• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
0

تارا با موتور سه‌سیلندر نیمه دوم سال آینده عرضه می‌شود

  • کد خبر : 90412
  • 26 خرداد 1403 - 15:34
تارا با موتور سه‌سیلندر نیمه دوم سال آینده عرضه می‌شود

مدیر طرح تارا با موتور کم مصرف سه‌سیلندر توربو (IK3LB) از عرضه این محصول در نیمه دوم سال آینده خبر داد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایکوپرس- محمود خادم اظهار کرد: این طرح بر اساس راهبردهای کلان ایران‌خودرو و سبد محصول تارا با قوای محرکه مختلف از جمله موتور کم مصرف سه‌سیلندر و دست‌یابی به اهداف کمی مصرف سوخت محصولات و کاهش آلایندگی تعریف شده است.
وی افزود: در این محصول، حجم موتور IK3 نسبت به پیشرانه TU5 به میزان ۳۰۰ سی‌سی و مصرف سوخت آن ۱.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته و این در حالی‌ است که توان موتور ۱۰ درصد و گشتاور آن نیز ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. تغییرات ایجاد شده در سامانه کلاچ و همچنین بهره‌گیری از جعبه‌دنده MT6، شتاب‌گیری بهتری را برای تارا جدید به ارمغان می‌آورد.
خادم ضمن اعلام این که تغییرات گسترده‌ای در محفظه موتور تارا با موتور سه‌سیلندر ایجاد شده، خاطرنشان کرد: در این طرح، علاوه بر انطباق یک موتور جدید بر روی خودرو، سیستم‌های جانبی از قبیل انتقال قدرت، ترمز، دسته موتورها، ورودی هوای موتور، سامانه اگزوز، سوخت‌رسانی، خنک‌کاری، کولر، برق و الکترونیک و کالیبراسیون موتور و همچنین حسگرهای مختلف مرتبط با موتور نیز طراحی و تکوین یافته و مجموعه کاملی را در محفظه موتور تشکیل می‌دهد.
وی افزود: به دلیل توربو بودن پیشرانه سه‌سیلندر تارا، قطعات جدیدتری نظیر اینترکولر نیز در این خودرو نصب شده تا نسبت به محصول پایه، کارایی و عملکرد بالاتری فراهم شود.
خادم با اشاره به پیاده‌سازی شبکه برق و الکترونیک ایران‌خودرو (IKBCM) در تارا با موتور سه‌سیلندر، عنوان کرد: صندلی‌های تمامی سرنشینان مجهز به حسگر سرنشین و بر اساس استاندارد اجباری R16 دارای هشدار صوتی و تصویری بستن کمربند ایمنی خواهد شد که این موضوع تغییراتی در سامانه برق و الکترونیک، صندلی و کمربندهای ایمنی خودرو به همراه داشته است. این نخستین محصول ایران‌خودرو خواهد بود که مطابق با استاندارد R16 است. همچنین با توجه به تغییر فیزیکی و ابعادی موتور و قطعات جانبی، استانداردهای تصادف سرنشین و عابر پیاده نیز مورد بررسی و آزمایش قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به این‌که تارا جدید پس از دریافت گواهی انطباق با استانداردهای ۸۵ گانه تولید و عرضه خواهد شد، تاکید کرد: این محصول حتی فراتر از استانداردهای۸۵ گانه عمل خواهد کرد.
مدیر طرح تارا با موتور سه‌سیلندر با بیان این‌که در حال حاضر نمونه اولیه آزمایشگاهی این خودرو تولید شده است، گفت: شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو در حال انجام اقدامات مرتبط با کالیبراسیون و اصلاحات نهایی پیشرانه این محصول است. از تیرماه امسال، مرحله نمونه‌سازی برای انجام آزمون‌های اولیه کارخانه‌ای و بومی‌سازی آغاز و پس از دریافت بازخوردها و انجام اصلاحات لازم، نسبت به ساخت و تولید قالب قطعات اقدام خواهد شد. در انتهای سال جاری نیز آزمون‌های اعتبارسنجی خودرو انجام خواهد شد و در نهایت این محصول در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ تجاری‌سازی و آماده عرضه به بازار خواهد شد.
وی با اشاره به ظرفیت و توان تولید این محصول در خطوط ایران‌خودرو بیان کرد: بر اساس برنامه‌‌ریزی‌های صورت‌گرفته، شمارگان تولید این نسخه از تارا در نخستین سال تولید ۱۰ هزار دستگاه و در سال دوم ۳۵ هزار دستگاه خواهد بود که بر اساس تقاضای موجود، قابل افزایش خواهد بود.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=90412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.