در روزگاری که بسیاری از فعالیتهای روزمره به سمت دیجیتالیشدن حرکت میکند، شرکت بیمه ملت نیز اقدامات قابل توجهی در این زمینهها داشته است. در اینباره «یحیی میرزائیپری» مدیر توسعه کسب و کار دیجیتال شرکت بیمه ملت آخرین اقدامات انجام شده را تشریح کرده است.شرکت بیمه ملت «تحول دیجیتال» را چگونه بنیانگذاری کرد؟همانطور که میدانید، بسیاری از فعالیتهای خرد و کلان در فضای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، امروزه در حوزه دیجیتال پیادهسازی میشود. مردمی که برای فیلم دیدن گاه ساعتها در صف سینما میایستادند، امروز ترجیح میدهند با صرف هزینه کمتر، فیلم را روی تلفن همراه تماشا کنند. کسانی که برای صرف یک غذا، ترافیک خیابانها را به جان میخریدند، امروز با یک اپلیکیشن از هر نقطه شهر غذا سفارش میدهند و آن را درب منزل تحویل میگیرند.در چنین شرایطی، طبیعی است که «بیمه» به عنوان یک محصول فراگیر و یک خدمت ضروری، باید به دنیای دیجیتال وارد میشد تا بتواند هم ضریب نفوذ خود را در میان عموم مردم افزایش و هم هزینههای بیمهگری را کاهش دهد.درک مشترکی میان بیمهگران برای استفاده از خدمات دیجیتال وجود دارد، اما سرعت آنها در حرکت به سمت خدمات دیجیتال متفاوت است.شرکت بیمه ملت که از دیرباز خدمات منحصر به فردی را در حوزه فعالیتهای غیرحضوری داشت، این بار نیز پیشقدم شد. این حرکت، از ریشهدار بودن ذهنیت لزوم پیشتازی در خدمت نوین در شرکت بیمه ملت سرچشمه میگیرد.در این مسیر، چه اقداماتی به عنوان پیشنیاز حرکت قطعی به سمت بیمهگری دیجیتال انجام شد؟بیمه ملت در چارچوب تحول دیجیتال، هم به موضوع آن به عنوان یک زیرساخت و فرهنگ توجه کرد و هم بر ابعاد کاربردی و عملیاتیتر تحولات فناوری و استارتاپی متمرکز شد.در حوزه فرهنگسازی تحول دیجیتال با علم به این موضوع که تحول دیجیتال یک اقدام یا کنش مقطعی و کوتاه مدت نیست، طراحی و پیادهسازی برنامههای مختلف چون دورههای آموزشی و تعاملی در دستور کار قرار گرفت و در ادامه نیز به اشکال مختلف پیگرفته خواهد شد.در ابعاد کاربردی و عملیاتی نیز اقدامات متعددی به عمل آمد: نیازهای بیمهای در کسب و کارهای فناورانه شناسایی و حتی تولید شد، شناخت فرصتهای توسعه محصول و خدمات نوین مورد توجه قرار گرفت و نیز ایجاد و توسعه کانالها و روشهای جدید ارائه خدمات متناسب با نیازهای روز به عنوان یکی از حوزههای اصلی عمل تعریف شد.در این مدت و همزمان با ظهور و بروز بیش از پیش فینتکها و اینشورتکها، همکاری و مشارکت با آنها در عین درک نیازها، تمایلات و علاقهمندیهای آنها مورد توجه و عمل قرار گرفت.فعالیتهای عملیاتی در زمینه توسعه کسب و کار دیجیتال شرکت بیمه ملت چه بوده است؟ما این حوزه را به چهار بخش اصلی تقسیم کردیم. «سرمایهگذاری در کسبوکارهای نوپا» یکی از این بخشهاست، در این ارتباط طراحی و تدوین زیرساختها و الزامات مربوطه و نیز طراحی و پیشبرد فرصتهای سرمایهگذاری پیگیری شد. فرصت هایی نیز در این زمینه شناسایی و پیش برده شد و چند تفاهم نامه نیز منعقد شد که امیدواریم به زودی نتایج ملموستر آنها نمایان شود.همچنین «طراحی و توسعه کانالهای نوین توزیع» به طور جدی در دستور کار قرار گرفت. بهبود و توسعه زیرساخت ملتتک، اصلاح و عملیاتیسازی چهار وبسرویس بیمهای با همکاری مدیریت فناوری اطلاعات، انعقاد و پیادهسازی حدود ۱۰ قرارداد همکاری و نیز انعقاد قرارداد سامانه یکپارچه بانک و بیمه را میتوان به عنوان مهمترین اقدامات این حوزه مطرح ساخت.
«بیمهگری باز»، رویای تحققیافته در بیمه ملت
مدیریت توسعه کسب و کار دیجیتال» عنوان جایگاهی است که شرکت بیمه ملت آن را به منظور توسعه فرایندهای دیجیتالی در حوزه بیمهگری و توجه هر چه بیشتر به این مقوله ایجاد کرده است.