاز شما به عنوان دانش‌آموز به بهترین شکل ممکن پاسخ می‌دهد بلکه برای استفاده‌ی طولانی مدت هم گزینه‌ی مناسبی است، در خرید گلکسی A72 درنگ نکنید.

نکته: دقیقا در همین محدوده‌ی قیمتی، گلکسی M62 وجود دارد. گوشی میان‌رده‌ای با پردازنده‌ی اگزینوس ۹۸۲۵ که پردازنده‌ی بکار رفته در گوشی‌های سری گلکسی نوت ۱۰ و این یعنی این گوشی توان پردازشی بسیار بالایی دارد. با ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم، در انجام کارهای مختلف هیچگونه کندی هم حس نخواهید کرد. اما نکته‌ی قابل توجه در رابطه با این گوشی، بهره‌مندی از باتری ۷۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است که کمک می‌کند گوشی حتی تا دو روز هم در انجام کارهای مربوط به دانش‌آموزان دوام داشته باشد. علاوه بر این‌ها، سریع‌ترین شارژر سامسونگ یعنی شارژر ۲۵ واتی هم درون جعبه‌ی این گوشی قرار گرفته است تا در صورت تخلیه‌ی باتری، با سرعت بالایی گوشی را برای استفاده‌ی مجدد آماده کنید.

۳. گلکسی A52

قیمت حدودی: ۱۰ – ۱۲٫۶ میلیون تومان

سامسونگ گلکسی A52 5G
  • جنس بدنه: جلو از شیشه‌ی گوریلاگلس ۵، فریم و پنل پشتی از جنس پلاستیک، ۱۸۹ گرم با ضخامت ۸٫۴ میلی‌متر، بهره‌مندی از استاندارد ضد آب IP67، مقاوم در برابر نفوذ آب به مدت ۳۰ دقیقه تا عمق ۱ متری
  • مشخصات نمایشگر: ۶٫۵ اینچی از نوع Dynamic AMOLED با وضوح +FHD و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و تراکم پیکسلی ۴۰۷ پیکسل بر هر اینچ، با پوشش محافظ گوریلاگلس ۵
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۵۰G به همراه ۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی
  • دوربین: دوربین چهارگانه متشکل از ۶۴ مگاپیکسلی اصلی با پشتیبانی از لرزشگیر اپتیکال، ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض، ۵ مگاپیکسلی ماکرو و ۵ مگاپیکسلی سنجش عمق، امکان فیلم‌برداری با وضوح ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۲۵ واتی (شارژر ۱۵ واتی درون جعبه وجود دارد)
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۱ قابل ارتقا به اندروید ۱۴
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۱
  • حدود قیمت: ۱۱ میلیون تومان

اما اگر پرداخت حدودا ۱۲ میلیون برایتان مقدور نیست، ولی همچنان به محصولی از سامسونگ علاقه‌مند هستید، می‌توانید گلکسی A52 را خریداری کنید. گوشی هوشمندی که همزمان با گلکسی A72 راهی بازار شد اما از لحاظ قابلیت‌های سخت‌افزاری کاملا مشابه آن است. البته منظور از قابلیت‌های سخت‌افزاری فقط پردازنده بود چرا که دو محصول یک سری تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که باید به آن‌ها اشاره کنیم.

اول اینکه این گوشی هم برای رسیدگی به کار دانش‌آموزان و دانشجویان کاملا مناسب است و می‌تواند به‌راحتی از پس نیازهای این‌چنینی بربیاید. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که نمایشگر آن ۰٫۲ اینچ از نمایشگر گلکسی A72 کوچک‌تر است، باتری آن ۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت کمتری دارد (۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت)، خبری از دوربین تله‌فوتو در این گوشی نیست.

