• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

تسهیل انتقال ارز صادرکنندگان، عامل روند کاهشی نرخ ارز

  • کد خبر : 29849
  • 23 آبان 1400 - 23:18
تسهیل انتقال ارز صادرکنندگان، عامل روند کاهشی نرخ ارز

یک کارشناس حوزه ارزی معتقد است که تسهیل نحوه انتقال ارز مجموعه‌های مختلف صادراتی موجب افزایش عرضه در سامانه نیما و بازار متشکل و شکل‌گیری روند کاهشی قیمت شده است.

حمیدرضا جیهانی، کارشناس ارزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره تاثیر افزایش عرضه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی و همچنین خبر آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار منابع ارزی ایران بر بازار ارز گفت: بحث کاهش قیمت در سامانه نیما و افزایش عرضه در سامانه به دلیل این است که بخشی از مذاکرات و پیگیری‌هایی که دولت جدید با طرف‌های تجاری خارجی انجام داده، منجر به تسهیل نحوه انتقال ارز از مجموعه‌های مختلف صادراتی کشور شده است که این مجموعه‌ها نیز ملزم به عرضه ارز خود در سامانه نیما هستند.

وی خاطرنشان کرد: پس آن دسته از صادرکنندگان که الزاماتی بابت برگشت ارز داشتند، مجبور هستند، ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند که این امر با سازوکار عرضه و تقاضا منجر به تامین کاهش قیمت ارز تا حد کافی شده است.

جیهانی تحلیل خود را درباره آخرین آمار بانک مرکزی از تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان که نشان دهنده افزایش ۷۰ درصدی است، چنین مطرح کرد: دقیقا مطابق همین آمار در شش ماه و نیم سال جاری معادل کل سال گذشته ارز تخصیص داده شده است.

وی تصریح کرد: قیمت نهاده‌های دامی مانند ذرت، کنجاله سویا و… در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرده است و از سوی دیگر  بروز خشکسالی در سال جاری تولید گندم داخلی و تامین علوفه برای دامداران را سخت کرد و بنابراین به دولت فشار زیادی برای تامین ارز از این محل وارد آمد که نیاز به یافتن راه‌ چاره‌ای را مسلم ساخت.

این کارشناس بازار ارز با بیان اینکه برهمین اساس این مابه التفاوت‌ ارزی در سال جاری که حدود ۱۰ میلیارد دلار براساس گزارش بانک مرکزی تا به حال تخصیص داده شده، به همین دلیل بوده است. گفت: حداقل تا ۱۸ میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی که مشمول ارز نرخ ۴۲۰۰ تومان (چنانچه لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد تایید قرار نگیرد) می‌شود، در سال ۱۴۰۰  خواهیم داشت که دولت باید آن را تامین کند.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=29849

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.