• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
3

تامین ۶۰ میلیون تن کالای اساسی/ احتمال کاهش قیمتها تا ۲ ماه آتی

  • کد خبر : 2208
  • 18 آبان 1399 - 13:34
تامین ۶۰ میلیون تن کالای اساسی/ احتمال کاهش قیمتها تا ۲ ماه آتی

معاون دفتر توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت گفت: امسال برای تامین ۶۰ میلیون تن کالای اساسی برنامه ریزی شده که ۳۵ تا ۴۰ میلیون از محل تولید داخل و ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن از محل واردات تامین می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید عباسی صارمی در برنامه‌ای در شبکه ۵ سیما، اظهار داشت: در دفتر برنامه ریزی تأمین توزیع و تنظیم بازار کالای اساسی کشور و در چند بخش به نمایندگی از تنظیم بازار اقداماتی را انجام می‌دهیم اما اصلی ترین کار ما تأمین کالا بر اساس نیاز کشور به کالای اساسی است که نسبت به تأمین با اولویت داخلی اقدام می‌کنیم.
معاون دفتر توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت افزود: جهاد کشاورزی نسبت به برآورد تولید اقدام می‌کند و ما بر اساس برنامه ریزی کسری‌ها را برای واردات انجام می‌دهیم که نیاز به هماهنگی با بانک مرکزی و سازمان استاندارد و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و سازمان دفع آفات است که انجام شود.
تأمین ۶۰ میلیون تن کالای اساسی برای امسال
این مقام مسئول ادامه داد: امسال برای تأمین ۶۰ میلیون تن کالای اساسی برنامه ریزی صورت گرفته از این میان ۳۵ تا ۴۰ میلیون از محل کالاهای تولید داخلی تأمین می‌شود و حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون هم باید از طریق واردات تأمین شود.
وی تصریح کرد: علی رغم همه مشکلات تحریم ۱۵ میلیون تن واردات قطعی انجام شده و با توجه به موجودی که در بنادر است، چیزی که لازم است از طریق واردات انجام می‌شود.
عباسی درباره کمیاب شدن و گرانی‌های گاه و بی گاه برخی کالاها نیز تصریح کرد: در برخی کالاها گرانی داریم و در برخی گران فروشی. قیمت گوشت به دلیل اینکه قبلاً برای مدتی با ارز ۴۲۰۰ تأمین می‌شد ثابت بود اما بعد از مدتی برای حمایت از تولید داخل و مدیریت ارزی نوع ارز نیمایی شد و این باعث می‌شود قیمت متأثر از نرخ ارز شود؛ همه کالاهایی که با ارز نیمایی وارد می‌شوند همینطور هستند.
وی اظهار داشت: در خیلی از کالاها هم تغییر نوع کالایی داشتیم؛ در برنج و روغن و کره تغییر ارزی داشتیم و به ارز نیمایی تبدیل شده و قیمت آن طبیعتاً متأثر از نوسانات ارزی است. اما در بخشی هم گران فروشی داریم ستاد تنظیم بازار که شنبه‌ها تشکیل می‌شود تصمیم گرفته که با تشدید بازرسی‌ها در کنار سازمان حمایت و سازمان صمت استان و با همکاری تعزیرات، گرانی کم شود.
عباسی صارمی خاطر نشان کرد: در اکثر کالاها بحث رقابت بازار را داریم. متأسفانه با افزایش نرخ ارز قیمتها به سرعت اضافه می‌شود اما در کاهش نرخ این‌طور نیست و خیلی تدریجی ارزانی رخ می‌دهد. من امیدوارم در یکی دو ماه آینده قیمت‌ها کاهشی شود. قیمت تخم مرغ الان کم شده و برای اقلامی که قابلیت نگهداری ندارند معمولاً همین اتفاق رخ می‌دهد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=2208

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.