از قابلیت‌های خوبی که گلکسی A52 دارد می‌توان به بهره‌مندی از نمایشگر Super AMOLED با وضوح +FHD اشاره کرد که تجربه‌ی کار با آن را بسیار شیرین و لذت‌بخش می‌کند. همچنین اینکه این گوشی هم مانند گلکسی A72 قادر به دریافت ۳ آپدیت نرم‌افزاری و ۴ آپدیت امنیتی است نکته‌ی مثبتی به حساب می‌آید و می‌توان به کارهایی فراتر از فقط رسیدگی به کارهای دانش‌آموزی با آن پرداخت.

نکته: تقریبا در این محدوده‌ی قیمتی، گلکسی M51 وجود دارد. یک گوشی میان‌رده با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۳۰ که در واقع به عنوان مدل جایگزین گلکسی A71 با برند گلکسی M راهی بازار شد. بنابراین از لحاظ سخت‌افزاری این دو گوشی در یک محدوده قرار می‌گیرند اما آنچه که باعث می‌شود این گوشی را به‌جای گلکسی A71 به شما پیشنهاد دهیم، باتری ۷۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی آن است که کاربر می‌تواند با شارژر سریع ۲۵ واتی آن را شارژ کند. بنابراین اگر به خرید محصولی با ماندگاری شارژ بالا تمایل دارید، می‌توانید این محصول را به عنوان یک گزینه‌ی ارزشمند در ذهن خود داشته باشید. فقط نکته اینجاست که این گوشی از اندروید ۱۰ بهره می‌برد به همین خاطر اندکی قدیمی است.

۴. شیائومی می ۱۰T 5G

قیمت حدودی: ۱۰ – ۱۲٫۶ میلیون تومان

شیائومی می 10T 5G
  • جنس بدنه: پشت و جلو از شیشه‌ی گوریلاگلس ۵، فریم از جنس آلومینیوم، ۲۱۶ گرم با ضخامت ۹٫۳ میلی‌متر
  • مشخصات نمایشگر: ۶٫۶۷ اینچی از نوع IPS LCD با وضوح +FHD و رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل بر هر اینچ، بهره‌مندی از پوشش محافظ گوریلاگلس ۵
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ به همراه ۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع UFS 3.1
  • دوربین: دوربین سه‌گانه متشکل از ۶۴ مگاپیکسلی اصلی، ۱۳ مگاپیکسلی فوق عریض و ۵ مگاپیکسلی ماکرو، امکان فیلم‌برداری با وضوح ۸K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و ۴K با سرعت ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه و ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰/۶۰/۱۲۰/۲۴۰/۹۶۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۱۰۸۰P و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۳۳ واتی (شارژر درون جعبه وجود دارد)
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۰ با رابط کاربری MIUI 12
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۰

شیائومی می ۱۰T 5G یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند مجهز به اینترنت ۵G است که کمتر از ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد اما به جز مجموعه‌ی دوربین و وضوح نمایشگر، در تمامی بخش‌ها یک پرچم‌دار تمام عیار است. از رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتزی آن گرفته تا پردازنده‌ی بسیار قدرتمند اسنپدراگون ۸۶۵، حافظه‌ی داخلی پرسرعت، بلندگوهای استریو، باتری پرظرفیت و در نهایت شارژر بسیار سریع که همین موارد می‌تواند آن را به یکی از ارزشمندترین گوشی‌ها برای دانش‌آموزان و دانشجویان تبدیل کند.

اگر به دنبال محصولی هستید که نه تنها سه‌سال بلکه بیشتر از آن هم بتواند نیازهای شما را با سرعت و قدرت بسیار بالایی پاسخ‌گو باشد، می ۱۰T 5G محصولی است که می‌تواند انتخاب بسیار خوب و ارزشمندی باشد. شاید تنها نقطه ضعف این گوشی دوربین‌های آن باشند. البته نه دوربین اصلی که قادر به ضبط ویدیو‌هایی ۸K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه است. بلکه در رابطه با خود مجموعه حرف می‌زنیم که از دوربین تله‌فوتو بهره نمی‌برد. البته انتظاری هم نداریم محصولی در این محدوده‌ی قیمتی و با این همه قابلیت مثبت، دوربین تله‌فوتو هم داشته باشد اما وجود آن می‌توانست می ۱۰T 5G را به یکی از بهترین انتخاب‌های بازار تبدیل کند.

