• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

دکتر همتی: بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ ارز نیست

  • کد خبر : 8476
  • 12 بهمن 1399 - 23:24
دکتر همتی: بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ ارز نیست

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه موضوع کد شهاب اتباع خارجی بی‌تدبیری بود، گفت: اینکه بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ ارز است به هیچ وجه صحیح نیست و تمام تلاش ما در بانک مرکزی تعدیل نرخ است.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، عبدالناصر همتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما با اشاره به موضوع کد شهاب و تجمع برخی اتباع کشور افغانستان در دو بانک، بیان اینکه در روز پنج شنبه متوجه خبر کد شهاب شدم و این بی تدبیری بود و چند سال بود که گفتیم کد وزارت کشور اتباع خارجی را بگیرند. همچنین از ۶ بهمن ماه اعلام کردیم و شروع کردیم که در ساتنا اگر هویتی نداشته باشید دیگر خدمت ارائه نمی شود، ولی یکدفعه دو بانک این کار را کردند و من همان شب تماس گرفتم و نهایتا یکماه مهلت تعیین شد.
رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: امیدوارم در این یکماه کسانی که ندارند بروند کد را بگیرند و مشکل حل بشود. وقتی کد ملی را به شعبه می دهیم این کد نشان هویت شما است و همه تراکنش های پولی با همان کد است و بیشتر این اقدام با هدف جلوگیری از پولشویی است و در راستای مبارزه با اقدامات پولشویی است و این کار را اجبار هستیم انجام دهیم و یک مقدار دوستان بانکی بی تدبیری کردند.
همتی درباره اجرای قانون چک بیان داشت: قانون چک را در مجلس به دوستان کمیسیون اصل ۹۰ هم گفتیم که پیچیدگی های زیادی دارد. در عین حال، این قانون را در شرایط کرونا اجرا کردیم و دادستان کشور نیز در ستاد کرونا این موضوع را مطرح کرد و ما خواستیم فرصت بیشتری بدهیم که مردم دچار مشکل نشوند. خیلی از افراد هستند که چک می دهند و ممکن بود برای آنها مشکل ایجاد شود و الان اختیاری شروع شده و از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجباری است و در این مدت برنامه ریزی شده که مردم را نسبت به آن مطلع کنیم و از اول سال ۱۴۰۰ اجرا می شود.
وی درباره حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، خاطرنشان کرد: ما چیزی حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم و نزدیک ۳۰ هزار میلیارد تومان را وام یک میلیونی به سرپرستان خانوارهای یارانه بگیر دادیم و از این طریق کمک خوبی شد. نزدیک ۸ هزار میلیارد تومان را نیز ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار مشاغل استفاده کردند و برای ۱۹۰ هزار نفر هم حدود ۴ هزار میلیارد تومان ودیعه مسکن پرداخت شد و تا آخر سال هم بخش بزرگی از این مبلغ را کمک می کنیم.
رییس کل بانک مرکزی افزود: ما نگران رشد نقدینگی هستیم و نقدینگی باید رشد آن منطقی باشد و دچار رشدهای انفجاری نشود و تا حدی که توانستیم سعی کردیم کم کنیم و بسیاری از کشورهای اروپایی امروز رشد نقدینگی آنها تا ۴ برابر شده و ما در این زمینه تلاش کردیم رشد نقدینگی را کنترل کنیم، ولی عمده مشکلات تورم و نقدینگی یکی مربوط به بحث ساختار بودجه ای است و تحریم های سابقه ای که به کشور وارد شد نیز تاثیرگذار است.
وی گفت: جو روانی که در بازار ارز حاکم است و فضای بازار سرمایه و ارز متاثر از انتظارات سیاسی است و تحریم ها تاثیر دارد، ولی من فکر می کنم تصورات اشتباه است و انتظارات حتما تعدیل می شود و مثبت می شود و نرخ ارز ممکن است به زیر ۲۰ هزار تومان نیز برسد و من فکر می کنم حتما تعدیل خواهد شد.
همتی درباره دسترسی کشور به منابع ارزی، خاطرنشان کرد: اگر این منابع وارد شود چرا باید اقتصاد آسیب ببینید؟ اگر به منابع دسترسی پیدا کنیم شرایط بهتر می شود و دخالت بانک مرکزی در بازار باید هدفمند باشد و من به سرکوب نرخ معتقد نیستم، ولی مفهوم این نیست که نرخ بالا بماند و حتما تعدیل می شود. متغیرهای کلان اقتصادی را نمی توان مختلط دید و شتاب تورم در دو ماه اخیر گرفته شد و رشد آن نزولی شد و من امیدوارم با تعدیل نرخ ارز و شرایط سیاسی در سال آینده بتوانیم به تورم هدف نزدیک شویم و در این شرایط بهتر می توان درباره نرخ ارز تصمیم گیری کرد.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور ما خیلی تابع نرخ ارز است، گفت: زندگی روزمره مردم به نرخ ارز حساس است. به ما می گویند نرخ ارز بیاید پایین به فعالان اقتصادی لطمه می خورد. مردم باید قدرت خرید داشته باشند. مراقبت می کنیم که تولید ملی آسیب نبیند. در لوازم خانی الان ۳ شیفت کار می کنند و همه اینها تحول ایجاد می کند، نمی خواهیم اینها آسیب ببینند. من فکر می کنم شرایط سخت را گذراندیم و با مذاکراتی که می کنیم احساس می کنیم این شرایط دیگر نخواهد بود.
ادامه دارد…

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=8476

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.