• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
1

تفاهم بورس انرژی و مناطق آزاد برای توسعه بانکرینگ وایجاد بازار آب

  • کد خبر : 17926
  • 08 تیر 1400 - 23:01
تفاهم بورس انرژی و مناطق آزاد برای توسعه بانکرینگ وایجاد بازار آب

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و شرکت بورس انرژی ایران امروز سه شنبه ۸ تیر ماه به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و شرکت بورس انرژی ایران در محل دبیرخانه شورایعالی امروز سه شنبه ۸ تیر ماه به امضا رسید.

بهره برداری از ظرفیت و فرصت‌های مشترک طرفین از اهداف این تفاهم نامه است که با حضور حمیدرضا مؤمنی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و علی نقوی مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران به امضا طرفین رسید.

مؤمنی در این مراسم، استفاده از ظرفیت‌های بورس انرژی در زمینه تأمین مالی پروژه‌های انرژی در مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، بهره‌گیری از فرصت‌های ایجاد شده توسط مناطق آزاد برای گسترش رینگ بین‌المللی بورس انرژی، استفاده از ظرفیت‌های طرفین در توسعه بانکرینگ کشور، بررسی ظرفیت‌های مشترک و توسعه مکانیزم‌های تأمین مالی و ایجاد بازار در حوزه آب را از موضوعات این تفاهم‌نامه برشمرد.

مؤمنی با بیان اینکه باید مذاکرات و همکاری‌هایمان را با چهار بورس افزایش دهیم و جلسات متعدد برای توسعه همکاری‌ها داشته باشیم افزود: امروز فاصله بسیار زیادی با بازارهای تأمین مالی داریم و از آنجایی که با تنگنای مالی مواجه هستیم استفاده از بازارهای تأمین مالی یک اجبار است که می‌تواند مناطق آزاد فعلی و به ویژه مناطق آزاد جدید را نجات دهد.

وی ادامه داد: مناطق آزاد جدید هم با مشکلات مالی مواجه هستند، بنابراین باید از بازارهای تأمین مالی از جمله بازار سرمایه برای رفع این مشکلات استفاده کنیم.

مشاور رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برنامه‌های مناطق آزاد جدید باید بر اساس ظرفیت‌ها و چارچوب تخصصی تعریف شده این مناطق تهیه شود گفت: باید برای مناطق آزاد جدید و فعلی بر اساس ظرفیت‌های غالب که فعالیت‌های آن در چارچوب تخصصی تعریف شده از بالا به پایین ورود کنیم. برای مثال ظرفیت گردشگری کیش برجسته است و باید به صورت تخصصی و حرفه‌ای زنجیره تأمین آن را ببینیم و تصویری از پنج سال آینده این ظرفیت در کیش داشته باشیم.

مؤمنی به توسعه مالی در دو ماه گذشته در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در دو ماه گذشته توانستیم اقدامات توسعه مالی ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را به اتمام برسانیم و در این حجم از تأمین مالی موفق شویم.

وی تاکید کرد: استفاده از بورس برای تأمین مالی باقیات صالحات است و باید از این ظرفیت در این شرایط کنونی استفاده کنیم.

گفتنی است؛ توسعه همکاری‌ها در زمینه تأمین مالی بخش‌های تولید، توزیع و صادرات برق و استفاده از ظرفیت‌های گمرکی مناطق آزاد برای ایجاد و توسعه کریدورهای ترانزیت نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی، همکاری‌های مشترک در زمینه تسهیل و تسریع در فرآیند انتشار گواهی سپرده کالایی و همچنین ارائه خدمات و تسهیلات از سوی مناطق آزاد برای تشویق و ترغیب کارگزاران، عرصه‌کنندگان و سایر ذی نفعان برای توسعه این دست از فعالیت‌ها در مناطق آزاد از جمله مصوبات این تفاهم نامه است.

همچنین ایجاد کارگروه تخصصی برای راهبری امور مرتبط و ارائه گزارشات منظم ماهانه از پیشرفت اقدامات اجرایی نیز از دیگر مصوبات این تفاهم نامه است.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=17926

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.