از طرفی در بالا هم اشاره شد که چون این گوشی‌ها برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده‌اند، به همین خاطر نیازی نیست حتما تمام مشخصات آن‌ها عالی باشد. همینکه در یک سری بخش‌های اساسی بتوانند پاسخگوی نیاز کاربران باشند کافی است. لازم به ذکر است تفاوت قیمتی که بین دو مدل ۶ و ۸ گیگابایتی این گوشی وجود دارد به خاطر همین ۲ گیگابایت رم است و جز این، هیچ تفاوت دیگری باعث اختلاف قیمت بین آن‌ها نشده است.

۵. پوکو X3 پرو

قیمت حدودی: ۶٫۱ – ۶/۷ میلیون تومان

  • جنس بدنه: پشت و جلو از شیشه‌ی گوریلاگلس ۶، فریم از جنس پلاستیک، ۲۱۶ گرم با ضخامت ۹٫۳ میلی‌متر
  • مشخصات نمایشگر: ۶٫۶۷ اینچی از نوع IPS LCD با وضوح +FHD و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل بر هر اینچ، بهره‌مندی از پوشش محافظ گوریلاگلس ۵ و استاندارد ضد آب IP53
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۰ به همراه ۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع UFS 3.1
  • دوربین: دوربین چهارگانه متشکل از ۴۸ مگاپیکسلی اصلی، ۸ مگاپیکسلی فوق عریض و ۲ مگاپیکسلی ماکرو و سنجش عمق، امکان فیلم‌برداری با وضوح ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰/۶۰/۱۲۰/۲۴۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۱۰۸۰P و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۳۳ واتی (شارژر درون جعبه وجود دارد)
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۱ با رابط کاربری MIUI 12
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۱

می‌رسیم به محصولی با برند پوکو که یکی از بهترین زیرمجموعه‌های شیائومی به حساب می‌آید و عملکرد فوق‌العاده خوبی در تولید گوشی هوشمند دارد. گوشی پوکو X3 پرو را شاید بتوان بهترین محصول در بازه‌ی قیمتی ۷ و کمتر از ۷ میلیون تومان دانست که به شکل باورنکردنی از قابلیت‌های خوب بهره می‌برد و از لحاظ سخت‌افزاری نیز در این محدوده‌ی قیمتی بی‌نظیر است. شاید این گوشی ارزشمندترین محصول این لیست باشد چرا که فقط ۲۰۰ یورو قیمت دارد ولی به اندازه‌ی پرچم‌دارهای سال گذشته قدرتمند، سریع و باکیفیت است.

پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۶۰ در این گوشی به عنوان قلب تپنده ایفای نقش می‌کند و در کنار آن از ۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم هم استفاده شده تا کاربران انواع و اقسام بازی‌های موجود در پلی‌استور اندروید را بدون مشکل خاصی اجرا و روی نمایشگر بزرگ و ۱۲۰ هرتزی این گوشی تجربه کنند و لذت ببرند. همچنین حافظه‌ی داخلی این گوشی نیز از نوع UFS 3.1 است به این معنا که در اجرای برنامه‌های سنگین نیز با کوچک‌ترین کندی مواجه نخواهید شد.

شاید تنها نقطه ضعف این گوشی را دوربین‌های نه‌چندان قدرتمند آن بدانیم که البته دوربین اصلی وظیفه‌ی خود را به بهترین شکل ممکن در شرایط نوری مختلف انجام می‌دهد؛ خصوصا در فیلم‌برداری در وضوح ۴K که نتایج بدست آمده فوق‌العاده هستند. از طرفی انتظار هم نداشتیم یک گوشی که ۷ یا کمتر از ۷ میلیون تومان قیمت دارد به دوربین‌های قدرتمندی مجهز شود. تا اینجای کار هم پوکو X3 پرو به نسبت هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌کنید یک شاهکار به حساب می‌آید.

