به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، آیین کلنگزنی خط تولید ورق گالوانیزه خودرویی شماره ۲ این شرکت همزمان با سیزدهمین سالگرد بهرهبرداری آن با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، مدیرکل صمت استان چهارمحال و بختیاری و جمعی از مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.
این خط گالوانیزه جدید با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن و سرمایهگذاری ۵ هزار میلیارد تومان، قابلیت تولید انواع ورق گالوانیزه در گریدهای متنوع را داراست و میتواند نیاز صنایع خودروسازی و لوازم خانگی را برطرف کند. این طرح قرار است طی ۳۶ ماه آینده به بهرهبرداری برسد و زمینه اشتغال ۸۰۰ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کند.
عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حاشیه این رویداد با اشاره به نیاز ۹ میلیون تنی کشور به ورقهای فولادی اظهار کرد: در مدیریت زنجیره فولاد باید همزمان با تامین منافع بنگاههای تولیدی، بازار نیز کنترل شود. فولاد مبارکه یک شرکت مادر است که عملکرد آن به صورت مستقیم بر صنایع پایین دستی تاثیر میگذارد. امروز ظرفیت تولید عملیاتی ورقهای فولادی در کشور ۷٫۵ میلیون تن است که با در نظر گرفتن نیاز ۹ میلیون تنی کشور، ۱٫۵ میلیون تن ناترازی در این حوزه وجود دارد.
طرحهای توسعهای مطمئنی باید در تامین ورق فولادی کشور و منطقه اجرا شود
وی افزود: این ناترازی باید از طریق افزایش ظرفیت تولید، استفاده از ظرفیتهای موجود بلااستفاده، سرمایهگذاری جدید و یا واردات به صورت کوتاه مدت برای تامین نیاز صنایع پایین دستی رفع شود. واردات، بخشی از زنجیره تامین صنایع پایین دستی است. فولاد مبارکه نیز باید واردات و صادرات را در برنامه داشته باشد اما برای افزایش تولید برنامهریزی کند.
وزیر صمت تصریح کرد: با توجه به نیازهای آتی کشور به ورقهای فولادی، باید طرحهای مطمئنی برای تامین ورق در سطح کشور و منطقه داشته باشیم. اگر طرحهای اقتصادی با ارزش افزوده مناسب وجود دارد، نباید در اجرای آنها درنگ کرد. با توجه به نیاز کشور و نقش شرکت ورق خودرو در تامین ورقهای گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودروسازی، کارخانه ورق خودرو چهارمحال و بختیاری باید ۲۴ ساعته کار کند و مواد اولیه مورد نیاز آن به ویژه ورق فول هارد به صورت تضمینی تامین شود. به بیان دیگر هیچگونه نگرانی نباید برای صنایع پایین دستی به ویژه صنعت خودروسازی و لوازم خانگی از این منظر وجود داشته باشد. در این راستا هرگونه تقاضای فولاد مبارکه برای جبران واردات و تداوم فعالیت کارخانهها توسط وزارت صمت تامین خواهد شد؛ تخصیص ارز و صدور مجوزهای وارداتی لازم باید افزایش یابد.
علی آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش تخصیص ارز صنایع گفت: بر اساس توافق صورت گرفته میان وزارت صمت و بانک مرکزی، صنایع صادرکننده به اندازه میزان ارز تخصیص داده شده از سوی بانک مرکزی، میتوانند ارز حاصل از صادرات خود استفاده کنند.
تامین نیاز صنعت خودروسازی با بهرهبرداری از طرحهای توسعهای ورق خودرو
محمد یاسر طیب نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، در این رویداد اظهار کرد: این شرکت پروژههای توسعهای مختلفی در حال اجرا دارد که بخشی از آن در مناطق محروم است. اگرچه این پروژهها وظیفه فولاد مبارکه در مقابل نظام است اما اکنون این شرکت برای اجرای پروژههای خود با مشکلات مختلفی از جمله تخصیص ارز مواجه شده و میشود. با اینکه صنعت خودروسازی نیاز اصلی کشور محسوب میشود و تنها کارخانه تامین کننده ورق مورد نیاز این صنعت در کشور، شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری است اما چالشهای یاد شده در مسیر فعالیت این شرکت نیز وجود دارد.
وی افزود: توسعه کمی، کیفی و متوازن یکی از رویکردهای اصلی شرکت فولاد مبارکه است. در این مسیر، ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد از سنگ تا رنگ دنبال و سرمایهگذاریهای مناسبی برای پر کردن خلاهای موجود انجام شده است. همچنین انجام توسعهها در برخی مناطق کمتر برخوردار و استفاده از ظرفیتهای جغرافیایی کشور در دستور کار قرار گرفت.