• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

دلایل افت قابل توجه قیمت طلا و سکه

  • کد خبر : 19119
  • 24 تیر 1400 - 13:55
دلایل افت قابل توجه قیمت طلا و سکه

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: کاهش قابل توجه قیمت طلا و سکه در روز چهارشنبه پیامد افت محسوس قیمت دلار از یک طرف و رکود و افت تقاضا از طرف دیگر است.

به گزارش ایبِنا، قیمت طلا و سکه در آخرین روز معاملاتی هفته جاری با کاهش قابل توجهی مواجه شد. از ابتدای سال تاکنون، به رغم نوسانات موجود، روند قیمت در بازار  کاهشی بوده اما همیشه عوامل یکسانی در این امر دخیل نبوده است.
محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص دلایل کاهش دیروز قیمت طلا و سکه به ایرنا گفت: دو عامل اصلی در این امر دخیل است: اول کاهش معنادار قیمت دلار است به نحوی که روز گذشته نرخ دلار حدود ۴۰۰ تومان کاهش یافت و این رقم قابل توجهی برای کاهش در یک روز است.  
وی ادامه داد: در اخبار آمده است که بر اساس توافقی در مذاکرات وین، بخشی از دارایی‌های ایران آزاد شده که این امر باعث پایین آمدن قیمت دلار شد و کاهش نرخ دلار به نوبه خود بر روند نزولی قیمت سکه و طلا هم تأثیر گذاشت.
کشتی‌آرای رکود و کاهش قابل توجه تقاضا و داد و ستد در بازار طلا را به عنوان دومین عامل اصلی برشمرد و گفت: رکودی در بازار حاکم است که در ۶۰ سال تجربه کار و فعالیت در حوزه طلا و جواهر هرگز با آن مواجه نشده‌ام. درحالی که هر سال پیش از شروع ماه «محرم» و در ماه «ذیحجه» با ترافیک مراسم عروسی مواجه بودیم و همین امر تقاضا برای خرید طلا را به شدت افزایش می‌داد، در حال حاضر هیچ تحرکی در بازار دیده نمی‌شود. علت این امر هم مشخص نیست.  
وی افزود: به دلیل ثباتی که در حدود ۶ ماه گذشته در قیمت‌ها وجود داشته و ما همیشه شاهد نوسانات جزئی بوده‌ایم، نگاه سرمایه‌ای و خرید طلا برای سرمایه‌گذاری در مردم کم رنگ شده است. بیشتر خریدها به منظور مصرف است و افزایش مراسم عروسی هر سال در این ماه تقاضا را به طور معناداری بالا می‌برد. اما امسال برخلاف گذشته با رکود مواجه هستیم. وقتی تقاضا کاهش می‌یابد و عرضه همچنان ادامه داشته باشد، نزول قیمت‌ها امری قابل انتظار است.  
براساس این گزارش، در ساعت ۱۴ روز چهارشنبه، ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۱۱۰ هزار تومانی نسبت به روز قبل از آن به رقم ۱۰ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۵ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۵۳۰ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۸۱۴ دلار و ۶۳ سنت قیمت خورد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=19119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.