از سایر قابلیت‌های خوب این محصول می‌توان به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی باکیفیت، بلندگوهای استریو با شفافیت بالای صدا، دوربین‌های نسبتا خوب با قابلیت فیلم‌برداری ۴K، باتری پرظرفیت و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد که در مجموع پوکو X3 پرو را به یکی از بهترین و محبوب‌ترین گوشی‌های پرچم‌دار اما مقرون به صرفه‌ی بازار تبدیل کرده‌اند.

برای دانش‌آموزان و دانشجویانی که قصد دارند با بالاترین سرعت ممکن به کارهای خود رسیدگی کنند، خرید این گوشی نه فقط به خاطر عملکرد خوبش در بخش سخت‌افزار بلکه به خاطر طول عمر بالای باتری هم توصیه می‌شود. این در حالی است که کمتر پرچم‌داری با این قیمت، از لحاظ نگه‌داری شارژ هم عملکرد رضایت‌بخشی دارد.

۶. ریلمی ۷ ۵G

قیمت حدودی: ۶/۶ میلیون تومان

گوشی ریلمی 7 5G بهترین گوشی دانش‌آموزان
  • جنس بدنه: پشت و جلو از شیشه‌ی گوریلاگلس ۶، فریم از جنس پلاستیک، ۲۱۶ گرم با ضخامت ۹٫۳ میلی‌متر
  • مشخصات نمایشگر: ۶٫۶۷ اینچی از نوع IPS LCD با وضوح +FHD و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل بر هر اینچ، بهره‌مندی از پوشش محافظ گوریلاگلس ۵ و استاندارد ضد آب IP53
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی مدیاتک Dimensity 800U 5G (7 نانومتری) – ۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع UFS 2.1
  • دوربین: دوربین چهارگانه متشکل از ۴۸ مگاپیکسلی اصلی، ۸ مگاپیکسلی فوق عریض و ۲ مگاپیکسلی ماکرو و سنجش عمق، امکان فیلم‌برداری با وضوح ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰/۶۰/۱۲۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۱۰۸۰P و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۳۰ واتی (شارژر درون جعبه وجود دارد)
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۰ با رابط کاربری Realme UI
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۰

می‌رسیم به محصولی از برند ریلمی که تا یک سال پیش خبری از آن در بازار کشور نبود اما خوشبختانه می‌بینیم که این روزها تنوع محصولات این شرکت در بازار داخل افزایش یافته است. بدین ترتیب کاربران می‌توانند به گوشی‌هایی بسیار خوب و ارزشمند با قیمت مناسب دسترسی داشته باشند؛ آن هم از برندی که می‌توان به کیفیت محصولاتش اعتماد کامل داشت. تا این اندازه که اکنون شاهد قرارگیری یکی از محصولات این شرکت در فهرست بهترین گوشی‌ها برای دانش‌آموزان هستم.

محصولی که در رابطه با آن حرف می‌زنیم ریلمی ۷ ۵G است. یک گوشی هوشمند نسبتا قدرتمند و کاملا مجهز به فناوری‌های جذاب روز نظیر پشتیبانی از شبکه‌ی پرسرعت ۵G، نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و پردازنده‌ای قدرتمند و کم‌مصرف با لیتوگرافی ۷ نانومتری که کمتر در میان‌رده‌ها شاهد استفاده از پردازنده‌ای با این لیتوگرافی هستیم.

ریلمی ۷ ۵G به عنوان محصولی که قرار است نیاز دانش‌آموزان را برطرف کند، کاملا مشخصات فنی مناسبی دارد. البته که پوکو اجازه نمی‌دهد محصولی حتی ارزش خریدی نزدیک به محصولات این شرکت داشته باشد اما هستند بسیاری از کاربرانی که اصلا تمایلی به خرید محصولات شیائومی یا زیرمجموعه‌هایشان ندارند و در عوض می‌خواهند محصولات شرکت‌های دیگر را امتحان کنند. با این توجیه، خرید ریلمی ۷ ۵G و به عبارتی ترجیح آن به نماینده‌های پوکو منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

