روحالله ایزدخواه، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس یازدهم در گفتوگو با خبرنگار ایبِنا درباره طرح تامین مالی زنجیرهای گفت: موضوع تامین مالی زنجیرهای هم در وضعیت عادی و هم در شرایط تحریمی یاریرسان توسعه صنعت کشور خواهد بود.
وی در ادامه اضافه کرد: صنایع بزرگی در کشور مانند پتروشیمی، فولاد، نفت و گاز، خودرو و … وجود دارد که از دو بخش بالادست و پاییندست بهره میبرند، اما مشکل مشترکشان عدم اتصال این دو بخش به یکدیگر است، لذا بازار سیاه ایجاد میشود و هزینههای گزافی شکل میگیرد، بنابراین مسئله فناوری و بهرهوری بین بالادست و پایین دست به نحوی آسیب میبیند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این خصوص یادآور شد: ایجاد روابط همکاری و مالی بین بالادست و پایین دست در قالب زنجیرههای صنعتی کشور و تولید که حتی کشاورزی هم شامل آن میشود به معنای شکل دادن تامین مالی خواهد بود که در این صورت هم نیاز به نقدینگی درون زنجیره صنعتی کاهش مییابد و هم هدایت نقدینگی به سمت تولید بهتر انجام میگیرد و تورم تا حد قابل قبولی کنترل خواهد شد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن در خانه ملت ابراز کرد: تحقق این مسئله نیازمند آن است تا در کنار حضور بانکها، تشکلهای حوزه تولید هم حضور داشته باشند تا رابطه همکاری بین بالادست و پایین دست به هدایت درآید و بر آن نظارت صورت گیرد. دولت هم باید به سمتی حرکت کند تا بتواند هزینههای تولید را از این شرایط فعلی به سمت آزادسازی قیمتها سوق دهد. بنابراین بهتر آن است تا به جای افزایش نرخ بنزین یا گران کردن قیمت خودرو یا کاستن از ارز کالاهای اساسی، زنجیرههای صنعتی را ملاک قرار گیرد زیرا از این طریق گام موثری برداشته خواهد شد.
ایزدخواه در ادامه چنین توضیح داد: انجام این کار سبب خواهد شد تا بحث تامین سرمایه در گردش، هدایت نقدینگی، کنترل تورم و افزایش همکاریهای درون زنجیرههای صنعتی سر و سامان گیرد.
وی در خصوص کاهش فساد با استفاده از این شیوه بیان کرد: فساد بیشتر از جنس دو نرخیسازی بازارها شکل میگیرد. به این معنا؛ دارای یک بازار کنترل شده و یک بازار سیاه هستیم که اسباب تولید رانت را در این میان فراهم میسازد که نه به نفع بالادست است و نه برای پایین دست سودی به همراه دارد و در این میان تنها یک گروه صاحب ثروت میشود که از محل فعالیت آنها نیست، بلکه از نابسامانی بازارها نشأت گرفته است.
وی افزود: برای مثال میتوان به بحث خودرو اشاره کرد که سال گذشته درباره آن گفته شد بیش از ۸۰ هزار میلیارد تولید رانت شد یا در فولاد و دیگر صنایع به همین شکل بود. چنانچه تامین مالی زنجیرهای به درستی اجرا شود، مانع این رانتهای بیمبنا خواهد شد و ضمن کاهش نیاز به نقدینگی رانت بیخودی برای کسی درست نخواهد شد.