• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
2

حرکت شتابان برای تحقق شعار سال؛ تداوم پشتیبانی فولاد مبارکه از تولیدکنندگان پایین دستی صنعت فولاد در سال ۱۴۰۰

  • کد خبر : 12888
  • 28 فروردین 1400 - 12:06
حرکت شتابان برای تحقق شعار سال؛ تداوم پشتیبانی فولاد مبارکه از تولیدکنندگان پایین دستی صنعت فولاد در سال ۱۴۰۰

مجموعه فولاد مبارکه به عنوان یکی از بزرگترین گروه‌های صنعتی کشور، نقش پررنگی در محقق ساختن اهداف تعریف شده برای ایران اسلامی داشته و با تولید محصولات با کیفیت و مطابق با استانداردهای روز جهان در سال ۱۴۰۰، ضمن پشتیبانی از سایر صنایع وابسته برای تحقق شعار سال گام برخواهد داشت.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایراسین، سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نام‌گذاری شده است. چرا که در سال گذشته که مزین به شعار جهش تولید بود، رشد در تولید تاحدودی محقق شد اما باز هم در راستای گام برداشتن در اقتصاد مقاومتی و خودکفایی کشور، لزوم تولید بیشتر و روزافزونتر وجود دارد و در این مسیر نیاز است که پشتیبانی لازم از تولید ، همچنین مانع زدایی ها صورت پذیرد.

مجموعه فولاد مبارکه جهش تولید را محقق کرد

یکی از صنایعی که در سال گذشته توانست جهش تولید را محقق کند، بخش معدن و صنایع معدنی از جمله فولاد کشور بود. به این شکل که در صنعت فولاد با تولید ۳۰ میلیون تن فولاد، نه تنها نیاز کشور به این فلز استراتژیک را حل کرد، بلکه توانست مازاد تولید نزدیک به ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن فولاد را به ثبت برساند. در این میان مجموعه فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات فولادی در منطقه خاور میانه و شمال افریقا نقش بزرگی در این زمینه داشت و توانست تولید ۱۰میلیون تن فولاد خام را به ثبت برساند، اما نکته مهم در خصوص عملکرد شرکت فولاد مبارکه نوع فعالیت این شرکت است که همواره در جهت حمایت و پشتیبانی از صنایع پایین دستی و به ویژه بزرگ کشور همچون صنعت لوازم خانگی، خودروسازی، صنعت ساخت و ساز، صنعت نفت و گاز و…تلاش کرده و توانسته است بخش قابل توجهی از نیاز این صنایع به مواد اولیه مورد نیازشان را تامین کند و این اتفاق نیز با ثبت تولید ۷ میلیون تن تختال در سال ۹۹ محقق شد.

رکوردهای پی درپی شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۹ و ادامه یافتن آن در روزهای نخستین سال ۱۴۰۰ را می‌توان به نوعی به عنوان پشتیبانی و مانع‌زدایی این گروه در بخش صنعت کشور دانست. چراکه همواره یکی از نیازهای صنایع داخلی کشور، پشتیبانی از سوی مسئولان در جهت تامین مواد اولیه آنها بوده است که این امر با کمک و همراهی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده همچون فولاد مبارکه محقق گشته است.

تامین نیاز ۵۰درصد از صنایع وابسته به فولاد

در واقع نوع عملکرد شرکت فولاد مبارکه و توانمندی برای تامین نیاز حدود ۵۰ درصد از صنایع داخلی کشور، موجب شده تا این شرکت به یکی از بهترین شاخص‌های صنعتی کشور تبدیل شود و حتی انتظار می‌رود این مجموعه بتواند به تنهایی نیاز کل کشور را به تامین مواد اولیه فولادی تامین کند. بنابراین می‌توان گفت در سال ۱۴۰۰ مجموعه فولاد مبارکه یکی از پشتیبان‌های اصلی در تولید کشور بوده و چشم امید بسیاری از تولیدکنندگان پایین دستی در صنعت فولاد نیز به دستان توانمند این تولیدکننده بزرگ فولادی کشور خواهد بود.

رفع موانع تولید، با همت فولادمردان محقق خواهد شد

اما در کنار بحث تولید و پشتیبانی ها، رفع موانع نیز از جمله موارد مهمی است که همواره از آن به عنوان یکی از نیازهای اساسی در صنعت یاد می‌شود. امروزه در حوزه معدن و فولاد، تامین مواد اولیه به ویژه سنگ آهن به عنوان یک چالش اساسی بوده و در برخی موارد نیز کمبود این ماده معدنی منجر به کاهش تولید شده است. ورود شرکت فولاد مبارکه در حوزه معدن و تلاش برای افزایش ذخایر سنگ آهن گامی در جهت رفع این مانع بزرگ خواهد بود. چراکه به واسطه فعالیت شرکت فولاد مبارکه و زیرمجموعه های آن که در مجموع اشتغالزایی۳۵۰ هزارنفری را به دنبال داشته، بسیاری از صنایع کشور همچون خودروسازی، لوازم خانگی و ساخت و ساز و … نیز با سهم اشتغالزایی بالا در کشور، نیازمند تامین مواد اولیه از جمله ورق فولادی هستند. این درحالی است که به واسطه تولید ورق های فولادی توسط فولاد مبارکه و خودکفایی در تولید بیشتر ورق های مصرفی در صنایع، از خروج سالانه ۸ میلیارد دلار برای واردات ورق از کشور جلوگیری شده و گفته می‌شود با راه اندازی و تولید طرح‌های توسعه ای این ابر قدرت فولادی، به ویژه پروژه نورد گرم ۲، نه تنها نیاز کشور به ورق به صورت کامل تامین می‌شود، بلکه می‌توان به فکر صادرات از مازاد تولید ورق در کشور نیز بود.

سخن آخر…

به نظر می‌رسد هر اندازه که مسائل مرتبط با مجموعه فولادمبارکه در سال ۱۴۰۰ مورد توجه قرار گیرد، در همان ابعاد منجر به توسعه کشور شده و اهداف تعریف شده برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی و تکیه هرچه بیشتر به اقتصاد غیر نفتی زودتر محقق می‌گردد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=12888

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.