در نهایت باید به این نکته اشاره داشته باشیم که ریلمی ۷ ۵G از لحاظ نگه‌داری شارژ محصول بسیار خوبی است و بهتر از آن هم شارژر سریع ۳۰ واتی است که شرکت چینی درون جعبه‌ی آن قرار داده است. این شارژر می‌تواند در مدت زمان ۳۰ دقیقه، شارژ گوشی را از ۰ به ۵۷ درصد و در مدت ۱ ساعت و ۶ دقیقه، آن را به طور کامل شارژ کند. یک نتیجه‌ی کاملا ایدئال و عالی برای محصولی در این محدوده‌ی قیمتی و قابلیت‌های سخت‌افزاری

۷. پوکو X3 NFC

قیمت حدودی: ۵٫۷ – ۶٫۸

بهترین گوشی دانش‌آموزان
  • جنس بدنه: پشت و جلو از جنس پلاستیک، فریم از جنس آلومینیوم، ۲۱۵ گرم با ضخامت ۹٫۴ میلی‌متر – بهره‌مندی از استاندارد ضد آب IP53 (ضد گرد و غبار و قطرات آب)
  • مشخصات نمایشگر: نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی IPS LCD با وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ – تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل بر هر اینچ و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز – پوشش محافظ گوریلاگلس ۵
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۳۲G (8 نانومتری) – پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۶۱۸ – ۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴/۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع UFS 2.1 – پشتیبانی از کارت حافظه‌ی جانبی مشترک
  • دوربین: دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، فوق عریض ۱۳ مگاپیکسلی، سنجش عمق و ماکرو ۲ مگاپیکسلی قابلیت فیلم‌برداری در وضوح ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰/۱۲۰ فریم بر ثانیه دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری در وضوح ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۳۳ واتی (شارژر درون جعبه وجود دارد)
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۰ با رابط کاربری MIUI
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۰

گوشی خوب بعدی از برند محبوب پوکو، مدل پوکو X3 است که توانسته با قیمت بسیار مناسب و قابلیت‌های گوناگون، حسابی توجه کاربران را به خود جلب کند. البته این محصول از اینترنت ۵G پشتیبانی نمی‌کند اما اگر به‌دنبال گوشی هوشمندی ۴G با قابلیت‌های خوب هستید، قطعا در محدوده‌ی قیمتی مورد نظر محصول بهتری از آن پیدا نخواهید کرد. در ابتدای همین مطلب می ۱۱ لایت را با همین مشخصات سخت‌افزاری تقریبا مشابه شاهد بودیم که جز نمایشگر AMOLED و عرضه با اندروید ۱۱ به عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض، هیچ برتری دیگری به نسبت این محصول ندارد اما در عین حال در محدوده‌ی قیمتی ۷ میلیون تومان قرار دارد.

پوکو X3 از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۳۲G به عنوان قلب تپنده‌ی خود بهره می‌برد که اگرچه خیلی قدرتمند نیست اما می‌تواند به‌راحتی از پس نیازهای نیمه‌سنگین کاربران یا انجام بازی‌های روز با اعمال تنظیمات گرافیکی متوسط بربیاید. مخصوصا اینکه در کنار آن از ۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم هم استفاده شده تا بدین ترتیب کاربر از بابت مولتی تسکینگ یا فعالیت‌هایی نظیر این کاملا آسوده‌خاطر باشد.

البته نقطه عطف این گوشی باتری پرظرفیت و شارژر سریع آن است که واقعا اندازه‌ی مناسبی دارند. باتری این گوشی ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است و با توجه به مشخصات، به‌راحتی می‌تواند تا دو روز دانش‌آموزان را همراهی کند. از طرفی به کمک شارژر سریع ۳۳ واتی هم می‌توان شارژ باتری را با سرعت بسیار خوبی از ۰ به ۱۰۰ رساند که خب معمولا کمتر پیش می‌آید کاربران گوشی را از ۰ به شارژ متصل کنند.

