• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

تعیین نرخ ارز با سازوکار بازار بهترین ایده است

  • کد خبر : 11122
  • 25 اسفند 1399 - 19:44
تعیین نرخ ارز با سازوکار بازار بهترین ایده است

کارشناس اقتصادی گفت: قطعاً اگر تعیین نرخ ارز را به ساز و کار بازار بسپاریم، فعالان اقتصادی می‌توانند شرایط آتی اقتصاد را پیش‌بینی کنند.

به گزارش ایبِنا؛ تعیین نرخ ارز در بستر سازوکار بازار و استفاده از ابزار عرضه و تقاضا همواره دغدغه فعالان اقتصادی بوده است. در این باره دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی معتقد است: «بانک مرکزی همچنان اعتقاد راسخ دارد که، نرخ ارز باید توسط سازوکار بازار  و مستقل از سیاست‌های مالی و بودجه ای تعیین شود قرار گیرد.»

تاکید بر تعیین نرخ ارز توسط سازوکار بازار موضوعی است که عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز از آن ایده‌آل اقتصادی یاد می کند. عباس آرگون در این خصوص به خبرنگار ایبِنا گفت: در اینجا باید در نظر گرفت که آیا شرایط کشور در حال حاضر مناسب تعیین نرخ ارز توسط سازوکار است یا خیر؟ زیرا در آن بستر، تعیین نرخ ارز توسط عرضه و تقاضا شکل می گیرد. هرچند ما در حوزهای مختلفی در این سال ها، از روش قیمت‌گذاری دستوری استفاده کرده ایم که جوابگو نبوده  و در ادامه حتی آثار مخرب تری را منجر شده باشد. بنابراین تعیین نرخ ارز از طریق سازوکار بازار با در نظر گرفتن شرایط موجود، امری مفید است.

آرگون در ادامه خاطر نشان کرد: نرخ ارز در سال های ۹۲ تا ۹۶ از طریق سرکوب نرخ و تزریق ارز در بازار اجازه افزایش نرخ ارز متناسب با نرخ تورم را ندادند و نرخ ارز نتوانست خود را تعدیل کند و اولا مسیر منتج به خروج سرمایه از کشور شد، دوماً تولید داخلی آسیب دید و به نوعی بیشترین سود و منفعت را کشورهایی که به ما کالا می‌فروختند بردند و واردات رونق بیشتری گرفت و همچنین سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرد و اشتغال آنچنان که مطلوب بود ایجاد نشد؛ بنابراین همه اینها به این دلیل بود که نرخ ارز واقعی نبود و به صورت دستوری سرکوب شده بود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: قطعاً اگر تعیین نرخ ارز را به ساز و کار بازار بسپاریم یعنی عرضه و تقاضا قیمت ارز را تعیین کند و ما یک ارز تک نرخی و به صورت مدیریت شناور داشته باشیم و بر اساس آن در واقع افراد و فعالان اقتصادی بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، البته ابزارهایی هم نیاز است که در کنار این ساز و کار در نظر گرفته شود ابزارهایی که در واقع بتوانند به نوعی به کمک آن تاجر یا فعال اقتصادی بیاید تا وضعیت آن تاجر حفظ شود و کسب و کار مربوط به آسیب جدی از این بحث را نبیند و از همه مهمتر این است که بتواند شرایط آتی و آینده را پیش‌بینی کند و اینکه تصنعی نرخ ارز را پایین بیاوریم یا بالا ببریم هر دو غلط است، در حقیقت چه نگه داشتن و چه بالا بردن نرخ ارز به اقتصاد آسیب می‌زند. به عنوان نمونه، پایین آوردن نرخ منجر به نابودی سرمایه گذاری میشود و واردات توجیه پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: مهم ترین بخش تعیین نرخ ارز توسط ساز و کار بازار این است که این روش از یک ثبات و ساز و کار مشخصی برخوردار باشد؛ در حقیقت آزمون و خطایی برخورد نکنیم. بعد از این همه سال تنها کشور در دنیا نیستیم و همانگونه که در علوم دیگر و بر اساس متون علمی، اجرا می شود نه بر مبنای سلیقه، بایستی در علم اقتصاد هم بر اساس مبانی علمی حرکت کنیم. هرچه قوانین استاندارد بر اساس متون علمی باشد پایداری آن نیز بیشتر و قابل پیش بینی پذیر تر خواهد بود جامعه نیز از آن بهره مند خواهد شد.

آرگون یادآور شد: یکسری جاها می‌آییم و دستور کنترل می دهیم که این روش منتج به این می‌شود که شاید در مقطع کوتاه مدت نتیجه مثبتی داشته باشد اما آثار زیانبار در آینده بیشتر خواهد بود. بنابراین پیشنهاد تعیین نرخ ارز توسط سازوکار بازار بهترین ایده است و باید ارز مدیریت شده تک نرخی که هیچگونه رانت و فسادی در آن نیست و در بستر عرضه و تقاضا کشف نرخ گذاری می شود را پیش ببریم.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=11122

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.