این گوشی برای افرادی مناسب است که نیازی به خرید محصول ۵G نمی‌بینند اما در عین حال بین گزینه‌های مجهز به اینترنت ۴G، به‌دنبال بهترین یا بهتر است بگوییم یکی از بهترین گزینه‌ها هستند که با توجه به این توضیحات، می‌توان پوکو X3 NFC را یک انتخاب خوب و ایدئال برای رسیدگی به امر تحصیلی در نظر داشت.

۸. گلکسی A21s

قیمت حدودی: ۴٫۵ – ۵٫۲ میلیون تومان

گلکسی A21s بهترین گوشی دانش‌آموزان
  • جنس بدنه: پشت و جلو و فریم از جنس پلاستیک، ۱۹۲ گرم با ضخامت ۸٫۹ میلی‌متر
  • مشخصات نمایشگر: ۶٫۵ اینچی از نوع PLS IPS با وضوح +HD و تراکم پیکسلی ۲۷۰ پیکسل بر هر اینچ
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی اگزینوس ۸۵۰ (۸ نانومتری) – ۲/۳/۴/۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع eMMC 5.1
  • دوربین: دوربین چهارگانه متشکل از ۴۸ مگاپیکسلی اصلی، ۸ مگاپیکسلی فوق عریض و ۲ مگاپیکسلی ماکرو و سنجش عمق، امکان فیلم‌برداری با وضوح ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۱۵ واتی (شارژر درون جعبه وجود دارد)
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۰ با رابط کاربری One UI 2.5 – قابل ارتقا به اندروید ۱۲
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۰

سامسونگ اواسط سال ۲۰۲۰ از یک گوشی اقتصادی تحت عنوان گلکسی A21s رونمایی کرد. محصولی با قدرت سخت‌افزاری نه‌چندان بالا اما با باتری بسیار خوب که قادر است نیاز دانش‌آموزان را برای رسیدگی به کارهای ساده‌ای نظیر کلاس‌های آنلاین به سادگی برطرف کند. البته شاید نمایشگر +HD آن خیلی جالب نباشد اما با این حال قیمتی هم که برای آن در نظر گرفته شده است آنقدری نیست که بتوانیم انتظار زیادی از این محصول داشته باشیم.

با این حال برای دانشجویان یا کسانی که ممکن است کارهای‌شان سنگین باشد، خرید این گوشی توصیه نمی‌شود چرا که سامسونگ گلکسی A21s را برای رسیدگی به کارای سبک تولید کرده است که از جمله همین موارد می‌توان شرکت در کلاس‌های درس را اشاره کرد.

این گوشی قیمت مناسبی هم دارد اما توجه داشته باشید که نمی‌توانید روی عملکرد خوب آن برای مدت زمان طولانی حساب کنید. بنابراین این گوشی را اگر برای دانش‌آموز خود خریداری می‌کنید، این موضوع را هم در نظر داشته باشید که فرزند شما نمی‌تواند کارای سنگین خارج از درس را با این گوشی انجام دهد و حتما با موارد ذکر شده در بالا نیاز خواهد داشت.

نکته: تقریبا در این محدوده‌ی قیمتی، گلکسی M21 وجود دارد. یک گوشی میان‌رده با پردازنده‌ی اگزینوس ۹۶۱۱ که در حال حاضر در گوشی گلکسی A51 مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین از لحاظ سخت‌افزاری این گوشی عملکرد بهتری به نسب همتای خود از سری گلکسی A دارد. اما آنچه که باعث می‌شود این گوشی را به‌جای گلکسی A21s به شما پیشنهاد دهیم، باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی آن است که کاربر می‌تواند با شارژر سریع ۱۵ واتی آن را شارژ کند. بنابراین اگر به خرید محصولی با ماندگاری شارژ بالا تمایل دارید و از طرفی نمی‌خواهید خیلی هزینه‌ی زیادی برای آن صرف کنید، اقتصادی یادشده‌ی سامسونگ می تواند به کمکتان بیاید.

اگر هم به گوشی ۵G‌ از برند سامسونگ با همین محدوده‌ی قیمتی علاقه‌مند هستید، گلکسی A22 هم می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. این گوشی از پردازنده‌ی Dimensity 700 به عنوان قلب تپنده بهره می‌برد و ۴/۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم هم آن را همراهی می‌کند. اندازه‌ی ۶٫۶ اینچی نمایشگر هم می‌تواند کمکی باشد برای دانش‌آموزانی که تمایل دارند محتوا را در نمایشگر بزرگ‌تر و باکیفیت‌تری مشاهده کنند. چرا که نمایشگر  این گوشی برخلاف گلکسی A21s، از وضوح +FHD بهره می‌برد.

۹. موتورولا موتو G9 پاور

قیمت حدودی: ۴٫۱ میلیون تومان

گوشی موتورولا G9 پاور بهترین گوشی دانش‌آموزان
  • جنس بدنه: پشت و جلو و فریم از جنس پلاستیک، ۲۲۱ گرم با ضخامت ۹٫۷ میلی‌متر
  • مشخصات نمایشگر: ۶٫۸ اینچی از نوع IPS LCD با وضوح +HD و تراکم پیکسلی ۲۶۳ پیکسل بر هر اینچ
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۶۲ (۱۱ نانومتری) – ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴/۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی
  • دوربین: دوربین سه‌گانه متشکل از ۶۴ مگاپیکسلی اصلی و ۲ مگاپیکسلی ماکرو و سنجش عمق، امکان فیلم‌برداری با وضوح ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۲۰ واتی (شارژر درون جعبه وجود دارد)
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۰
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۰

موتورولا اگرچه خیلی در بازار گوشی‌های هوشمند به‌مانند سابق مطرح نیست اما همچنان گوشی‌های بسیار باکیفیت و قدرتمندی تولید می‌کند و می‌توان به عملکرد آن‌ها اعتماد کامل داشت. موتورولا G9 پاور هم یکی از همین گوشی‌های خوب است که جانشین G8 پاور شده است و از لحاظ طول عمر باتری، همانند نسل گذشته یک محصول کم‌نظیر به حساب می‌آید.

عبارت پاور (Power) در میان‌رده‌های این سری کاملا به این معناست که گوشی که خریداری می‌کنید قرار است از لحاظ طول عمر باتری کاملا شما را راضی نگه دارد. بنابراین اگر به دنبال خرید محصولی هستید که در کنار عملکرد سخت‌افزاری نسبتا خوب (نه چندان قدرتمند) می‌تواند از لحاظ طول عمر باتری، عملکرد خارق‌‌العاده‌ای داشته باشد، موتو G9 پاور یک انتخاب خوب و منطقی خواهد بود.

از آن جایی هم که این گوشی قرار است برای دانش‌آموزان خریداری شود، بنابراین اصلا جای نگرانی هم بابت طول عمر باتری وجود نخواهد داشت. حتی این گوشی از نمایشگر ۶٫۸ اینچی هم بهره می‌برد تا بدین ترتیب یکی از بزرگ‌ترین نماینده‌های مقرون به صرفه شناخته شود. اندازه‌ی بزرگ نمایشگر همچنین به افزایش لذت تماشای محتوا در آن یا تماشای محتوای سرگرم کننده نیز منجر خواهد شد.

نکته: در این محدوده‌ی قیمتی، گوشی پوکو M3 را هم می‌توانید خریداری کنید که عمده‌ی تفاوت آن‌ها با یکدیگر‌،‌ نمایشگر +FHD برای نماینده‌ی پوکو است درحالی که موتو G9 پاور نمایشگری +HD دارد. همچنین باتری این گوشی هم ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است و می‌تواند تا حداقل دو روز شما را همراهی کند. (سرعت شارژر آن ۱۸ وات است). بنابراین قبل از خرید محصولی در این محدوده‌ی قیمتی، حتما پوکو M3 را به عنوان یک گزینه‌ی ارزشمند در نظر داشته باشید.

۱۰. نوکیا ۵٫۳

قیمت حدودی: ۳٫۲ میلیون تومان

گوشی نوکیا 5٫3 بهترین گوشی دانش‌آموزان
  • جنس بدنه: پشت و جلو و فریم از جنس پلاستیک، ۲۲۱ گرم با ضخامت ۹٫۷ میلی‌متر
  • مشخصات نمایشگر: ۶٫۵۵ اینچی IPS LCD با وضوح ۱۶۰۰× ۷۲۰ – تراکم پیکسلی ۲۶۸ پیکسل بر هر اینچ
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۶۵ (۱۱ نانومتری) – پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۶۱۰ – ۳/۴/۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی – پشتیبانی از کارت حافظه‌ی microSD
  • دوربین: دوربین چهارگانه متشکل از ۱۳ مگاپیکسلی اصلی، فوق عریض ۵ مگاپیکسلی و ۲ مگاپیکسلی ماکرو و سنجش عمق، امکان فیلم‌برداری با وضوح ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۱۰ واتی (شارژر درون جعبه وجود دارد)
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۰ قابل ارتقا به اندروید ۱۲
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۰

گوشی آخر این لیست، نوکیا ۵٫۳ است برای آن دسته از کاربرانی که به گوشی‌های نوکیا علاقه‌مند هستند. نوکیا ۵٫۳ شاید در محدوده‌ی قیمتی خود بهترین نباشد اما اگر به گوشی‌های شرکت نام‌دار فنلاندی تمایل داشته باشید،، می‌تواند انتخاب خوبی باشد. این گوشی بیشتر برای افرادی که سن و سال زیادی دارند طراحی شده است به این معنا که قابلیت‌های موجود در اندروید را خیلی با سرعت و کیفیت بالا به نمایش در نمی‌آورد. بنابراین همان استفاده‌ی تحصیلی از آن می‌تواند بهترین گزینه باشد.

اما خب این گوشی نقاط ضعفی هم دارد که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به استفاده از پردازنده‌ی قدیمی و دوربین نه چندان باکیفیت اشاره کرد. به صورت کلی اگر کیفیت دوربین خیلی برایتان مسأله‌ی مهمی نیست و به دنبال گوشی هوشمندی هستید که در انجام کارهای روزمره نظیر دانش‌آموزی عملکرد نسبتا خوبی از خود به نمایش بگذارد و از لحاظ طول عمر باتری هم در شرایط خوبی قرار داشته باشد، نوکیا ۵٫۳ می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

این گوشی برای کاربرانی با نیازهای متوسط (رو به پایین) و آن دسته از کسانی که تمایل دارند تجربه‌ی نسبتا خوبی از اندروید و قابلیت‌های متنوع آن داشته باشند مناسب است. در کنار این‌ها، انجام بازی هم با کیفیت پایین با این گوشی ممکن خواهد بود.

نکته: تقریبا در این محدوده‌ی قیمتی، گوشی وان‌پلاس نورد N100 هم وجود دارد که می‌توانید آن را در بین انتخاب‌های خود داشته باشید. چرا که عملکرد وان‌پلاس در زمینه‌ی تولید گوشی هوشمند عالی است و خیلی از کاربران به استفاده از نماینده‌های آن تمایل نشان می‌دهند. از لحاظ طول عمر باتری هم این گوشی با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت شرایط خوبی دارد و کاربر می‌تواند آن را با شارژر سریع ۱۸ واتی درون جعبه هم شارژ کند.

لازم به ذکر است در بین برندهای مختلف، هستند شرکت‌هایی که محصولات ارزان‌تری دارند منتها خرید آن‌ها توصیه نمی‌شود. چرا که پرداخت ۳ میلیون تومان برای محصولی که انتظار نمی‌رود بیش از یک یا دو سال دوام داشته باشد خیلی منطقی نیست. بنابراین سعی کردیم گوشی‌هایی انتخاب کنیم که علاوه بر کارهای تحصیلی بتوانید در انجام امور مختلف هم روی توانایی آن‌ها حساب کنید.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=24098

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.